Ultimate Avengers: Konečná pomsta

Ultimate Avengers, USA 2006 Režie: Curt Geda, Bob Richardson, Steven E. Gordon Hrají: Kapitán America, Iron Man, Hulk, Černá vdova
Zvuk: český DD 5.1, anglický DD 2.0
Čas: 68 + 70 minut
Distribuce DVD: 01.03.2009 Palace Pictures

Comicsy mají prostě zelenou a je jedno, v jaké formě. Animovaní Avengers dokazují, že i animák může mít velice slušné parametry. U dvou celovečerních animáků se sice nejedná se o nic přelomového, ale o dva nadprůměrné animované filmečky se slabším dějem a obstojnou 2D animací určitě.

Konečná pomsta 1

Rok 1945: Blíží se konec druhé světové války a spojenecké komando společně se supervojákem kryjícím se za štítem z pruhů a hvězd čistí domněle fašistické hnízdo, ve kterém se ukrývala superzbraň. Hrozbu se podařilo zastavit, ale supervoják skončil po výbuchu rakety u ledu – zamražen v ledovém moři.
Současnost: Generál Fury nalezl v mořských hlubinách v ledu tělo bývalého supervojáka – kapitána Ameriky. Jo, přesně tak vypadá (oproti comicsové předloze trochu zmodernizovaný) zrod dalšího ze zásadních superhrdinů od Marvela. Projekt Supervoják může být tedy po šedesáti letech obnoven. Jenže světu najednou hrozí mimozemská invaze, a jelikož Mulder se Scullyovou jsou čert ví kde, je Fury pověřen urychlit projekt Konečná pomsta, tedy českým distributorem debilně přeložený pojem Avengers, tedy známé jméno marveláckého comicsového týmu, jehož součástí je Iron Man, neuvěřitelný Hulk, Giant Man, Thor, Černá vdova a samozřejmě kapitán Amerika, který je, jako veterán a heroická postava, tahounem celého comicsového animáku. Ten byl natočen na základě comicsu Ultimates, který staré comicsové linie modernizuje a mírně pozměňuje. A tak je to i s filmem. Stejně jako v comicsu je i zde velitel organizace SHIELD Fury, černoch a podobné změny jsou patrné i u dalších postav. Thor, severský bůh, je ekologický aktivista, profesor Banner alias Hulk pracuje jako vědec na projektu Supervoják a tak dál. Mimozemská hrozba zde představuje spojovací článek pro představovačku jednotlivých členů týmu a důvod, proč se dali dohromady.  A finální boj nakonec trumfuje mlátička s Hulkem, která patří k tomu nejlepšímu a nejdynamičtějšímu z celého filmu. Zkrátka a dobře, jako rozjezd dobrý a v tomto případě dobrý je za lepší tři.

Konečná pomsta 2

Mimozemšťani jsou prostě mimo, nebo retardovaní, nebo prostě nemají cit pro to, kdy je dost. Sotva v prvním filmu Mstitelů (vlastně podle českého distributora, který neví, která bije, Konečných pomstitelů) dostali přes tlamu, v druhém tu jsou zase. A s nimi i nácek Kleiser, po kterém vystartoval kapitán Amerika už v pětačtyřicátém a který je taky emzák. Super emzák. A o co jde šmejdu z vesmíru tentokrát? O Afriku, konkrétně o ukryté město v Africe. Emzáci se tam začínají roztahovat a Mstitelé to budou muset pořešit. Společně s nimi bude věci řešit i Černý panter, hrdina, který je současně i vládcem ztraceného města. Problém ale je, že místní nikoho ve své zemi nechtějí. Tudíž ani mstitele. Tudíž zde máme záminku pro další akci, než dojde na tu finální... s mimozemšťanama a samozřejmě s jejich nadmimozemšťanem. A tentokrát to nebude moc velká sranda, protože na orbitu je obrovská mimozemská loď, Země je obalení nějakým zelenkavým sajrajtem a svinští emzáci se množí jako houby po dešti s neskrývaným záměrem ovládnout zeměkouli. Ano, tentokrát je to doopravdy válka, což znamená víc akce, stejně jako méně duchaplný scénář. Druhý Avengers jsou tak dalším rutinním, solidně odvedeným animákem, který sice nepřináší nic nového ani převratného, ale stejně se na něj dobře kouká. A to nejen dětem. Takže zase dobrý. A dobrý je v tomto případě za poctivé tři.

Obě DVD s jednotlivými filmy, která jsou si podobná jako vejce vejci, nabízejí jen jedno jediné bonusové. A tím je trailer. Jinak je to slabota. Stejná, jako je dostupnost a s tím navázaná distribuce disků Palace Pictures.

+ SPECIÁL
Comicsoví Avengers

Vedle zmutovaných X-Menů mají Avengers statut slavného marveláckého týmu superhrdinů. Poprvé se objevili v roce 1963 v sestavě Thor, Hulk, Iron Man (tehdy ještě se zastaralým, hodně neobraným brněním) a Ant Man, společně s Wesp. Jejich protivníkem byl Loki, lstivý severský bůh, Thorův příbuzný, který však na rozdíl od něj rád dělá lidem pakárnu. Momentálně v tomto případě se snažil udělat ze zeleného obra Hulka hrozbu pro lidstvo a pobaveně sledoval, jak si to tým ostatních hrdinů s ním rozdává. Jako první pochopí, která bije, Thor, který si to, zatímco zbytek týmu pacifikuje Hulka, s Lokim rozdá. Asi není třeba říct, kdo nakonec dostane po tlamě.

Čímž problémy (toho času značně primitivní) teprve začaly. V druhém příběhu přišel vesmírný fantom, který dokázal měnit podobu, a samozřejmě že si vybral opět Hulka, aby s jeho velkým tělem mohl páchat velkou paseku. Tudíž byl zase důvod ke rvačce, během níž fantom (vypadající nesmyslně jako upír) vystřídal těla a podoby všech členů týmu. Naštěstí ho Thor pořešil a byl zase nějakou chvíli klid... aspoň do dalšího čísla.

Tam vstoupila do děje další postava marveláckého univerza – princ Namor aka Submariner, marvelácká obdoba Aquamana z DC. Ten si to ve třetím dobrodružství Avengers se všemi na férovku rozdal (Iron Man si mimochodem trochu zmodernizoval své brnění) a opět k tomu využil Hulka, který zase začal dělat problémy. Což už začalo zavánět stereotypem. Snad taky proto ve čtvrtém sešitu přišel on – Kapitán Amerika.

To bylo totiž tak – Submariner naštvaný z porážky vzteky mlátil pod vodou do všeho, co mu přišlo pod ruku, a náhodou tímto záchvatem vzteku uvolnil kru se zamrzlým tělem kapitána Ameriky. Kra rozmrzla, kapitán ožil a hned se stal členem týmu. Před tím ještě zavzpomínal, jak s motorkou skočil na startující německou zbraň hromadného ničení a pak s ní spadl do moře, kde na pár let zamrzl, a pak už se vrhl do boje.

S Avengers pak čelili invazi lávových lidí, bojovali, proti baronovi Zemo či proti Kangovi dobyvateli, a došlo i na legendu marveláckého univerza Spider-Mana.
A zhruba takto začala historie dnes již slavného týmu, v jehož řadách němž se vystřídal nejeden ze superhrdinů, a který zažil nejednu reinkarnaci, včetně té s označením Ultimates, kde byly v komiksu charaktery jednotlivých postav opravdu radikálně pozměněny, čímž se jejich osudy staly nejen aktuálnějšími, ale zároveň o mnoho drsnějšími.