Anonym

Anonymous, USA 2011
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 124 minut
Distribuce kino: 10.11.2011 Falcon
Distribuce DVD: 29.2.2012 Bontonfilm / Columbia Pictures

V divadelním světě neexistuje profláknutějšího jména, než je William Shakespeare. To je bez pochyb. Ovšem, kdo se za tímto jménem schovává, to je otázka, která již mnoho let vrtá hlavou nejednoho literárního historika.

Nyní se na ní snaží odpovědět Roland Emmerich, což je vzhledem k režisérově filmografii překvapení větší, než zjištění že herec jménem William Shakespeare byl vlastně negramotný, tudíž je zřejmé, že nikdy nenapsal ani řádku. V alžbětínské době totiž neproběhla ani mimozemská invaze a ani se starobylý Londýn nesnažila zadupat do země zmutovaná Godzilla. Zato se zde děly jiné věci.

Třeba se hrálo divadlo, což bylo sice na hraně zákona, neboť podle intrikánského poradce královny Alžběty, sira Cecila bylo považováno za „dílo ďáblovo, zrozené z morové žumpy modlářství zločinu smilstva a kacířství.“ A nejen to. Vyšší společnost žila sňatky z rozumu, stejně jako intrikami, bojovalo se o moc, výsady, výhody i celá území a samozřejmě rovně, tajně ve skrytu o královský trůn, který doposud okupovala stará a nemocná Alžběta I.

A právě v této době se jako zázrakem objevilo ono jméno. Jméno William Shakespeare. Jméno génia, mistra slova, jehož hry dokázaly nejen pobavit tisícovky lidí, ale stejně tak dokázaly stejný dav spolehlivě vyburcovat k nějaké aktivitě. Třeba k protestnímu pochodu k londýnskému Toweru. Ale tou ž zbytečně předbíháme. Prozatím se spokojme s tím, co je již od samotného úvodu filmu, odehrávajícího se v naší současnosti, nasnadě. Se zjištěním, že Shakespeare byl všechno možné, od pijana, prostopášníka, pozéra až po hajzlíka opojeného mocí, jenom ne tím, za což ho historie dodnes považuje – geniálním dramatikem, který stvořil nadčasové dílo.

Překvapivě civilní Emmerich se toto tvrzení, založené na nejednom seriózním bádání, snaží dokumentovat zpočátku mírně chaotickou formou, v níž, s potřebou prohloubit charaktery klíčových postav, skáče z jedné časové roviny do druhé, nicméně ve chvíli, kdy si divák udělá v jednotlivých postavách jasno, historické drama, v němž jde o uznání autorství shakespearovských děl až v poslední řadě, nabývá na obrátkách. Zde se totiž hraje zcela jiná hra. A ta je v mnohém případě dramatičtější a osudovější než třeba takový Hamlet, či Julius Caesar. Romantiku ve stylu Romea a Julie, zde nehledejte. Ta doba nebyla něžným citům příliš nakloněna.

"Veškeré umění je politické. Jinak by to byla jen ozdoba. Každý umělec prahne něco vyslovit. Jinak by šil jen boty."

Výprava filmu je, jak je u Emmericha tradiční, dokonalá a skvělé jsou i herecké výkony, na kterých tento film plný emocí, prostě stojí. Z propletence vztahů a postav tak vykrystalizuje silný příběh muže, génia, který sice není plný neuvěřitelných zvratů, ale o mnohé překvapení se dokáže postarat spolehlivěji než žárlivý Othello o Desdemonu. A to vše, aniž by utrpěla logika, což u Emmericha není moc častým jevem.

Anonym je prostě v Emmerichově filmografii kuriozitou, zcela odlišným filmem, stejně jako je výtečným konspiračním dramatem plným zajímavých postav jejichž jednání se nijak nevzpírá historickým předobrazům. Emmerich, kterého pravděpodobně popadla touha natočit svůj kousek „seriózního umění“ prostě  zaválel a vytvořil skvělý pohled nejen na nejslavnějšího světového dramatika, ale i na alžbětínskou dobu, který se může směle roznat se svými slavnými přechůdci, ať je to už Zamilovaný Shakespeare, nebo Královna Alžběta. Více zbytečných slov není třeba.

A jestli byl Shakespeare skutečným Shakespearem, je již v tomto případě úplně jedno. I když já, pod vlivem těchto dvou hodin, už o tom začal pochybovat.

Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)