Sokolovo

Sokolovo, ČSSR / SSSR 1974
Zvuk: český DD 5.1
Čas: 127 minut Československá kino premiéra 1.5.1975
Distribuce DVD: 23.04.2007 Bontonfilm

Na podiu v Buzuluku hovoří plamenně poslanec Gottwald k československým jednotkám: „Svět ještě neviděl takového takového hrdinství, jakým bojuje Rudá armáda!“  Poukazuje, že bude třeba dát pádnou odpověď na zradu české buržoasie v období Mnichova. „A proto vojáci nové českské republiky, nepřátel se nelekejte a na množství nehleďte. Bijte, nikoho neživte!“

Byl to dobrý, emotivní projev, není divu, že mu po něm dá Ludvík Svoboda s tváří Ladislava Chudíka ruku jako chlap a slibuje, že svou povinnost čestně splní!“
Tak začíná druhá část volné trilogie Otakara Vávry. Co dokázal udělat z filmu Dny zrady, to co dokázalo diváky nadchnout svojí propracovaností detailů postav, to zde začíná trochu skřípat. Dialogy se dostávají do polohy politických agitek, jednostranný pohled na československé jednotky v Sovětském svazu a záporné postavy londýnské vlády v čele s prezidentem exilové vlády Benešem, mohou zapůsobit tak pouze na absolutní analfabety historie. Buďto nechtěl režisér zachovat takovou dokumentární přesnost, jaká se mu povedla v prvním dílu volné trilogie, nebo mu někdo obrazně řečeno dýchal na záda.

Ovšem nenechte se mýlit, Vávra zde nezobrazuje pouze ideologicky přibarvený boj o politickou příslušnost jednotky v Buzuluku (samozřejmě se zobrazením Londýnské vlády v podobě zkostnatělé buržoasie, která chce zabránit pokrokovým myšlenkám v náladě vojáků), ale i další události z válečných československých dějin. Divák je tak svědkem atentátu na Heydricha, nebo vypálení Lidic, kdy lidičtí muži tváří v tvář popravčí četě provolávají slávu komunistické straně.

Nicméně Svobodova jednotka a její křest v Sokolovu je zde námětem číslo jedna. Zlý odboj z Londýna podle výkladu filmu plánuje poválečnou vojenskou diktaturu a dobrý odboj v Moskvě zase řeší hlavně boj s Hitlerem. V tomto duchu se nese první část dvoudílného filmu, která vrcholí tím, jak se těm dobrým, navzdory Londýnským požadavkům podařilo Sověty uprosit, aby je konečně poslali na frontu. Do jejich prvního bojového střetu. A už to jede.

Druhá část je čistě válečná, přesně v duchu a tradicích sovětských válečných velkofilmů. A tady je už opravdu na co se dívá. Zatímco první část byla hlavně plná politických překroucených polopravd a ideologicky zabarvených účelů, tady se válčí. A válčí se zde opravdu do posledního muže.

Jistě i zde se naleznou nějaké narážky, či pár nesmyslů (hlavně v dialozích), ale podstatnou část filmu zde vyplňuje akce. A ta je opravdu excelentní. Od přestřelek průzkumnéků, přes německou lest v podobě průzkumu bojem, až po frontální útok na Sokolovo, to vše je ve filmu znázorněno opravdu realisticky a náležitě pompézně. Jen ti zastřelení němečtí vojáci by nemuseli nějakou chvilku po zásahu tancovat break dance.

Jinak drtivá masa německého tankového útoku je opravdu famózní, stejně jako následovný, dopředu prohraný boj od baráku k baráku. Transportéry plamenomety zapalující domy i obránce vesnice, situace, kdy se pro několik mrtvol nejde daleko,  Jistě, nějaký ten patetický moment se zde najde, ale člověk by neměl být až přílišným hnidopichem. Každý film je nějakým způsobem poplatný době, ve které vznikal.

Otakar Vávra vytvořil na vládní zakázku dílo, které je dnes zatracované, stejně jako obdivované. Zatracované proto, že je poplatné době vzniku, obdivované proto, že národní hrdost, která je přitom téměř na každém metru filmu cítit, vás přesvědčí o tom, že 8. březen roku 1943 je dnem, na který bychom měli být hrdi. Bez rozdílu a ohledu na to jestli člověk má, nebo nemá v náprsní kapse komunistickou legitimaci.

Válečný velkofilm se odehrává v letech 1942 - 1943 a líčí historii vzniku vojenské jednotky v Sovětském svazu a účast českých a slovenských vojáků v bojích na východní frontě. Titul byl koncipován jako součást historické trilogie, jejíž další části tvořily "Dny zrady" a "Osvobození Prahy". Nákladný film byl natáčen na autentických místech Ukrajiny a přechodný nedostatek sněhu byl nahrazován umělými prostředky. V květnu 1975 se konaly četné slavnostní premiéry. Po odchodu Martina Štěpánka do zahraničí se už Sokolovo neuvádělo. Nezdálo se vhodné, aby národního hrdinu hrál emigrant. Film je dvoudílný, ale uváděn byl vcelku. (oficiální text distributora)