Drive

Drive, USA 2011
Obraz: 1.85 (16:9)
Čas: 97 minut
Distribuce kino 15.9.2011 Blue Sky Film
Distribuce DVD 9.3.2012 Blue Sky Film

Jeho revírem je dálnice, silnice, prašné cesty a jednoduše cokoliv, po čem může jet. Je to Řidič. Přes den pracuje jako automechanik a filmový kaskadér, v noci si na své bydlo vydělává poněkud nezákonnější činností – převážením kohokoliv s čímkoliv kamkoliv. Na detaily se neptá. Potřebujete odvézt z lupu do bezpečí? Stačí dodržet pravidla a na pět minut je váš. Pokud máte na zaplacení.

Do poklidného způsobu Řidičova života však vstoupí narušitel klidu par excellence – žena, jmenovitě sousedka Irene a její syn. Začíná to neškodným odvozem domů, pokračuje výletem, projížďkami nočním městem… a návratem Irenina manžela Standarda z vězení. Protože se však manžílek nezbavil všech svých potíží, a protože je zamilovaný Řidič dobrák od karoserie, rozhodne se Standardovi pomoci. Svým, benzínem zavánějícím způsobem. Trable můžou začít.

Podíváme-li se na zoubek tak trochu Tarantinovské zápletce Drive, mohlo by vás docela klidně napadnout: A proč o tomhle všichni tak melou, navíc v samých superlativech? Nikdo vám to nemůže mít za zlé, příběhově je Drive doopravdy totální brak. Děj jako z pulpových sešitů však hraje jenom vedlejší roli. Mnohem důležitější totiž je, co s ním dánský mág režisérské stolice Nicolas Winding Refn provedl.

První čtvrthodinka. Tak málo stačí, aby si vás Refn omotal kolem filmového kotouče. Noční únik z místa krádeže, podaný naprosto realisticky, stroze a civilně, přesto mu nechybí žádaná šťáva a adrenalin. Podmanivá kamera, která nemusí poletovat ve všech směrech, stačí jen několik málo se střídajících pohledů a úhlů. Perfektní, vymazlený střih obrazu i zvuku, vhodně zvolený hudební podklad v podobě osmdesátkové elektropopové hudby. V Refnových rukou je snímek mnohem více artovou záležitostí, než akčním filmem, když se však nacházíte ve skvěle vygradovaných akčních pasážích, zadržujete dech. Kde by se v realitě vyskytovala brutalita, nacházíme ji i ve filmu, pěkně explicitně. Tradiční dupák ve výtahu potěší příznivce Prodané nevěsty a hasičského přístroje ve Zvráceném Gaspara Noého.

V lecčem Drive připomíná také klasické noirovské filmy a americkou drsnou školu, cítit je vliv i Scorseseho Taxikáře a Tarantina (především řez obrazu jako by Quentinovi z kamery Gaunerů vypadl). Čekali jste však od režiséra Bronsona, nebo Valhalla Rising (česky trochu nepochopitelně Barbar) obyčejný akčňák? Ne nadarmo byl v Cannes oceněn Zlatou palmou za nejlepší režii (tak jako kdysi výše zmiňovaný Taxikář).

Ryan Gosling za volantem řádně nadupané káry dodává snímku svým minimalistickým a soustředěným herectvím ten správný říz. Goslingův řidič je trpělivý a chladnokrevně inteligentní, nikdy zbrklý. Jeho kamenná tvář by odolala při porovnání s nejlepšími hráči pokeru. Doufejme, že se jeho honorář neodvíjel od počtu slov, to by si chlapec moc nevydělal (jen o něco málo víc, než Mlčenlivý Bob). Znovu a znovu však prokazuje nesporný talent v sobě skrytý. Žádná novinka, po filmech jako Hranice života či Okamžik zlomu.

Ve vedlejších rolích se objeví sladká a křehká Carey Mulligan, pochybní podnikatelé Albert Brooks a klející Ron Perlman, standardně výborný Oscar Isaacs v roli Standarda, Řidičův šéf a kamarád v podání Bryana Cranstona. Pokud vám některá jména nic neříkají, tak po zhlédnutí Drive budou. Přesto Gosling jasně vládne.

Jedním dvouslovím: parádní zážitek. Zapomeňte na Rychle a zběsile, Kobru 11 nebo Kurýra. Drive, to je ta pořádná jízda. Odpusťte nevyvážené tempo a krapet přepálený a přespříliš přímočarý závěr, tenhle film si přimhouření očí zaslouží.

Text: Josef Horký

Říkají mu Řidič. Přes den je filmovým kaskadérem, po nocích si přivydělává jako nájemný řidič zločineckých gangů. Nezajímá ho o jakou práci ten večer zrovna jde, řítí se nocí s policejními vozy v zádech. Shannon je Řidičovým učitelem i manažerem, který se ho snaží dohazovat filmovým režisérům i zlodějům, kteří za něj jsou ochotni dobře zaplatit. Shannon má v plánu koupi vozu, ve kterém by se Řidič mohl zúčastnit profesionálních závodů. Navrhne, aby se investorem stal Bernie Rose, místní boháč s pochybnými zdroji příjmů.
Samotářskému a ze svého dvojího života značně rozpolcenému Řidiči zcela změní život náhodné setkání se sousedkou Irene, se kterou tráví stále více času. Vše se však změní když je z vězění propuštěn Irenin manžel Standard. Řidič se s ním domluví na poslední loupeži, která Standardovi umožnit splatit dluh, kvůli kterému ho vydírají gangsteři. Ukáže se však, že šlo o nastraženou past. Vše se začíná komplikovat a aby Řidič ochránil sebe i Irene, musí udělat to, co umí nejlépe – řádně šlápnout na plyn. (oficiální text distributora)