Vecernja zvona, JUG 1986
Zvuk: chorvatský DD 2.0
Titulky: České
Čas: 133 minut
Vydavatel: Levné knihy KMa

Jak se mladý Tomislav z kluka měnil v muže, doba se samozřejmě měnila s ním. A tak byl Tomislavův osud plný milníků dějin předválečné i poválečné Jugoslávie.

Zatímco se Lordan Zafranovič v předchozí Opupaci ve 24 obrazech zaměřil na stav společnosti během okupace a v následovném Pádu Itálie na příběh partyzánského odboje jednoho malého ostrova, zde se to rozhodl vzít pěkně od podlahy a převyprávět svou lehce poetickou formou v níž nechybí sociální i kritický nádech jak předválečné, tak i poválečné události, které formovaly jugoslávskou společnost v rozmezí dvaceti let.

Jako průvodce po těchto letech si vybral Tomislava, mladého nadšeného archeologa a proletáře, který se s příchodem války přižení do bohaté rodiny, což je dostatečně významný krok k tomu, aby se scenář zasahující obě společenské vrstvy mohl dále rozvíjet zajímavým a (jak má Zafranovič rád) osudovým směrem. Svůj podíl na tom má samozřejmě i fakt, že Tomislavův tchán je velké zvíře v hlavním štábu chorvatských Ustašovců. Ti jsou zde samozřejmě, v duchu Zofranovičových tradic, líčeni jako brutální prasata, kteří v náklaďácích převážejí rozsekaná těla svých obětí, nebo je pouštějí jako morbidní lodičky po řece, kde se zrovna koupají lidi.

Jenže tentokrát v tom nejsou sami. Zofranovič se neomezuje na černobílé vidění tehdejší doby ve stylu ti jsou dobří a tihle zase zlí a tak se i komunisti s radikálním řešením krize „blýsknou“ nejednou čuňačinkou.  Morální, i fyzickou.  O tom ví i své Tomislav, ke kterému se soudruzi – kámoši v podobě asketického ultrakomanče Čubara otočili zády, díky čemuž skončil na gestapu.  Ještě že jeho žena byla předmětem sexuálního chtíče jednoho z nacistických pohlavárů. Jinak by se asi konce filmu nedožil.

Válka však na rozdíl od předchozích Zafranovičových filmů, hraje v příběhu jen epizodní roli a tak se děj rychle přesouvá do dob osvobození, kdy Chorvatskem zní večerní zvony (odtud název filmu) kostelů a zlomený Tomislav se vrací z německého lágru, do doby kdy chtějí soudruzi vyčistit stůl. A právě v tomto údobí se nakonec sbíhají všechny osudové nitky, aby se nakonec s definitivní platností uzavřely v roce 1948, kdy se Tomislav vrací z Moskvy zrovna ve chvíli, kdy se jugoslávští soudruzi rozhodli otočit k Stalinovi zády.

Bohužel, zmíněné rozsáhlé časové období je i pro Zafranoviče a hlavně jeho pomalejší styl vyprávění, tvrdým oříškem a tak spoustu věcí bere hodně „hopem“. Kontinuita děje se tudíž tříští v malých epizodkách, které na pak sebe volně navazují v ústřední dějové linii. Ano, tento příběh by byl vhodným námětem na celou TV minisérii, jež by toho měla opravdu toho dost říci. V této podobě, i přes slušnou dvouhodinovou stopáž, však film působí příliš zkratkovitě. Což je škoda. Příběh, byť rozvleklý má totiž svou hloubku a sílu.

I přes fakt, že celá trilogie proslula hlavně ultradrsnou brutální scénou z Okupace ve 26 obrazech, otevřeného násilí, či brutality se zde nedočkáte. Děj se soustředí hlavně na hnus ukrývající se v nitrech lidí se kterými si dějiny pohrávají jako s bezvládnými figurkami na své šachovnici. Poselství je zřejmé a je naprosto přesně definováno v jednom dialogu ze závěru filmu:

„Někdy historie není učitelka, ale kurva!“

Vzhledem k tomu poselství není divu, že tento film byl na rozdíl od zmíněné Okupace kulturní scénou bývalého východního bloku označen jako nežádoucí a samozřejmě bojkotován. Ukazoval totiž, že kurva není jen historie, ale i lidi, kteří jí tvoří. Včetně těch s komunistickým průkazem v náprsní kapse. Což je sice svatá pravda, nicméně ta byla v době vzniku tohoto filmu nejen nepopulární, ale i zakazována. Inu, doba je vždycky nějaká. Dokonce i ta dnešní, která sice dovolila, aby Zafranovičova trilogie vyšla v Česku konečně kompletní, nicméně i ta s sebou nese jiné neduhy, které třeba naši potomci uvidí za pár let v jiném filmu.

Děj závěrečné části Zafranoviće válečné trilogie se odehrává v letech 1928-1948. Na pozadí historických změn (nástup fašismu, rostoucí komunistické hnutí, druhá světová válka a občanská válka v Jugoslávii, rozhodující role komunistického odboje, Titova roztržka se Stalinem) sleduje osud mladého komunisty Tomislava K., jehož osobní život je čím dál více určován politickými událostmi. Film je založený na příběhu lásky a utrpení, ve kterém vynikne kritický postoj k revolucionářům a politikům, kteří ve jménu velkých idejí obětují skutečné lidské štěstí. Ukazuje, jak v určitých situacích neexistuje ta správná strana, na které stát. Zabývá se postavením člověka v bouřlivých dějinách, jež ho nakonec přesahují, a člověk se stává pouhým lístkem ve větru. Film byl v zemích bývalého socialistického bloku pro kritiku komunistického režimu bojkotován. (oficiální text distributora)