Útok na věžák

Attack the Block, VB / FR 2011
Čas: 85 minut
Distribuce DVD: 9.11.2011 Bontonfilm

Jsou hnusní, černí a svítí jim ozubený huby. A jdou, slovy kuplířů, po bílém mase. A ač mi to trhá mé tolerantní a po politické korektnosti toužící srdéčko, tak musím napsat, že ti, co se jim postaví, jsou většinou také černí a i jim by chrup pod určitým úhlem svítil, byť míň. Ano, tahle invaze se odehrává na londýnském předměstí. Co na předměstí, v hnusným zaplivaným věžáku, kde místní sígři patří především k potomkům těch, kteří hrdý Albion rozhodně nezakládali… Jestli se těšíte na roztomilou exploataci pobritsku, jste ideálními diváky filmu Útok na věžák.

Britská kinematografie dělá v posledních cca deseti letech vše proto, aby nás přesvědčila, že umí víc než depresivní dramata ze života ubíjených sociálních tříd, depresivních komedií ze života ubíjených sociálních tříd nebo alegorií ze života ubíjených sociálních tříd. Prostě víc než filmy, na kterých usínáte při posledních projekcích vašich oblíbených festivalů, když se vám ještě nechce domů.

A je to příjemná snaha. Vedle tradičně skvělých (a britsky mimoňských) televizních projektů se nám rozjelo něco, co by se dalo nazvat novou vlnou britského žánrového filmu. To znamená, že filmaři sice nemají tolik prostředků, ale zato si mohou dovolit být nekompromisní, totálně nad věcí… a navíc se nemusí vzdávat ani… těch obrázků ze života ubíjených sociálních tříd! No neberte to.

Režisér Joe Cornish teprve na poli celovečerního filmu debutuje, ale zkušenosti má – krom jiného ho najdete ve filmech jako Jednotka příliš rychlého nasazení nebo Soumrak mrtvých. A aby bylo i těm největším ignorantům jasné, že tentokrát ta žánrová klišé nebudou nudná a dietní, tak si z výše uvedených filmů dotáhl i Nicka Frosta. Mimochodem, tahle nejzářivější herecká hvězda celého filmu dostala roli přesně na tělo: takže nedělá nic jiného, než že otvírá a zavírá dveře všem ostatním, kteří bojují o život, a ve volném čase čumí na televizi. Je to velký herec, a to jako bez prdele. Líp by na televizi nečučel ani de Niro.

Ovšem jsme ve filmu o invazi emzáků, takže vás minimalistický projev páně Frosta asi tolik zase nebere. Ok. Máte tady pár dalších, neznámých jmen, které odtáhnou na svých bedrech většinu akce a dialogů. Nutno říct, že akce povedené a nápadité. Není to žádný Bay nebo Woo, ale červená stříká a některé scény jsou prostě kulervoucí jak kalvinista v bikinách – dočkáme se třeba skvělé výtahové scény, za kterou by se nestyděli ani v Drive.
Jinak je ovšem kouzlo v tom, že veškeré postavy by evidentně raději hulily, poslouchaly MP3 přehrávače (ne, na iPody by neměly) nebo budovaly svou kariéru lokálních dealerů. Jenže ty terestriální hnusy nikdo jiný nenakope. Jsou v tom prostě sami.

Čímž se dostáváme k těm ubíjeným sociálním třídám. Je rozhodně super nápad pojmout invazi jako střet dvou gangů. Bílý chlapec Cornish si z toho sice na jednu stranu dělá srandu, ale na druhou stranu je ten vtip hodně hořký a sarkastický. Policie si ničeho nevšímá, bílí borci raději zachraňujou děcka někde v Ugandě než doma a vrchní delikvent Moses (česky je to tuším…ehm… Mojžíš) je vlastně shakespearovská postava. Pardon, vzhledem k tomu, co a čím ve filmu dělá, tak spíš kurosawovská.

Útok na věžák prostě na pozadí prokousaných lebek, grandiozních pěstíren marjánky a typicky britského suchého humoru otřískává svému publiku o hlavu všechny předsudky spojené s „černými“, „nepřízpusobivými“ či „přivandrovaleckými“ živly. Schválně – a teď bacha na spoiler – všimli jste si, že hrdinové jsou černoši ergo samci (a na svůj věk vypadají dost vyvinutě), kteří jsou přitahovaní bílou samičkou, a jediný jejich bílý člen je takový smutný (a nevyvinutý) Klekí-petra? A že emzáci jsou pochopitelně černí všichni, až na tu samičku, jejíž feromony je nutí ke všem těm agresivním věcem?
No Griffith a hoši z Ku-klux-klanu by měli radost, jak se jejich představy o „nepříteli“ bílé rasy pěkně naplňují. Už by ovšem radost neměli, když by viděli, jak jsou ti kluci vopálený (jak se říká na fotbale) čiperní a jak fatalisticky, ale upřímně bojují za svoje práva, teritorium a hrdost.

Ne, není to žádné velké sociální podobenství. Ten film je především přímočará žánrová zábava (mimochodem, z prostředí věžáku vytěžila vizuálně i režisérsky – třeba ve scéně, kdy se členové gangu řítí vstříc emzákům a každý se odběhne vyzbrojit do svého bytu - maximum). Rozhodně si nemyslím, že by ten ponor do sociálních problémů byl nějak originální a hluboký.

Ale je prostě udělaný tak, že z filmu netrčí a nestrhává na sebe pozornost. Číhá někde v pozadí, aby ve správnou chvíli vyskočil a zahryzl se vám do vaší bílé ručky na dálkovém ovladači. A tak to má sakra být.

Hodnocení: 80 %

Text: Boris Hokr

Producenti filmu Soumrak mrtvých uvádějí ÚTOK NA VĚŽÁK, strhující, zábavné a strašidelné akční dobrodružství, ve kterém se pouliční gang mladistvých utká s invazí brutálních monster z vesmíru. Londýnské sídliště se tu mění na sci-fi bitevní pole, byty pro lidi s nízkým příjmem se stávají pevností v obležení a z bandy výrostků jsou nezastavitelní hrdinové. Centrum města se utká s vesmírem a bude to bomba.