The Twilight Saga: Breaking Dawn: Part One, USA 2011
Obraz 1.85:1 (16:9)
Čas: 113 min
Distribuce kino: 17.11.2011 Bontonfilm
Distribuce DVD, BD: 16.03.2012 Bonton

Emáci onanující nad upírskými historkami pro puberťáky, jásejte. Bella se konečně rozhodla, že nebude tahat vlka za ocas, ale nechá se před svatebním oltářem hryznout upírem Edwardem.

Do tohoto bodu sice celá sága, zvaná Twilight sága směřovala, tak to tu máme. Chystá se svatba, což se samozřejmě neobejde bez Belliných přemoudřelých keců, nějakých těch citových výlevů a naštěstí taky celkem perverzního snu s na kusy roztrhanými svatebčany. Bohužel, z tohoto mráčku ale nezaprší. Spíš naopak. Jistě, chápu, že svatba Belly s Edwardem má zásadní význam, nicméně půl hodiny plné patetických žvástů, vážně trvat nemusela.  A může být ještě hůř? Ano, může. Jsou tu líbánky, tedy čas černých souloží, stopáž filmu se natahuje na tři čtvrtě hodiny a pořád se nic neděje.

Tedy až na fakt, že Bella se připravuje na svůj první vypich s upírem tak, že si vyčistí zuby a oholí nohy. Pak se ve čtyřicáté sedmé minutě Bella poblije, aby divák došel k zásadnímu zjištění, že je Bella našťouchaná. Edwardovi ujeli nohy. Jujky. Jenže, to se upírům prý nestává, stejně jako ne nestává, že by zárodek v pupku tančil kozáčka po čtrnácti dnech od početí.  Co Belle roste v břiše? Vetřelec? Démon? Krevní konzerva? To nikdo neví. Všichni akorát mají čas, že to Bellu zabije.

A to je důvodem k další lavině žvástů, do hry se dostává i třetí strana milostného trojúhelníku vlkouš Jacob, který  po hodině tohoto natahovaného blábolu pobíhá jako vlk po lese, protože je nasraný. A ostatní vlci společně s ním. Mají z toho, co z Belly vyleze strach. Tudíž jí chtějí roztrhat na kusy. Což samozřejmě nechutná Jacobovi. Sakra, že by se konečně něco začalo dít? Bylo taky už na čase.

Jenže ono nic. Mimino, nebo co to je, začne telepaticky komunikovat, pupek je stále větší a na akci si budete muset počkat až v poslední slabé půlhodince před konce. A to na hodně nízkokalorickou akci. Vlčí blokáda, dramatický porod a... no a nic.

Je až s podivem že na tomto blábolu ulítává taková neskutečná masa lidí. Je to s podivem, ale je to fakt, který tvůrci filmu prostě nemohli ignorovat. Proto poslední díl knižní série spisovatelky Stephenie Meyerové po vzoru Harryho Pettera hezky rozsekli na dvě části. To je sice fajn z hladiska tržeb, nicméně už méně fajn pro diváka, který je takto donucen absolvovat rozředěný děj, který by v jednom filmovém celku mohl být i zajímavý. A hlavně ne nudný, jako v tomto případě. Aspoň že ten závěr skončil poměrně v dramatickém okamžiku, kterým si tvůrci samozřejmě zadělali na bohatou tržbu druhé půlky a posledního filmu série. A malý dějový dodatek uprostřed titulků mu přizvukuje, že tento poslední film by mohl být více méně zásadní. Každopádně zásadnější než tento natažený, příspěvek do ságy, jehož děj by se dal zhustit do efektní půlhodinky.

Twilight sága je dozajista fenoménem, který jedna část nekriticky zbožňuje a druhá jej nenávidí. Další masa je někde uprostřed a bere ho jako popcornovou blbinu která v jednotlivých etapách rozvýjí charaktery a osudy svých postav. Po této natažené gumě, podobné telenovele, spojené se svatbou a těhotenstvím se obávám, že i mnohý v ní se bude na Rozbřesk, druhou část těšit jako na konečně poslední díl tohoto dalšího filmového stroje na peníze. Ale co já vím, třeba někoho pobaví sněm na sebe vrčících vlků, jejichž vrčení je přeloženo overvoicem do reálné řeči, nebo nejeden papetický žvást, jež vypovídá o sabezahleděnosti díla sama do sebe. Nic proti romancím a třeba i upířím (takový seriál Pravá krev Twilight ságu spolehlivě kope do hýždí), ale čeho je moc, toho je příliš.

Ovšem na druhou stranu musím poznamenat, že „seriálový“ efekt filmu v posledních deseti minutách, zafungoval i na mě a i já jsem svým způsobem zvědav jak to celé dopadne. V tomto tvůrci svému řemeslu rozumí dokonale. Rovněž však ve skrytu duše doufám, že nebudu muset jako nyní kvůli tomu absolvovat více než hodinu prázdnoty spojené s nudou.

DVD disk
DVD vychází ve formě dboudisku. První DVD zabírá film, který je zde doprovozen pouze základními funkcemi. Druhý disk je bonusový a jeho podstatnou část zabírá film o filmu, trvající více než hodinu a čtvrt, který detailně rozebírá vše, co by vás v souvislosti s touto nataženou první polovinou posledního „twilight“ příběhu mohlo zajímat. Třeba to, že se všichni hrozně moc snažili, aby filmy nezradily svou knižní předlohu. Taky se dozvíte, že na natáčení dorazila i autorka předlohy. Divák neujde ani svatebnímu videu a přiblížení Jacovova osudu, který, jak tvůrci tvrdí, v tomto filmu konečně dospěl v muže, což je prý rovněž zásadní událostí.

Pro mnohého diváka bude spíše zásadní, že bonusy jsou vyzbrojeny českou podporou, takže jim budou moci rozumět.

V první části závěrečného dílu strhující upíří romance s názvem Twilight sága: Rozbřesk se Bella Swan (Kristen Stewart) a Edward Cullen (Robert Pattinson) po svatbě vydávají na líbánky do Ria de Janeira, kde se konečně, stranou všeho a všech, mohou naplno oddat své lásce. Jejich štěstí, ale netrvá dlouho. Bella zmítaná prudkou vášní k upírovi Edwardovi, ale zároveň upřímnou náklonností k vlkodlakovi Jacobu Blackovi (Taylor Lautner), brzy zjišťuje, že čeká dítě. Těhotenství s upírem pro ni však znamená fatální hrozbu. Čeká ji tedy bouřlivý rok plný lásky, pokušení i ztrát. Musí se s konečnou platností rozhodnout, zda vstoupí do temného, ale lákavého světa nesmrtelných, nebo zda bude žít plnohodnotným lidským životem. Nevyhnutelnost tohoto rozhodnutí se vine celým Belliným příběhem jako červená nit, na níž visí osudy obou kmenů – upírů i vlkodlaků. A jakmile se Bella rozhodne, dojde k celému řetězu nečekaných událostí, jež mohou mít nedozírné následky. (oficiální text distributora)