Tři mušketýři

The Three Musketeers, Německo/Francie/UK/USA 2011
Obraz: 2:35:1 (16:9)
Zvuk: český: DD 5.1, anglický DD 5.1
Čas: 110 minut Distributor kino: 20. 10. 2011 H.C.E.; Distributor DVD: 19.03.2012 H.C.E.

Popis

Francie prožívá neblahou část sedmnáctého století. Vládne jí slabošský král a na dvoře intrikuje kardinál, jehož jméno je dnes široké veřejnosti známé především díky románu napsanému dvě stě let po jeho smrti. V Paříži se utvoří parta čtyř nerozlučných přátel… A ti jistě ochrání svoji zemi od vévody z Buckinghamu, který si dle plánů Leonarda da Vinciho zkonstruoval válečnou vzducholoď. Paul W.S. Anderson natočil zpracování Tří mušketýrů  určitě roztáčející Alexandra Dumase v hrobě tak, že by mohl rotací vyrábět elektřinu.

Ve svém neúnavném boji s filmovými kritiky ustoupil Anderson na chvíli od počítačových mlátiček zombíků a kromě třetího dílu řady Resident Evil si na začátek dekády přichystal adaptaci knižní klasiky. Vzhledem k druhu zpracování stejně nepoznáte, že nešlo o počítačovou hru. Úvodní sekvence filmu vám představí Athose (Matthew Macfadyen), Porthose (Ray Stevenson), Aramise (Luke Evans) a dokonce i Milady de Winter (Milla Jovovich) jako bezkonkurenční akční tým, takže ještě dřív než stačíte říct „Richelieu“, užijete si mrštné femme fatale, nástražných pastí i bullet time. Pokud to nějak akceptujete, přežijete i zbytek.

Bohužel, sehraný tým  je zrazen Milady ve prospěch vévody z Buckinghamu (Orlando Bloom) a rok poté do Paříže přijíždí mladý Gaskoněc D´Artagnan (Logan Lerman). Je ve městě poprvé a hned si proti sobě poštve jak zmíněnou mušketýrskou trojici, tak velitele kardinálových mužů kapitána Rocheforta (Mads Mikkelsen). Zde pak dlouhá část příběhu nějak připomíná předlohu. Až na to, že vztah královny s Buckinghamem je poněkud jiný, palác je vybaven předchůdci laserových čidel, Milady se v duchu tradic své představitelky chová jako pravá moderní tajná agentka… A pak je tu samozřejmě ta Buckinghamova bojová vzducholoď.

Nechce se mi tímhle svérázným nápadem příliš dlouho zabývat, i když si pořád myslím, že jde o směšnost a zanedlouho se možná dočkáme „Hraběte Monte Marso“ a „Dámy s prsteny“. Jde o to, jak moc se necháme pobavit. Celkově vzato, můžeme docela dost. Akce možná není ani trochu inteligentní, ale po tolika komiksových filmech jsem si už docela zvykl, ani scénář od Andrea Daviese a Alexe Litvaka není nijak otřesný. Bohužel, triky by potřebovaly občas trochu dotáhnout a akce nám vlastně především předvádí, co režisér a jeho tým mohou ještě ve větším ukázat v případném pokračování (ano, závěr k němu vybízí).

Výkony herců se většinou pohybují ve zvláštních extrémech. Jovovich a Bloom neustále dávají najevo svou slizkost, Evans  svého pobožného a lehce melancholického Aramise bere až moc tragicky, Lerman působí místy příliš jako zelenáč a Juno Templeová s Gabriellou Wildeovou (představitelky královny Anny a její dvorní dámy Constance) jsou snad ty nejkřehčí víly, které jsem kdy viděl. Christoph Waltz coby kardinál Richelieu je výjimka hodící se do lepšího filmu a nějak se tomu blíží i Mikkelsen jakožto Rochefort, ale jeho postavu lze těžko brát příliš vážně. Komicky zženštilý Ludvík XIII. v podání Freddieho Foxe je přehrávaný pouze ku prospěchu scén, v nichž se objeví.

Jak se dalo čekat, pod Andersenovou režií vyšlo nákladné koprodukční dílo jako béčko, naštěstí však těsně pod hranicí kategorie „dobré“.

Hodnocení: 68%
Jiří Kábrt

Jeden za všechny, všichni za jednoho!
Čtyři hrdinové bez bázně a hany se bijí ve jménu francouzského krále a snaží se překazit intriky pletichářského kardinála, zrádného vévody z Buckinghamu a dvojité agentky milady de Winter...Roli D’Artagnana ztvárnil mladičký Logan Lerman, v dalších rolích pak Milla Jovovich (Milady de Winter), Orlando Bloom (vévoda z Buckinghamu), Christoph Waltz (kardinál Richelieu), a samezřejmě tři mušketýři Matthiew MacFayden, Ray Stevenson a Luke Evans.