Dvojitý agent

The Double, USA 2011
Čas: 94 minut Distributor DVD: 21.3.2012 Bontonfilm

Poté co dějiny vykázaly studenou války na smetiště dějin, by se mohlo zdát, že špionážní žánr, jako takový, v němž ti fajn, většinou neprůstřelní agenti bojují proti těm komunisticky zažraným, tedy zlým,  začne chcípat na úbytě.

Jenže, ono se tak nestalo. Agentů, stejně jako motivací k jejich činnostem, je stále dost. A i když si odmyslíme velká nesmrtelná a pro potřeby filmu věčně mladá jména jako James Bond, Ethan Hunt, nebo Jack Ryan, kteří většinou bojují proti globálnímu zlu, zbývá tu dostatek práce i na veterány z dob studené války, kteří jsou dnes již většinou v důchodu.

To je i případ Paula Shepherdsona, který se koncem osmdesátých let vypořádal ze sítí ruských nájemných vrahů KGB s krycími jmény antických vrahů Julia Caesara. Zdálo se, že je dostal všechny. Ale jak každý milovník špionážních příběhů ví, zdání klame. Strunou ukrytou v hodinkách podříznutý senátor (krásná old school práce) vzbudí patřičný rozruch, stejně jako domněnka mladého agenta FBI, že se jedná o práci Cassia (šéfa zmíněné ruské sítě zabijáků, známé jako Cassius 7 ), a poklidné důchodcovské časy Shepherdsona, jako odborníka na danou tématiku bere rychle za své.

A bude toho samozřejmě víc. Svět tajných služeb byl vždycky neproniknutelný a tak první zvrat přicházející po třiceti minutách filmu otáčí domněnku o ději v podobě staršího mentora a zelenáčského ucha, které se toho musí ještě hodně učit, trochu vzhůru nohama a po několika flashbacích se z něj začíná pomalu vynořovat záhadná Cassiova postava, včetně jeho činů a motivací, čímž začíná klasická hra na kočku a na myš, která je navíc okořeněná pátráním po další skupince agentů, kteří jako stovky jejich kolegů začali penetrovat americké končiny.

Richard Gere, sice už trochu obstarožní celý film, v němž je bohužel místy hodně vidět nedostatek financí, táhne a to i přes fakt, že od poloviny film lehce ztrácí tah na branku, nemluvě o smutném faktu, že uberkiller jakým Cassius beze sporu je, si začně připouštět k tělu city. To možná není blbé z hlediska scenáristického (Američani prostě takováto dilema milují), z reálného hlediska je to ovšem hovadina. Charismatický padouch tak začíná ztrácet na body a to je pro film vždycky nedobrým znamením. A co si budeme říkat, tohle opravdu není velkofilm.

Závěr má však vtip a další, tentokrát finální zvrat nepostrádá ironii a nápad. Jistě, ten je rovněž trochu scenáristicky přitažený za vlasy, ale alespoň divákovi nadělí slušnou pointu. A závěr? Jeho postatu zmínila jedna z bezvýznamných postav na začátku filmu: „V Americe je desetkrát víc ruských agentů, než bylo za studené války.“ Stejně jako mafiánů a parchantů. Ale ti jsou již v každém třetím akčním filmu.

Kvůli vyšetřování tajemné vraždy amerického senátora, který byl zabit způsobem charakteristickým pro sovětského nájemného zabijáka známého pod kódovým jménem Cassius, se vysloužilý agent CIA, Paul Shepherdson (Richard Gere), spojuje s mladým agentem FBI, Benem Gearym (Topher Grace). Shepherdson, který celou svou kariéru strávil sledováním Cassia a jeho soupeřů, žil až doteď v přesvědčení, že Cassius je dávno po smrti. Proto celkem neochotně přebírá případ po svém bývalém nadřízeném, Tomu Highlandovi (Martin Sheen), s touhou dokázat, že jeho teorie je i přes nové poznatky pravdivá. Agent Geary si mezitím prostudoval Cassiovy staré záznamy ve svazcích FBI a fascinován jeho příběhem sepsal diplomovou práci na téma sovětského zabijáka. Na rozdíl od Shepherdsona Geary věří, že se Cassius znovu vynořil na scéně a opět rozpoutal krvavé řádění. Zatímco Shepherdson s Gearym procházejí místa zločinu, postupně odhalují stopy, které naznačují, že Cassius možná není tím, za koho ho celou dobu měli. Kvůli jeho dvojímu životu se ocitají ve smrtelném nebezpečí. (oficiální text distributora)