Konspirátor

Conspirator, USA / USA 2010
Obraz: 1,85:1 (16:9)
Zvuk: český: DD 2.0, anglický DD 5.1
Čas: 122 minut Distributor DVD: 7.03.2012 Bontonfilm

„Omluvte sníženou kvalitu češtiny. Věřte, že je adekvátní rafinovanému postupu nového snímku jindy skvělého režiséra (a ještě lepšího herce) Roberta Redforda, který se snaží vyprávět příběh o boji za skutečnou spravedlnost navzdory zaslepenosti a touze po pomstě velkého národa...“

Já mít rád historie, já mít rád i soudná drámo. Moc mít rád Roberta Redforda – on skvělý, když skákat do řeky a řítit se vstříc smrti. Já mít vůbec rád spousta věcí, ale nebýt mezi nimi film Konspirátor. Teď Robert mě nemít rád a já fňuk, jediná fňuk nad tento film.

Ten vyprávět o proces s matkou, jejíž syn být člen bandy, co zabít Lincolna. Abrahama Lincolna. Zde to být normální, nezajímavá americká prezident s hnusná vous, nelovit vampýra ani neprohánět sukně. Asi proto se také nechat tak stupidně zabít, když na divadle. Divák pak muset trpět na divadelní fraška, co se v ní zvrhnout soud se spiklenec a vrazi.

Trpět proto, že Redford, on Američan. A Američani mít Abého rádi. Oni mít pocit, že on velká muž a že všichni vědět, že on velká, opravdu velká muž. Proto všichni ve filmu moc a hodně plakat, že velká muž mrtvá muž. Hodní plakat, špatní plakat – oni vlastně špatní jen proto, že potrestat vrahy velká muž chtít moc a moc. Bohužel divák ne Američan a on vidět jen parta citově nevyrovananých vousáčů a vojáků a dalších lidí, co se snažit předstírat drama a osudovost v hodně dlouhý film.

Proč Lincoln, když být živá, tak velká muž: o tom žádná šajn. Žádná šajn ani o tom, co vlastně kdo chtít a proč. Oč se snažit malovousáč McAvoy (jeden z těch, co tam hrát)? Kdy on začal věřit v nevinna od jeho klientka (ona hraná Robin Wright, co líbat Bonda v poslední Fincher, ale tady nelíbat nikoho a celá v černá) či snad v nutnost, že třeba ústavu chránit je, vzdor čas, kdy válka? Oč se snažit onen bezvous, on který proti McAvoy stát v soudní síni? Kdy a jak měnit postavy svá předsevzetí, názory? Šajn žádná, opravdu žádná. Co se stát s řadou postav? Já chtít víc Justina Longa. A proč tam Redford na začátek dal scéna z války? Ona nehrát roli!

Já zmatený. Ale palec trčet za kostýmu mnohost a sporost od celý film. Tam není dav, tam není pseudověrná kopie od digitálu spíchnutá reality. Ono komorní, to dobro. I tak určitě by moc a moc pomoct, kdyby někdo odhalit poprsí, neřkuli panímandu, ale o tom jen mluvit, ne konat. Celý film vůbec hodně mluvit a málo konat a Tom Wilkinson, on chovat se jako Gandalf k Frodovi, ale on nehrát čaroděje a nemít hůl a kloubouk, co mít špici. On hrát senátora, co Jižan a co věřit v ústavu. On hodně a krásně mluvit o čest, právo, povinnost. On ale zatáhnout svého Frodíka do profesní sebevražda.

Já opravdu zmatený. Ta film totiž mohla být skvělá zážitek. Jen kdyby ve scénář být víc Perryho Masona a míň pozdních spis otců zakladatelů. Kdyby tam nějaké napětí. Já neslzet, když Abé kaput, já jen říkat, ta krev, ona tam málo a žádná mozek venku? Slabota. Já neplakat, když klientka na šibenici, ona mi nic neukázat, já jí nic neukázat. Já neplakat, když post scriptum, co o rok později se odehrát. Já tradičně nechápat, jak souviset, co se tam říkat, s tím, co se říkat předtím.

Já opravdu nebýt prostá Američan, co vědět z mateřského mléka a hamburgeru, proč tento film tak zásadní a co vše on chtít říct a sdělit a předat. Já nevědět, Washington Post že důležitá novina, co jí zmínit a tím důležitá hned celá film, kde ona novina jinak vůbec nebýt. Já nemyslet, že stačí říct naše práva a všichni začít vzdychat a lomit rukama, že toto odvážný film. Já být prostá Čech a myslet, že toto nebýt drama, toto nebýt thriller, toto nebýt žánrová ani myšlenkově bohatá obrázek.

Já dávat boda, jak Redford v závěru snažit se a sekat jeden pěkná záběr za druhá, kde kamera a prostor využita. Já tleskat i za pár dalších věc, ale jinak jen prostě prostým Američan psát: tudy cesta nevést.

Hodnocení: 30 %

Text: Boris Hokr

Těsně po zavraždění Abrahama Lincolna je zatčeno sedm mužů a jedna žena. Všichni jsou obviněni ze spiknutí za účelem atentátu na prezidenta, viceprezidenta a ministra zahraničí. Jediná obviněná žena, dvaačtyřicetiletá Mary Surratt (Robin Wright), je majitelkou penzionu, ve kterém se šestadvacetiletý John Wilkes Booth (Toby Kebbell) setkal se svými komplici a plánoval tu simultánní útoky. Ve Washingtonu, který se jen těžko vzpamatovává z občanské války, se čerstvý právník a válečný hrdina na straně Unie, osmadvacetiletý Frederick Aiken (James McAvoy), se zdráháním ujímá obhajoby obviněné ženy před vojenským tribunálem. Aiken brzy začne pochybovat o vině své klientky a věří, že byla využita jako návnada a rukojmí, aby mohl být zatčen jediný konspirátor, kterému se podařilo uniknout, její vlastní syn John (Johnny Simmons). Zatímco se celý národ obrací proti ní, Mary musí spoléhat na Aikena, že se mu podaří odhalit pravdu a zachránit jí život. Konspirátor je strhující thriller, který nabízí silný a pravdivý příběh o Americe tehdy i nyní. Film natočil režisér Robert Redford podle scénáře Jamese D. Solomona. Produkce se ujala The American Film Company ve spolupráci s Wildwood Enterprises. Vedle Jamese McAvoye a Robin Wright se ve filmu objevují herecké hvězdy jako Kevin Kline, Evan Rachel Wood, Tom Wilkinson, Alexis Bledel, Danny Huston, Justin Long, Colm Meaney a James Badge Dale.