Obraz: 1.33:1 (4:3)
Zvuk: český DD 2.0
Titulky žádné
Čas: 149 minut Bonus: rozhovory, filmografie, fotogalerie Premiéra v kinech: 1.12.1983
Distribuce DVD: 06.09.2010 ČČV / Bontonfilm

„Jáán Ámos Komenský skákal z okna na ženský...“ těžko říci, jaký moment v životě učitele národů inspiroval tuto přisprostlou dětskou říkanku.

Odpověď však nehledejte ani v tomto eposu ze sedmdesátých let. Tehdejší hitmaker opulentních filmových opusů Otakar Vávra, který ve výpravných sériích oživil jak hustitské povstání, tak válečné mezníky Československa za druhé světové války, dostal k ruce sice masivní rozpočet (na filmu se podílelo i UNESCO), aby se vší pompou převedl na plátno život jednoho z pacifistických a oduševnělých velikánů té doby.

A tak v první polovině osmdesátých let stvořil dvoudílný výpravný epos, který díky své obsažnosti skáče z epochy jako veš mezi mastnými vlasy (jednotlivé epochy jsou komentovány vypravěčem), Jan Amos tak jako dítě kvičí při pohledu na hořící město, že „válku ne! Válku Ne!“, aby vzápětí utíkal jako kacíř a rebel od rodiny a těhotné manželky, aby po chvíli zjistil, že mu žena zemřela na mor. Vávra to bere hopem a divák, který nemá dobré povědomí o době, v níž Jan Amos žil, zákonitě tápe. Režisér se mu onu bouřlivou dobu poraženého Stavovského povstání a třicetileté války, moc přiblížit nesnaží. Narozdíl od Komenského díla, které ve filmu ožívá v podobě meodramatických vsuvek doplněných citacemi Komenského autorských výplodů. Mnohé z nich jsou i zdramatizovány a přikrmují (pro děj a příběh celkem nezásadně) už tak přepálenou stopáž v podobě dvou dílů. Vávra se evidentně nedokázal rozhodnout, jestli chce točit historické drama, poctu Komenského dílu, nebo poetiku a tak do svého filmu nacpal všechno. Což se filmu stalo osudným. Bohužel.

Bohužel, i přes zjevnou snahu a dostatek financí, které jsou ve filmové výpravě samozřejmě vidět, se nejedná o nic, co by diváka nějak výrazně nadchlo. Drama pobělohorské doby, zdramatizované výňatky z Komenského díla Labyrint světa i cesta později světoznámého učence za poznáním, které pak zprostředkovával dále, je podáváno mírně patetickou formou s lehce poupravenou socialistickou optikou. Snad díky tomu, i přes některé silné momenty, film nikdy nedosáhl takové popularity jako třeba Vávrova husitská nebo válečná trilogie. Škoda. Potenciál stavící na zaslepenosti a krutosti té doby by zde byl a světoznámý, silně morální hrdina, učiněný Mirek Dušín ve víru třicetileté války, rovněž není nezajímavou postavou. Tedy nebyl by, kdyby se v tomto ztvárnění dostaly na povrch i některé kontroverznější stránky jeho života a místo douhých zdramatizovaných ukázek jeho díla by byl kladen větší důraz na vylíčení historických událostí té doby.

Z Vávrova díla rovněž zmizel náboženský kontext, přitom právě náboženství tou dobou hýbalo nejvíce a Komenský je zde spíše než kazatel a biskup církve Jednoty bratrské, vylíčen jako pokrokový předobraz revolucionáře, člověka z lidu, bouřícího se proti válce a násilí. A samozřejmě proti zlé církvi a feudálům. Ještě že v pobělohorské době neexistoval kapitalismus, jinak by tam jako třídní nepřítel byl taky.

A tak nám zde zbyla jenom sáhodlouhá slátaná óda přizpůsobená Komenského kultu, v níž se nejeden stinný fakt, například Komenského zálibu v ženách, hlavně těch mladších (že by na té dětské přisprostlé říkance přeci jenom něco bylo?), zjemňuje pojetím, že taková byla prostě doba, tak to bylo správné, tak to mělo být. Což by smyslem historického životopisného filmu, nemělo být.

Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho "vyzmizíkována" náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti. (oficiální text distributora)