Zvuk: DD 5.1, DD 2.0
Titulky: anglické, české pro neslyšící
Čas: 81 minut
Distribuce kino: 29.09.2011 Aerofilms
Distribuce DVD: 04.04.2012 Bonton

Městečko Bílý potok v Jeseníkách je zapadákov jako když vyšije. Ale nádraží zde mají.

Na něm jako výpravčí slouží Alois Nebel, který umí nazpaměť jízdní řády všech vlaků projíždějících jeho zastávkou a taky ve své nádražácké skříni schovává nejednoho kostlivce v podobě nepříliš optimistických vzpomínek na odsun Němců z pětačtyřicátého roku.

A právě tyto vzpomínky se nyní, koncem osmdesátých let, kdy hranici překročil tajemný němý chlap se sekerou, začínají drát na povrch. Je tu totiž ještě jedna zásadní věc. Alois Nebel je tak trochu magor. Tehdejší terminologií, duševně narušený, dalo by se říci. A proto skončí v blázinci, kde se k léčbě používají elektrošoky a pracovní terapie. A asi nikoho nepřekvapí, že se na stejném místě nachází i podivný němý přeběhlík se sekerou, který vzápětí z blázince utíká.

Alois Nebel je filmem, který vychází z motivů komiksové trilogie Bílý Potok, Hlavní nádraží, Zlaté Hory a je hodně sympatické, že se svému námětu pokouší maximálně přizpůsobit. A to nejen obsahem, ale i formou. Běžnou kamerou nasnímané záběry jsou překresleny do rozpohybovaného komiksu, takže tvoří na naše poměry poměrně unikátní podívanou, která má však ten nedostatek, že její příběh se spíše než ve vypravěčské, nese v poetické rovině. Jinými slovy, byť se jedná o komiksovou, originálu poměrně věrnou adaptaci, žádného Batmana nečekejte. A nečekejte ani Sin City, které bylo jistě inspiraví tvůrce komiksu Jaromíra Švejdíka.

Alois Nebel tak poznává Prahu, kde prožívá romanci na veřejných záchodcích, přichází sametová revoluce a po ní návrat,do Jeseníků, kde by měl příběh gradovat. Příběh? Popravdě o něm se v tomto případě moc mluvit nedá. Jednotlivé figurky rozházené po stopáži celovečerního filmu něco dělají (ten křeftuje s rusákama, tamten vzpomíná, jak se s těmi šmejdy nemazali), ale jejich konání chybí nějaká motivace. Prostě forma zde vítězí nad obsahem a i toto vítězství je poznamenáno nejednou nedotažeností. Animace třeba všem postavám vymazala z tváří jakýkoliv pokus o grimasu, či jinou mimiku.

Samotné finále pak nabídne alespoň nějaké zdání akce a rovněž i něco na způsob rozuzlení, jehož podstata se stejně natolik bagatelizující, že se vlastně žádné nekoná. Jen někdo někoho (podle očekávání) umlátí sekerou. Proč, to se můžete jen domnívat.

Tvůrci filmu prostě vypreparovaly z komiksu páteř, která spojovala několik příběhů, dali tomu atraktivní háv s nadějí že divák jím bude natolik unesený, že nebude hledat smysl toho, co znázorňuje. Za to dostali nějakou tu cenu, včetně tří českých lvů. A včetně nejednoho rozpačitého pohledu diváka, který se dodnes dohaduje, co tím chtěl autor říci. Tedy, jestli na tuto pocitovku už dávno nezapomněl. A obávám se, že právě zapomnění bude osudem celého filmového Nebela i na DVD.

DVD Disk
Je zcela holý. Hlavní menu nabízí pouze tři základní funkce, což je všechno. Takže stejně jako film, obsahově zeje prázdnotou.

Příběh filmu začíná na podzim roku 1989 na železniční stanici Bílý Potok v Jeseníkách, kde slouží jako výpravčí Alois Nebel (Miroslav Krobot). Nebel je tichý samotář, kterého čas od času přepadne podivná mlha. Nejčastěji se mu v ní zjevuje Dorothe (Tereza Voříšková), oběť násilného odsunu Němců po 2. světové válce. Šedivé dny na nádraží v Bílém Potoce na sklonku socialismu líně plynou, výhybkář Wachek (Leoš Noha) společně se svým otcem (Alois Švehlík) kšeftují s důstojníky sovětské armády. Poklidnou atmosféru naruší jednoho dne Němý (Karel Roden), který překročí hranice se sekyrou v ruce, aby pomstil svoji matku. Halucinace nakonec Nebela přivedou do blázince a přijde o místo výpravčího. Vydá se do Prahy hledat jinou práci u dráhy a na Hlavním nádraží najde svou životní lásku, toaletářku Květu (Marie Ludvíková). Nebel se rozhodne vrátit zpátky do hor, aby se znovu setkal s Němým a souboj s temnými stíny minulosti dovedl do konce. (oficiální text distributora)

Alois Nebel (text Václav Baženov)

O filmovém zpracování komiksu Alois Nebel toho bylo v poslední době napsáno tolik, že by si člověk snad opravdu myslel, že u nás konečně spatřilo světlo světa něco převratného. Stohy článků o tom, jak v podstatě na koleně po několik let vyvíjený film nadchl diváky na festivalu v Benátkách a hned na to byl ještě před svou oficiální premiérou vybrán jako český kandidát na Oscara, dostaly nezávislý snímek o nádražákovi z podhůří Jeseníků do všeobecného povědomí českého národa a slovo rotoskopie se teď skloňuje snad úplně všude.

Je tedy Alois Nebel opravdu tak výjimečný? Ano i ne. Na české poměry se jedná o dílo značně netradiční a atmosférické. Povídání o stavu českého filmu, který jakoby podle šablony plive jednu více či spíše méně povedenou tragikomedii za druhou, by bylo na delší dobu. Proto není divu, že každý takový snímek, jakým je Alois Nebel, rozvíří vody malého českého rybníčku, a když už nic, zaslouží si jeho tvůrci alespoň obdiv za odvahu.

Alois Nebel je tedy na české poměry snímkem značně netradičním, ať už svým stylem vyprávění, nebo svou formou. Pravdou je, že kdyby film nevyužíval rotoskopie, tedy metody, kdy jsou jednotlivá filmová políčka natočená se skutečnými herci překreslována nejdříve ručně a poté za pomocí počítače (a nejedná se o nic převratného, vzpomeňme např. filmTemný obraz), nejspíš by nebyl ani pro média natolik zajímavý a kiny by prosvištěl bez většího povyku.

Tato forma filmu rozhodně sluší. Neutuchající průtrže deště v temném prostředí Jeseníků roku 1989 jsou velmi atmosférickou podívanou, která vás tu pohladí po duši, tu řádně zneklidní. Černobílé výjevy (tedy spíše v barvách šedi) celkem věrně kopírují styl, který kreslíř (a zpěvák a kytarista jesenických Priessnitz) Jaromír Švejdík aka Jaromír99, inspirován Sin CityFranka Millera, vytvořil v komiksové trilogii. Prostředí Jeseníků a jejich neutuchající neklidná atmosféra, která přetváří lidi ve svérázné postavy, tak byla představena na výbornou. A vězte, že vím, o čem mluvím, protože znám tento kout naší republiky velmi dobře.

Horší už je to se stránkou scénáristickou. Původní autorská dvojice Jaromír Švejdík a Jaroslav Rudiš jakoby nevěděli, jak své komiksové dítko vzít a přetvořit ho pro filmový formát. Komiks jako takový (až na pár hluchých míst) funguje dokonale, spíše než o příběh se stará o vnitřní rozpoložení hlavní postavy, o jeho "mlhy", odhalující temnou historii jesenického pohraničí, a o vzpomínání na minulost, které z něho vytváří povedený atmosférický propletenec několika osob žijících či spíše přežívajících ve svérázném kraji. Pořádný děj má ve skutečnosti až finální díl komiksové trilogie, ve kterém celý příběh graduje a který je ním uzavřen. Tedy pokud se o nějakém větším příběhu dá mluvit. Samotný komiks je totiž postaven spíše na atmosféře a právě onom spletenci menších příběhů z Jesenických hor.

Autorům ale bylo již od počátku jasné, že takto se film vyprávět nedá a rozhodli se předlohu značně okleštit. A to tím způsobem, že všechny ty malé příběhy odstranily a zůstal jen hlavní děj, který žádným dějem v podstatě ani není. Co hůř, spolu s nimi zmizely i veškeré motivace postav, bez kterých divák tápe a film tak úplně nefunguje. Bohužel. A nezachrání to ani výborní herci v čele s Miroslavem Krobotem v titulní roli. Těžko říct, jestli za to může nerozhodnost scénáristů nebo částečná nezkušenost režiséra Tomáše Luňáka.

Ne že by byl Alois Nebel špatný zážitek. Z kina budete odcházet spokojeni minimálně díky atmosféře nebo díky tomu, že u nás konečně někdo natočil film, který trošku vybočuje. Pokud jste ale četli komiks, budete pravděpodobně trošku zklamaní, protože budete vědět, že to mohlo dopadnout mnohem lépe.