Cesta bojovníka

Merantau, Indonésie 2009
Čas: 123 minut
Distribuce DVD: 03.04.2012 H.C.E.

Originální název tohoto indonéského akčního filmu je Merantau, což je dávný rituál, během kterého se z chlapce stává muž. Ten spočívá v podobném principu, jako když se v českých pohádkách vydá hlavní hrdina do světa na zkušenou. I mladík Yuda opouští svou rodnou ves i rodinu, aby nasbíral životní zkušenosti ve městě Jakarta. Jeho cesta poté vede k jedné dívce a jejímu bratříčkovi, které Yuda zachrání před pasákem (prostitutek, nikoliv ovcí) a rozhodne se je ochraňovat. Zbytek filmu je o tom, kterak dá přes držku tomuto pasákovi, jeho mafiánským nadřízeným a několika dalším kriminálním živlům.

Takhle to vypadá jako nekončící nakládačka, něco na způsob starých kung-fu filmů s Jetem Li. Je fakt, že atmosféra i choreografie rvaček je tomu dost podobná. Mimo to se tu ale i dost mluví, což však málokdy funguje. Ještě méně funkční jsou scény, kdy se na sebe hrdinové jen dlouze dívají a nic neříkají. Jednak proto, že příběh je dost přímočarý a v každém ohledu neoriginální, a pak také většina herců nehraje moc dobře. Film vypadá lacině a rozhodně hůř, než většina těch starých filmů s Jetem Li.

Souboje ale stojí za to. Nejedná se o nic epicky okázalého ve stylu Tygra a draka nebo Hrdiny, Cesta bojovníka je mnohem minimalističtější. Bitky jsou realistické, odehrávají se ve skutečném světě, kde zranění bolí a krev teče. Hlavní hrdina nemá problém bojovat s četnou přesilou, ať už jde o pět grázlů s železnými tyčemi nebo o celé komando sloužící záporákům. Sice se ve většině případů dočkáte obvyklého klišé, že nikdy neútočí víc jak jeden nepřítel najednou (občas dva), ale akční scény mají docela švih, některé chvaty nebo kopy jsou dokonce velmi vydařené, takže se na ně kouká dobře. Působí oldschoolově a syrově, čemuž napomáhá i špinavé prostředí velkoměsta plného podezřelých tmavých uliček.

Nefunguje ale motivace Yudy. Není úplně jasné, v čem přesně spočívá ten rituál dospělosti, takže rozhodnutí konat dobro a chránit nevinné se zprvu zdá být jako normální, ničím nepodložené hrdinské rozhodnutí, i když to klidně může být součást rituálu. Chvílemi to vypadá, jako že se Yuda zamiloval do té dívky, kterou chrání, a dokonce vám může připadat, že potírá zločin, protože mu to prostě přijde jako dobrý nápad. Ještě podivnější je chování oné dívky a dalších prostitutek. Divně se mátoží, vypadají hrozně emo, poděkovat neumějí, a když jednu z nich Yuda zachrání, tak ta mu ještě vynadá.

Cesta bojovníka (neplést s filmem Pathfinder z roku 2007) není vyloženě špatný film, jen by potřeboval rozmanitější příběh a lepší produkci. Pár bojových scén stojí za vidění, zbytek je ale bohužel zaměnitelný se spoustou jiných žánrových snímků a mnohé pasáže lehce tíhnou k potřebě zívat.

Jan Varga

V Minagkabau v západní Sumatře se Yuda, zkušený žák Silat Harimau, připravuje na Merantau - prastarý rituál přerodu mladíka v muže. Kvůli tomu musí opustit svou rodnou vesnici a vydá se do rušné Jakarty, aby nasbíral zkušenosti. Život v Jakartě je těžký a po sérii neúspěchů si Yuda není jistý svou budoucností. Náhodou se setká s dívkou Astri, která je obětí gangu obchodníků s lidmi. Yuda se jí pokusí zachránit před jejím psychotickým šéfem Ratgerem a jeho pravou rukou Larsem. Yudovi se podaří osvobodit Astri i jejího mladšího bratra Adita, ale gang je jim v patách - chce zpět své "zboží" i krvavou odplatu. Yuda nemá jinou možnost, než čelit útočníkům a postavit se jim v dechberoucím finále. (oficiální text distributora)