Zvuk hluku

Sound of Noise, Švédsko/Francie 2010
Obraz: PAL (16:9)
Čas: 102 minut
Distribuce kino: 19.05.2011 H.C.E.
Distribuce DVD: 22.03.2012 H.C.E. (FilmX)

Říká se, že vandalství, kriminalita a terorismus jsou ošklivá, zlá nemoc naší doby. Rozhodně však mohou být zábavné. Například takový zvukový zločin, to je vlastně zábava mimo kategorie, obzvláště ve švédském podání. Ostatně, Zvuk hluku jen potvrzuje současnou formu severských kinematografií, které spolu se španělskými horory drží filmy kontinentální Evropy nad vodou.

Na počátku byl kraťas Music for one Apartment and Six Drummers, který sklidil velice příznivé ohlasy, takže se jeho tvůrci Ola Simmonson a Johannes Stjärne Nilsson rozhodli vytvořit plnohodnotnou celovečerní verzi. V něm skupina revoltujících hudebníků komponuje svoji hlučnou symfonii města o čtyřech větách, z nichž každá je monstróznější než ta předchozí. Pro své dílo však používají velice nekonvenční nástroje, od bytu (takřka ve stylu známé reklamy na Tescomu), přes bankovní pobočku po skupinu bagrů. Zkrátka noise, tedy hluk, v čiré a rytmické podobě. V kombinaci s heist filmy, které film do jisté míry paroduje.

Do této ad absurdum dovedené linky je dosazena jedna nosnější, s policejním detektivem Warnebringem po skupince usilovně pátrajícím. Pokud přijde řeč na hudbu, naskočí Warnebringovi silná kopřivka, pochází totiž z hudebně velice založené (a ještě více talentované) rodiny, sám je však na ni úplné dřevo. Jako vyšetřovatel také není zcela bezchybný – zakouká se totiž do Sanny, drsné členky zvláštního sexteta s rytmem v krvi, takže i o nějaké to romantické tokání nebude nouze.

Veškeré „hudební vsuvky“ jsou samozřejmě, po vzoru kraťasu, jaksepatří strhující, Simmonson a Nilsson v nich jdou však co do rozsáhlosti ještě dál. Pokud máte „rytmus v těle“, jejich skladby vás rozhodně nenechají bez hnutí. Pokud nad nimi nevěřícně kroutíte hlavou, vězte, že veškeré zvuky, které při těchto skladbách slyšíte, jsou autentické, pořízené přímo během natáčení. Žádné postprodukce, mixáže, dodělávky. Fascinujte se hlukem.

Zároveň však tvůrci museli skladby ukotvit do celistvého, nosného příběhu, poněvadž samy o sobě tyto performance jednoduše neutáhnou plnohodnotný film. Takto stvořili komisaře Warnebringa. Je to právě tento příběh, který nakonec představuje jedinou lehkou slabinou filmu  - vatu, která dojíždí na přespřílišnou lineárnost a paradoxně i nerytmičnost – obzvláště ke konci snímku dochází dech. Jak se může zdát hlavní zápletka zprvu nekonvenční a anarchistická, její zakončení také bohužel podléhá „obyčejným“ pravidlům dobrého příběhu.

Přesto se tvůrcům podařilo vytvořit originální a svěží dílo, které skrze Warnebringovy uši odhaluje nepřekvapivou pointu: I ticho může být překrásnou hudbou, obzvláště v dnešní době plné teroru hluku okolního světa.

text: Josef Horký

Policista Amadeus se odjakživa cítil odstrčen, protože na rozdíl od všech svých příbuzných nemá hudební nadání, a navíc trpí silným odporem k hudbě. Nyní se dostává na stopu skupinky hudebníků, která se rozhodla ovládnout veřejný prostor svými akustickými útoky. Podaří se mu překazit kompozici pro šest lékařů, pacienta a operační sál, anebo se sám stane obětí války vedené pomocí hudby? Tvůrci filmu naplno zúročují svou fascinaci městským prostředím a ke zvukům, které nás obklopují, přistupují s obdivuhodnou kreativitou. Způsobem, jakým proti sobě staví hlavní postavy a jejich rozdílné postoje, bojuje snímek proti tichu, nudnému střednímu proudu i hudebnímu snobství, ale také ukazuje, že hudební moderna může být zábavná. Při tom všem ale film nezapomíná na své hrdiny a jejich touhu po naprostém klidu, či naopak hlučném vytrhávání z každodennosti. Zvuk hluku dokazuje, že hudba může opravdu měnit životy lidí. (MFF Karlovy Vary)