Zmizení

Brick, USA 2005
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 2.0
Čas: 105 minut
Distribuce DVD: 29.1.2007 Magic Box

Co doba to módní trend. Dneska jsou v kurzu komiksové adaptace, sci-fi a fantasy velkofilmy, v nichž se to hemží elfy, roboty, trplasíky a další chamradí, které na svět pomohly na svět drahé počítačové triky. Ještě před pár lety to byly westerny a ještě před tím noirové filmy, v nichž ženy byly krásné a muži stateční. Noir. To slovo je jako zaklínadlo. Jen si to představte – vlk samotář v obleku a kabátu s kloboukem na hlavě. Na tváři drsňácký úsměv a v koutku cigáro. A proti němu banda zmetků, na něž je i celá policejní stanice krátká. Nevím, jak vám, ale mně tahle filmová éra chybí. Sice jste tam nezakopli o drahé triky, ale větší důraz se kladl na příběh a postavy, které vám vždycky něčím utkvěly v paměti.

O to víc, jsem šťastnější, když se dneska objeví nějaký film, který se na tuhle prachem pokrytou éru snaží navázat. V posledních sedmi letech to byly zejména dva – Sin City a Zmizení. A právě něco o tom druhém si teď řekneme.

Hned zraje nutné říct, že je to hodně netypicky pojaté, ostatně s rozpočtem 475 000 dolarů si nemůžete moc vyskakovat. Jenže o to je to celé lepší. Rian Johnson - scénárista a režisér v jedné osobě svůj debut situoval na jednu americkou střední školu. Hlavním hrdinou je mladý Brendan Frey. Tomu jednou zavolá jednoho bývalá přítelkyně Emily a sdělí mu směs na první pohled nesouvisejících slov, z nichž ale vyplyne, že se dostala do nepěkné situace. Jenže dřív, než zjistí, o co tu jde, Em zmizí a rozjíždí se pátrání, v němž nechybí takové ty klasické věci jako rvačky, střílení nebo obchod s drogami.

Už ze zmíněného rozpočtu je jasné, že se to tu nebude hemžit hvězdami typu Christiana Balea nebo Brada Pitta. Jediný, koho tu poznáte a kdo se vydobyl místo v Hollywoodu, je Joseph Gord-Levitt, který by mohl být mladším bráchou Johnyho Deppa. Ostatní postavy hrají herci, kteří si asi na natáčení odskočili o polední pauze v brigádě v Macdonaldovi. Což ale rozhodně nevadí, protože to celé hravě utáhl sám a budete mu věřit každé slovo. Je zajímavé sledovat, jak tenhle mladý herec, který dneska točí filmy s Christopherem Nolanem, začínal. Není to jen Levitt, na němž to celé stojí. Je to i díky perfektní atmosféře, která se vám od začátku zažere pod kůži a bude vám příjemným společníkem po celou stopáž. Dějiště skládající se z pozemků školy, jednoho domu a prostorem před vchodem do tunelu, je pak naprosto dostačující a bez problémů doplňuje atmosféru. Práce kamery sice není nikterak ohromující, ale o to víc vám to Johnson vynahradí na scénáři, v němž si zaslouží vypíchnout hlavně podařené dialogy.

Zážitek z filmu pak kazí dvě věci. Jednak je to zmatečnost, nastávající v poslední čtvrtině filmu, která způsobí divákovi menší poruchu orientace. To by nevadilo na rozdíl od závěru, v němž je nám naservírována pointa. Johnson ji dozajista plánoval údernou jako kopanec do rozkroku, avšak s blížícím se koncem bude každému jasné, jak se to vlastně má. Takže se bohužel – záměr se nepovedl.

I přesto se však vyplatí se na Zmizení podívat. Když už ne kvůli lásce k noiru, tak kvůli ukrácení čekání na akční sci-fi Looper, což je další spolupráce Levitta a Johnsona, v níž se k nim přidal i Bruce Willis.

Text: Richard Zámek

Brendan Frye je spolužáky ze školy označován za podivného samotáře. Jen tak se ničeho nevyleká a má na věci svůj vlastní názor. Je také stále dost zamilován do své přítelkyně Emily, která se s ním před třemi měsíci rozešla a zmizela. Když se mu dívka konečně po telefonu ozve, má vyděšený hlas a žádá jej o pomoc. Brendan ani na okamžik nezaváhá, pomocníkem v pátrání po Emily mu je pouze kamarád Brain, jenž má o dění na škole dokonalý přehled. Oba studenti přitom tuší, že celá věc nejspíše "pořádně smrdí" a že s ní má něco společného některý z členů zločineckého gangu mladistvých ve městě.

Detektivně laděný příběh, odehrávající se v prostředí střední školy v jižní Kalifornii, natočil Rian Johnson, který si k němu napsal také scénář. Film svým dějem plným zvratů, určitým tajemstvím i dalšími prvky připomene tak zvanou americkou "drsnou školu". (oficiální text distributora)