Smrt si říká Englchen, ČR 1963
Obraz: čb 1.33:1 (4:3)
Zvuk: český DD 2.0
Čas: 130 minut
Distribuce: 1.7.2010 FEX

Válka je pomalu u konce, osvobozuje se Zlín a partyzán Pavel jde po Englchenovi. Bohužel to nedá, dostane to do zad.

A tak jsme na začátku, stejně jako u konce. Pavel to dostal opravdu šeredně a zlínští doktoři dělají, co mohou, aby ho dali do kupy. Pavel má tudíž spoustu času na vzpomínky. Neveselé vzpomínky. Vzpomínky, které zasloužilým hrdinům a dekorovaným vlastencům, moc nevoní.

„Chcípněte, jenom neštěstí jste do kraje přivedli!“ Tak takhle se moc o partyzánech v socialistické filmové tvorbě moc nemluvilo. S výjimkou tohoto filmu, který se tím pádem už tenkrát zařadil mezi výjimečná, a jeden čas i trezorová, díla s válečnou tematikou.

Podle novely Ladislava Mňačka vznikl film, který není jen sprostou agitkou na pozadí válečných skutečností zabíraných levou optikou, ale úderný drsný film, který líčí, jak to pravděpodobně tenkrát doopravdy bylo, který se nebojí ukázat, že partyzáni nebyli ti zidealizovaní rekové s trempským komplexem, ale taky jenom lidi (kteří se uměli i hezky ožrat a kteří nejen, že dělali chyby, ale kteří v nelidských podmínkách dokázali i část svého lidství ztratit).

Třeba Pavel. Posedlý touhou po pomstě, nenávistný na celý svět, citově vyprahlý, kousavý, zhnusený dobou i sám sebou. Byla to doba, ve které se servítky nebraly. Ani na jedné, ani na druhé straně. Partyzánské popravy práskačů, kolaborantů, stejně jako fašistických důstojníků, z nichž mnozí byli stejně jako ostatní jen obětmi války, jsou v kontrastu s fašistickým řáděním, které obsahuje exemplární popravy vesničanů, včetně dětí, vrcholící velkým masakrem v Ploštině, jehož byl autor knižní předlohy skutečným svědkem.

Všude samá smrt. Smrt jménem Engelchen (tedy andílek) Engelchen, velitel Jagkomanda (loveckého komanda) ze zkušenostmi z Polska, Jugoslávie a Ukrajiny. Uhlazená svině schopná toho nejhoršího. Gentlemanské prase, souložící Pavlovu lásku Martu, která v rámci své odborářské práce musela být milá k německým důstojníkům. „Za statečnost pod nepřítelem se neudělují žádné medaile.“ Lovec nahánějící partyzány po kopcích s neutuchající vervou. Organizátor štvanice, která stále se tenčící partyzánský oddíl přivádí o zdravý rozum.

Prostě zlo a smrt zároveň. Smrt, která si říká Englchen. Výborný přepis výborné knihy, syrový pohled na odboj a konec války bez všech šeříkových příkras a současně i hluboká sonda  do dušiček naší krásné české povahy. A podle mě i jeden z nejlepších a nejpravdivějších válečných filmů, které u nás byly kdy natočeny.

Výborný válečný film (Jiří Zídek)
Drsný realistický film, který ukazuje domácí odboj i partyzány bez patosu a gloriol vítězů. A to se cení. Zvlášť s přihlédnutím k datu jeho vzniku.

Smrt si říká Englchen slaví premiéru na DVD jako laciný disk v papírovém obalu bez jakýchkoliv bonusů. Podle zástupců společnosti FEX prý není vyloučené, že vyjde i plnohodnotná DVD verze. Tento film by si ji určitě zasloužil.

„Jasné je všechno až v dějepise. Ale když je člověk v tom, tak dělá chybu na chybu.“

Ukázka z filmu

Při osvobozování Zlína na počátku května 1945 je vážně raněn mladý partyzán Pavel. Během dalších dnů, kdy se v nemocnici zotavuje, vzpomíná na osudové okamžiky, které prožil v předchozím měsíci v okolních horách a snaží se vyrovnat s největším traumatem – vypálením pasekářské osady Ploština německým jagdkommandem poté, co ji partyzáni opustili. Film je adaptací stejnojmenného dobového knižního bestselleru Ladislava Mňačka, který zde přetavil s časovým odstupem do umělecké formy zážitky své, partyzánského oddílu, jehož byl členem, i obyčejných pasekářů, kteří partyzánům poskytli zázemí. Film patří k několika ojedinělým dílům, která se neschematicky a demytizujícím způsobem vypořádávají s tematikou protektorátu a odboje. (anotace)