Zemský ráj to napohled, ČR 2009
Obraz: 1,85:1
Zvuk: Český 2.0, český 5.1
Titulky: České pro neslyšící, anglické
Čas: 119 minut Distributor Kino: 19.11.2009 Bontonfilm Distributor DVD: 17.5. 2010 Bonton

v id="filmblock1">

Film Ireny Pavláskové se z části odehrává na přelomu let 1968/69, z větší části však v roce 1977. Hlavními hrdinkami jsou bývalá žena a dcery fiktivního disidenta Petra Hány, vracejícího se z Rakouska s novou manželkou. Jeho činnost se vymstí především těmto lidem, ač s ním již dávno nemají mnoho společného. Nicméně právě represe přivedou dohromady dříve nezúčastněné osoby s aktivními signatáři Charty 77. Skupina disidentů je „veselou společností“, v níž dominuje sukničkářský dramatik Jan Pavel, nápadně připomínající jistého skutečného disidenta. Úvodní část na sklonku 60. let se soustředí především na soukromý život a bohužel tak ubírá čas mnohem důležitější polovině.

Je nabíledni, že Tereza Boučková, autorka námětu a scénáře, založila příběh na vlastním životě za normalizace poznamenaném jejím otcem Pavlem Kohoutem. Tento hluboce osobní prožitek znamená, že nekonzistentně přeskakujeme mezi politickou represí, domácími nevraživostmi a fenoménem Charty. I poslední téma se film snaží zpracovat humorně a v osobní rovině. Výsledky jsou všelijaké. Postavy jsou vtipné a realistické, ovšem ze zamotaného klubíčka vztahů se nedočkáme kloudného rozuzlení. Poté, co o sobě na konci filmu dá vědět soudobá policie a justice, postavy zůstávající na svobodě prostě pokračují v cestě do své nejisté budoucnosti. Příběh zpracovávaný pro stříbrné plátno si dle mého názoru zaslouží lepší uzavření.

V každém případě příběh zapůsobí díky vybraným představitelům, i když postavy jako takové vám většinou k srdci nepřirostou. Vilma Cibulková patří k herečkám, které zapůsobí ať už představují kohokoliv. Jiří Dvořák i Miroslav Etzler ze sebe vydali maximum, trošku k vlastní škodě, neboť to znamená představovat značně nepříjemné typy (Dvořák Hánu, Etzler hystericky žárlivého Mirka). Ondřej Vetchý působí zcela příhodně jako to, čím má postava být, tj. karikaturou mladého Havla. Stejně tak jsou přirozené Tereza Voříšková i Dana Marková, byť to často pro diváka znamená sledovat dívčí hysterie, kterých by byl asi raději ušetřen. Za zmínku stojí i charismatický Pavel Rímský v problesknuvší záporné roli příslušníka Veřejné bezpečnosti.

Filmu chybí vlastnosti díla, které by si člověk přál vidět vícekrát. Přesto i na nevšední ohlednutí se za historii protirežimních intelektuálů a jejich blízkých je bezpochybně přínosné.

Text: Jiří Kábrt

Mrazivá komedie o tom, jak se dalo žít v 70. letech a zároveň se nenechat zmrazit.
Dospívání bývá složité, zvlášť když se píše rok 1968, venku se prohánějí cizí tanky, doma se střídají tatínkové mnoha různých poloh. A maminka, navzdory své vnitřní síle, na všechno nestačí. Jak bylo v takových podmínkách možné prožít a přežít už tak náročná 70. léta? Jak šlo udržet si radost ze života, city pro lásku a chuť na smích? I o tom je mrazivá komedie Ireny Pavláskové Zemský ráj to napohled. Hlavní linkou filmu je příběh Marty (Vilma Cibulková), jejích dvou dospívajících dcer – Majdy a Gábiny (Dana Marková a Tereza Voříšková) – a jejich postupně přicházejících a odcházejících "tatínků" (Jiří Dvořák, Miroslav Etzler, Jan Zadražil, Ondřej Vetchý). Zatímco někteří „tatínkové“ se postupně snaží zvrátit kolo alespoň českých dějin, Marta a její dcery vzdorují výsledkům a následkům, které tyto jejich pokusy u komunistického režimu zákonitě vyvolávají. Svět „velké politiky“ a velkých cílů se tak střetává, doplňuje a prolíná s každodenní životní realitou. A že v průběhu toho vznikají i veselé situace? Vždyť schopnost ironie a smysl pro humor byly v té době nezbytnou součástí každého balíčku pro přežití, který dával sílu, vůli a chuť žít a neselhat hlavně sám před sebou.

Autenticky vyprávěný příběh z nedávné minulosti zaujme svou pravdivostí a jemným vnitřním dramatem, zároveň rozveselí i dojme. Scénář filmu napsala Tereza Boučková (Indiánský běh, Rok kohouta) a je inspirován tím, co sama v této době prožila: „Myslím, že příběh funguje i bez výkladu doby a poukazování na konkrétní lidi, živé předobrazy. A jestli si chce divák nutně někoho do filmu dosadit? Ať dosazuje, ať hádá, ať si je jistý, ať to všechno ví anebo ať se splete… Každý je někdo a my všichni zároveň.“ (oficiální text distributora)