Černej dynamit

Black dynamite, USA 2009
Obraz:
Zvuk: anglický
Čas: 83 mnut
Distribuce kino: 21.1. 2010 Aerofilms Distributor DVD: 9.12. 2011 Levné knihy

Americké parodie kdysi prožívaly svůj zlatý věk a to především pod taktovkou Mela Brookse nebo bratří Zuckerů. Bohužel, jejich styl vršení jednoho nesmyslu za druhým a nekonečné odkazování na všechno možné v populární kultuře se rychle vyčerpal. Navíc, když je začali napodobovat jiní, výsledkem byla takřka vždy katastrofa. Dnešní parodie se musí vydat úplně jinou, alespoň trochu promyšlenější cestou. „Černej dynamit“ je skvělou ukázkou díla, u kterého jsem si vzpomněl na českou klasiku „Limonádový Joe“, případně poněkud novějšího „Mazaného Filipa“.

Ve chvíli, kdy parta černošských drogových dealerů zabije jednoho ze svých, poněvadž údajně „práskal“, nevědomky si tak podepisuje rozsudky smrti. Bratr popraveného je totiž Černej dynamit, absurdně nepřemožitelný bojovník se zkušenostmi z Vietnamu a CIA, fanatický milovník něžného pohlaví a obhájce práv černochů. Po smrti bratra vyhlašuje válku dealerům a jejich bílým šéfům, až se nakonec střetne s největším lotrem v USA soudobých sedmdesátých let.

Musím se přiznat, že mám nulovou zkušenost s „blaxploitation“ filmy, které si „Černej dynamit“ bere na paškál, ovšem překvapivě to není třeba. I když se film nikdy nebere přímo vážně, v některých okamžicích, především na začátku, by skoro mohl být zaměnitelný s autentickým sociálním dramatem ze sedmdesátých let a to nejen díky archaickému vizuálnímu zpracování a přehnaně dramatické hudbě. Základní konflikt určitou iluzi serióznosti zařídí. Nutno říci, že tato iluze naprosto zmizí v posledním aktu, kdy Černej dynamit a jeho parta odhalí „velký plán“ a kdo za ním vlastně stojí.

Stejně jako u Limonádového Joea stojí snímek z velké části na charismatu titulního hrdiny. Představitel hlavní postavy a spoluautor scénáře Michael Jai White se směsí osobního kouzla a především nadsázky dokáže udržet pozornost diváků celou hodinu a půl, byť v tomto případě mu to z velké části dovoluje přehrávání.

Humor se tedy pohybuje v jemné rovině, většinou se vyhýbající své toaletní i intelektuální podobě. Máme tu živočišnost Černého dynamita, vizuální gagy, scénář úmyslně nafukující klišé, čas od času směšně rýmující postavy, scénu, kdy Dynamitova parta prokáže neočekávatelné vzdělání, dokonce úmyslné „goofy“ měnící snímaný objekt během scény, atd.

Většina z Čechů nemá moc blízko k realitě amerických černošských ghett, už proto se filmu zasmějeme o něco méně než Američané. Vzhledem k jednoduché, snadno zapamatovatelné struktuře navíc si mnoho lidí na film nezajde víckrát. Pro mne se každopádně stal příjemným důkazem, že zdánlivě vymírající žánr dosud nebyl vyčerpán!

Text: Jiří Kábrt

Ghettem se šíří panika. Tajemný „Muž“ zásobuje místní sirotčinec heroinem a jím distribuovaný populární alkoholický nápoj způsobuje fatální vedlejší účinky. Poté, co „Muž“ vykoná pomstu na jednom ze svých dealerů, vstupuje na scénu bratr oběti, všemi obdivovaný a zároveň obávaný titulní hrdina. Na cestu za pomstou se vydává vybaven střelnými zbraněmi, nunčaky a neodolatelně břitkými hláškami. Tři desítky let po vzniku nejslavnějších blaxploitation filmů natočil Scott Sanders poctu žánru, jež je zároveň jeho mimořádně povedenou parodií. Tvůrci si utahují z nejednoho klišé, ovšem silný satirický podtón zaručuje, že o zábavu budou mít postaráno i ti, kterým tituly kultovních filmů Shaft nebo Sweet Sweetback’s Baadassss Song nic neříkají. V hlavní roli jednoho z největších diváckých hitů letošního festivalu Sundance se představí herec, scenárista a majitel černého pásu v sedmi bojových uměních Michael Jai White. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)