Tichý Don

Tichij Don, RUS 1957 - 1958
Obraz: 1.33:1 (4:3)
Zvuk: ruský DD 2.0
Čas: 104 + 110 + 117 minut
Distribuce DVD: 20.9.2010 Levné knihy KMa

Příběhy jako tento člověka donutí, zamyslet se nad významem pojmu „široká ruská duše“. Zapomeňte teď na Rusy jako na bývalé okupanty, komunistické mocipány, příšernými voňavkami nasmrděné magory, či současné zbohatlíky. Podívejme se na ně jako na lidské bytosti.

Nádherné lidské bytosti. Hrdé lidské bytosti. Hříšné lidské bytosti, jako Axiňja hřešící z lásky i svědomím, že až se její manžel vrátí riskuje tím každodenní bití a ponižování. Její soused a milenec Grigorij jí za to stojí. Stejně jako za bolest, když se žení s jinou.

Tak začíná příběh vycházející ze stejnojmenné čtyřdílné ságy Michaila Šolochova, Příběh v jehož centru stojí právě Grigorij a Axiňa. Oba žili v době, kdy sňatek z rozumu nebyl ničím výjimečným, kdy hrdým donským kozákům nadcházel soumrak a kdy se celý svět ocitl ve své první válce. Oba žili v době, kdy čest a hrdost znamenali víc než jen pózu, nebo prázdná slova. V době, kdy vášeň dokázala hořet spalujícím žárem, v časech kdy společenstvo drželo skutečně spolu.

Tichý Don, jako literární dílo je skutečnou klasikou, za kterou si její autor zasloužil Nobeluvu cenu za literaturu. Kronikou ruské nátury vyvíjející se v bouřlivých letech mezi světovou válkou, přes Velkou říjnovou socialistickou revoluci, až po následovnou občanskou válku rudých proti bílým. Epický příběh zabydlený postavami procházejícími těmito dramatickými časy. A třídílné filmové dílo z konce padesátých let je opravdu důstojným převedením literární klasiky na stříbrné plátno.

Svérázné postavy z vísky Tatarsko v níž rodina Melechovů žije, získávají svou konkrétní tvář a události té doby díky rozpočtové velkorysosti svou výpravnost. Ano, životní příběh Grigorie Melechova projde nejednou turbulencí, stejně jako kolem nejednoho historického mezníku. Stejně tak i příběh jeho osudových žen – Axiňi, která s ním utekla, ale pak se, zdrcená žalem nad ztrátou dítěte, spustila se šlechtickým synkem, stejně tak Natalie, který si zase z nešťastné a neopětované lásky k němu rozhodla vzít život. Nepovedlo se a zmrzačila se. Osudy se začínají navzájem prolínat a podle ruské tradice samozřejmě nesrší příliš optimismem. Naopak, každá radostná chvilka je vzápětí vykoupená bolestí, každý náznak štěstí utrpením.

První světová válka přichází do životů hlavních hrdinů s brutalitou sobě vlastní, odloučením a potitickou rozkolísaností, která vyústí v povstání lidu. A sympatické na tomto filmu je, že okatě nenadržuje ani jedné straně. Snad za to může i fakt, že film mohl být natočen až po Stalinově smrti, která ukončila nevraživost mezi ruským všemocným diktátorem a autorem už tehdy literární klasiky.

Film tak prostě jen využívá pohnutou, bouřlivou dobu jako kulisu pro životní osudy svých hrdinů. Zklamaný Grigorij se vrací ke své ženě, Natalii. Ale ani zde, jak každý znalec Šolochovova díla ví, není všem rošádám konec. Osudový trojůhelník plný vášně a zvratů ještě nejednou změní svou polohu, postavy, včetně té hlavní čeká ještě mnoho ran i chvilek prchavého štěstí, stejně jako dramatické rozuzlení jejich životů. Nebo rozhřešení? Široká ruská duše často krvácí nejen ranami, které jí způsobili jiní.

Velký příběh Michaila Šolochova je toho jasným důkazem. Stejně jako velkolepou podívanou schopnou se ctí obstát sronání s velkými děli světové kinematografie.

Verdikt
Široká ruská duše v třídílném epickém pojetí (Antonín Hodný)
Literární předlohu jsem nečetl. Vždy jsem nesnášel povinnou literaturu. Hlavně tu ruskou. Nyní, po absolvování tohoto diváckého zážitku jsem rozhodnutý, že doženu svůj literární dluh.

Kompletní trilogie vychází na třech samostatných DVD v luxusním (minimálně pro obvyklou produkci Levných knih) digipackovém balení. Na jednotlivých discích naleznete pouze film a základní funkce. Bohužel technické provedení nepatří k tomu nejlepšímu (ba právě naopak) o čemž svědčí šum ve zvuku, absence dabingu a nekvalitní obraz ve formátu 4:3. Vydání Tichého Donu se tak dá strnout do následující věty: „Vyjímečné filmové dílo v hodně nekvalitním provedení.

+ Autor předlohy
Michail Alexandrovič Šolochov
Jeho prvními literárními pracemi jsou expresionistické anaturalistické příběhy, jejichž námětem je občanská válka v Rusku a které se odehrávají v jižních oblastech obývaných kozáky (Azurová step, souhrnně Donské povídky). Ze zkušenosti občanské války čerpal v čtyřdílné románové epopeji Tichý Don, dokončené v předvečer 2. světové války; z kronikářského pohledu zobrazuje osudy kozáckého donského společenství až po jeho naprosté vyvrácení. Tento tragický námět je ztělesněn v galerii plastických postav a v sugestivním vylíčení jejich lidské podstaty. Podobný charakter „optimistické tragédie“ má dvoudílný agitační román z období násilné kolektivizace zemědělství Rozrušená země. Psychologické aspekty válečné doby ztvárnil v novele Osud člověka i v dokumentární próze Bránili svou zem. V roce 1965 mu byla udělena Nobelova cena za literaturu.