Máj, ČR 2008
Zvuk: český DD 5.1, DTS
Čas: 70 minut
Distribuce kino: 21.08.2008 Bontonfilm
Distribuce DVD: 01.12.2008 CČV / Bontonfilm

„Hynku, Viléme, Jarmilo, Františku, Antoníne, Brabče!“

Tolik citace z básnického pramene všech českých romantiků z pera Karla Hynka Máchy. A hurá za jeho prznitelem, který už nedal spát Kytici Karla Jaromíra Erbena, a protože mu na to přišli lidi, měl pocit, že by míru vlastní drzosti mohl ještě o nějaký ten stupínek posunout.

Franta Brabec sice neumí plivat vleže na čísla projíždějících vlakových souprav, ale obrázky točí náramné. Člověk úplně zaplesá, když si představí divokou a romantickou severočeskou přírodu v záběrech jeho kamery. O něco méně se pak těší na to, jak tyto obrázky snoubí s příběhem nezfilmovatelné básně. Ono totiž není co filmovat.

Jarmila má mlynáře a mlynář Jarmilu plus ještě syna Viléma, který chce mít taky Jarmilu, a tak svého soka v lásce zabije, aniž tuší, že jde o tátu, načež ho lapnou a popraví. Bum, Prásk, konec. Do toho ještě patetické verše a najednou je vám jasné, proč se mluví o tom, že něco takového se nedá natočit.

Jenže filmová historie je plná úžasných kousků vzniklých podle nezfilmovatelných předloh. To si jistě jako mantru opakoval František A. Brabec, když se společně s Ivanou Novákovou pokoušel z útlé knížečky vydolovat scénář. Naštěstí Máj mluví především obrazy, krásnými a esteticky vycizelovanými natolik, že jistě několikrát obdivně pozdvihnete obočí nad tím, jak moc to má ten Brabec v paži.

Chlupy nad očima vám bohužel zase klesnou ve chvíli, kdy se v záběru mihne nějaký člověk. Deklamování veršů na plátně by mohlo fungovat, kdyby je z úst vypouštěli talentovaní herci. Jan Tříska jím třeba je a dobře se poslouchá, naopak Matěj Stropnický jím není a najednou máte pocit, že jste na besídce střední školy, která si nechala namalovat krásné kulisy a podcenila přípravu studentů.

Naštěstí měli tvůrci tolik prozíravosti, že Sandru Lehnertovou coby krásnou Jarmilu nechali pouze mlčet a ukazovat prsa. Na druhou stranu je ale Máj mimořádně krotkou a předloze věrnou adaptací, takže se Mácha ani moc v hrobě otáčet nemusí. Drobnou drzost si Brabec dovolil jen u hudebního doprovodu, když namísto očekávaných trylků romantického klavíru Jiřího Maláska zvolil kytarové rify Support Lesbiens. Napoprvé vám možná budou připadat nepatřičné, napodruhé si na ně zvyknete.

Verdikt
Mácha se moc v hrobě otáčet nemusí (Pavel Novák)
Ke Kytici přistupoval s despektem, poučen ho u Máje vynechal. A překvapivě si říkal, že Brabec mohl být ještě trochu odvážnější a odvázanější.

Bonusy na disku patří k českému nadstandardu. Otevírá je skoro čtvrthodinový film o filmu, nechybí videoklip Suport Lesbiens a trailery. Takže za slabší průměr. Tedy za slabší tři z pěti.

+ Máj - realita
Máj je nesporně vrcholné dílo českého romantismu. Máj je vlastně více méně věrným přepisem skutečné události zasazené poněkud jinak, než je tomu ve skutečnosti, přesto však do reálně existující krajiny. Mácha si opravdu nemusel postavu otcovraha vymýšlet podle nějakého podřadného loupežnického románu, protože v Podbezdězí před Máchovým příchodem do kraje otcovrah skutečně žil, k otcovraždě došlo, dokonce šlo o zločin z milostných důvodů, a co je zvlášť příznačné, stalo se tak v měsíci květnu, tedy v máji. Ani pro postavu Viléma nemusel Mácha hledat nějaký literární předobraz. Je v ní spodobněn severočeský loupežník Václav Kumr, s nímž se Mácha mohl, kdyby o to nějak zvlášť stál, setkat i osobně, protože v době Máchových návštěv Doks byl tento „vysloužilý loupežník“ ještě naživu.

Filmový projekt s názvem „Máj“ režiséra a kameramana F. A. Brabce je koncipován jako celovečerní hraný film pro celou rodinu. Tento projekt v mnoha ohledech navazuje na film „Kytice“, který v době svého uvedení slavil s návštěvností přes 600 000 diváků na české poměry výrazný divácký úspěch. Podobně jako Kytice je i námi připravovaný projekt „Máj“ především odvážným autorsko-režisérským nápadem. I když tuto látku zná každý ze školních lavic, dosud nikdo se ji neodvážil zpracovat filmově. Již po přečtení scénáře je jednoznačné, že kameraman a režisér F. A. Brabec toto dílo ztvární okouzlenýma očima třetího tisíciletí a znovu dokáže, že i na klasika se dá masově chodit do kina. (oficiální text distributora)