Čas: 146 minut
Distribuce kino: 07.08.2008 Warner Bros
Distribuce DVD / BD: 08.12.2008 Warner Bros / Magic Box

„Já věřím, že co tě nezabije, z toho jednoduše… zešílíš.“

1.Novinky z Gothamu
„Noc je nejtemnější před úsvitem.“

Mafiánské rodiny, tedy to, co po posledním Batmanově tažení z nich zbylo, perou balíky peněz v na oko legálních bankách, zatímco pomalovanej, zcela jistě vyšinutej, ale ještě jistěji smrtelně nebezpečnej parchant, který si říká Joker, je vykrádá a po ulicích se potuluje několik magorů s rychlopalnými zbraněmi, převlečených za netopýří muže. Prý chtějí pomoct. Navíc nový státní návladní Harvey Dent rozjíždí své vlastní křižácké tažení proti zločinu a jak se zdá, myslí to vážně. A co víc, má výsledky. Mafie ho začíná nenávidět. Poručík Gordon zase ví, že ne všichni z jeho oddělení mají právo říkat si poctivý polda, ale musí vyjít s tím, co má. Jak bude do této situace zapadat Batman, který provizorně sídlí v netopýří jeskyni a jako Bruce Wayne žije v mrakodrapu uprostřed města, neb jeho vila lehla v prvním filmu popelem.

2. Batman
„Batman nemá hranice.“

Christopher Nolan už svým prvním filmem ukázal, že se chce vydat diametrálně odlišnou cestou, než netopýří hrobník Schumacher, který sice dokázal Batmanovu kostýmu dát bradavky a současně i pohřební věnec. Ve svém druhém filmu však ještě více přitvrdil. Comicsová nadsázka je definitivně v hajzlu, což v tomto případě filmu hodně prospívá, sám Batman je nejen reálnější, ale stejně reálné je i zlo, se kterým se potýká. Navíc Nolan zaplnil příběh dalšími postavami, z nichž vedle zásadního padoucha Jokera, na kterém je Temný rytíř postaven, vyniká i Harvey Dent, na kterého čeká vskutku osudová proměna. Ostatní – mafie a podmazaní poldové (mluvíme-li o záporácích) dělá reálné křoví temných stránek pro Gotham city a komisař Gordon či Rachel, Lucius Fox či neodmyslitelný sluha Alfréd (teď mluvíme o klaďasech) se zase starají o zviditelnění Batmanových lidských stránek. Tento mix má pak za následek naprosto reálnou story, v níž ani tak vůbec nejde o všechny ty bat-udělátka, či netopýří převleky, ale o poutavou story s nádechem dramatu, epický příběh, který ani v nejmenším nepřipomíná jednoduchou comicsovou mlátičku. Druhý Batman – Temný rytíř se tak stává absolutně dospělým filmem, u kterého nebudou onanovat jen comicsoví fandové, ale i normální diváci, kteří si třeba dodnes myslí, že Gotham je modernější salámová variace starého dobrého Godhaje. Batman tak nejen, že vystoupil ze své žánrové škatulky „toho maskovaného, co se rád pere a čtou to děti“ do širšího podvědomí, ale jako ten filmový v jedné epizodce opustil i hranice Gotham City a šel si ulovit mafiánského bankéře do Hongkongu.

3.Joker
„Máš pravidla. Joker žádný pravidla nemá.“

Už první Nolanův Batman ve svém samotném závěru naznačil, o čem bude v tom druhém řeč. Jen si vzpomeňte na žolíka, kterého Gordon ukazuje Batmanovi. Bylo tedy jasné, že se žolík na poli zločinu – Joker objeví, že bude dokonale amorální a dalo se tušit, že to s ním Batman nebude mít ani trochu jednoduché. Očekávání však realita převálcovala důkladněji než parní válec morče, které bylo tak blbé, že pod něj vlezlo. Nolanův Joker je totiž démonický. A to se vším všudy. Zapomeňte na hláškujícího Jacka Nicholsona z prvního Burtonova filmu. Tento Joker je jiný kalibr. Mrazivý, nevypočitatelný anarchista se zálibou v chladných zbraních, o jehož minulosti zhola nic nevíte a jehož současné činy sice nemají logickou motivaci, zato však disponují potenciálem vyvolat na vašem těle husí kůži. Právě on patří k tomu nejdémoničtějšímu zlu ve filmu, jemuž není cizí ani sadistické mučení falešného Batmana, asi masová vražda, právě on je tím katalyzátorem, který žene děj, na kterém je nabalena další spousta epizod, dopředu a právě on chce demaskovat Temného rytíře a udělá na čas z Gothamu válečnou zónu, právě on je tím nejvýraznějším, stejně jako nejnevypočitatelnějším prvkem, díky kterému vám Temný rytíř jen tak snadno nevyšumí z paměti. I když je fakt, že český dabing tuto postavu s neodolatelně mrazivým akcentem dost mrví, Joker je tady prostě vítěz, který svým charisma zastíní i samotného Batmana. A to, že jeho představitel zaklepal nedávno předčasně bačkorama, nemá na tento můj názor pražádný vliv.

4.Two Face
„Jediný morální princip v krutém světě je náhoda.“

Osudová postava celého filmu, mrazivá tečka na závěr, stejně jako vyústění divoké jízdy plné emocí. Zatímco Schumacherův Two Face (jinak další zásadní padouch Batmanských comicsů) byl pouze přehrávající křečovitou karikaturou s rozpůlenou tváří Tommy Lee Jonese, kterou démonický hádankář Jim Carrey přehrál levou zadní (Batman navždy), tento rozpolcený padouch oscilující na hranici pokřiveného dobra (spravedlnosti) a neměnného zla má svou příčinu a hlavně osobnost. Jistě, jeho kořeny se s těmi původními, comicsovými, protínají velmi vzdáleně, ale ve filmu zastává svou, byť malou, zato však navýsost důležitou roli. Prequel k jeho sólo výstupu, který bude nepochybně hlavním tahákem třetího novodobého Batmana ,je sice zastíněn Jokerovými anarchistickými orgiemi, nicméně i on dokonale zapadá do temné mozaiky a tvoří hořkou tečku spojenou s hodně otevřeným koncem.

Doslov
Zbývá něco dodat? Moc ne. Je to už historie. Druhý Nolanův Batman se stal po právu hitem, který od počátku začal lámat rekordní tržby. Letní hit, který posunul hranice comicsového filmu. Blockbuster, který tady s námi ještě dlouho bude. A pro mnohého nejlepší film s Batmanem vůbec. U mě je na druhém místě. Pořád ještě vítězí Burtonův Batman se vrací.

VERDIKT
Batman triumfující (Jiří Zídek)
Je to Batman. A dokonalý, bombastický Batman. A pro Batmana jsem měl, mám a budu mít vždycky slabost.

Tohle fakt zarazí. Úvodní menu je jediným slovem hnusné, laciné, bez nápadu, postavené na statickém obrázku. Ne jinak je tomu i u bonusového disku. Ten obsahuje pět složek. První Gotham odhalen: Jak vytvořit scénu je naditá několika dokumenty - Výzva jménem Imax (o verzi Batmana pro Imax kina), Zvuk anarchie (kraťas o hudbě provázející činy nového Jokera), Honička (šestnáctiminutovka o natáčení nejakčnější scény na silnici), Temný rytíř naživo (dalších šestnáct minut z natáčení) a Rytířovy novinky (sedmnáct dokumentárních minut o nové Batmanově podobě). Další složka se jmenuje prostě Imax a obsahuje šest scén z filmu v Imaxovém rozlišení. Zprávy z Gothamu jsou zase slušnou hříčkou, která v padesáti minutách fiktivních zpráv dokumentuje očima žurnalistů dění v Gothamu a tím pádem i děj filmu. Zbytek bonusů pak tvoří poměrně naditá galerie, tři trailery a šest TV spotů. Bonusy jsou s českou podporou.

„Kdo jmenoval Batmana ochráncem pořádku?“
„My, když jsme dopustili, aby se lúza ujala vlády nad městem.“

+Making Of Temný rytíř

Temný rytíř je pokračováním hitu Batman začíná. U tohoto projektu se opět sešli režisér Christopher Nolan s hercem Christianem Balem, který si zopakoval Bruce Waynea/Batmana.

NOVÁ BATMANÍ SÉRIE
Filmem Batman začíná napsal režisér/scenárista Christopher Nolan novou kapitolu batmanovské série, přivedl legendární postavu k jejím kořenům, vysvětlil jak a proč se z multimiliardáře Bruce Waynea stal maskovaný bojovník se zločinem, kterého svět zná jako Batmana.

ZMĚNY
Filmaři také ve světě Bruce Waynea/Batmana udělali několik změn – sídlo Wayneovy rodiny, Wayne Manor, v Batman začíná shořelo až do základů, Bruce se tedy přestěhoval do moderní prosklené budovy uprostřed města. Batman je rovněž vybaven novým typem kombinézy, která zlepšuje jeho motoriku a rozšiřuje zorné pole a konečně může otáčet hlavou. Nejvýraznější změnou je však jeho nový dopravní prostředek Bat-Pod, se kterým se Temný rytíř pohybuje po městě, nebo honí své nepřátele. Batmanův smysl pro spravedlnost jej zavede až na druhý konec světa, konkrétně do Hong Kongu, což je zároveň první případ v dějinách filmové série Batman, kdy se maskovaný hrdina vydává za hranice Gothamu.

JOKER
Role Jokera, který vypadá jako zlovolný klaun a jeho zjev patří mezi fanoušky komiksu k těm nejznámějším, se ujal původem australský herec Heath Ledger. Nolan uvádí, že při obsazování této role pro něj byla rozhodujícím faktorem nebojácnost. Potřeboval jsem vynikajícího herce a zároveň někoho, kdo se nebojí ztvárnit tak ikonickou postavu, jakou Joker bezesporu je. Heath přišel s velmi originálním pojetím.

JONATHAN NOLAN (scenárista)
v současné době píše scénář k dobrodružnému sci-fi filmu Interstellar, který bude točit Steven Spielberg. Nolan se narodil v Londýně a vyrůstal v okolí Chicaga. Jeho krátký příběh Memento Mori se stal základem scénáře režijního debutu jeho bratra Christophera Nolana Memento, ve kterém hlavní postavu ztvárnil Guy Pierce. Za scénář Mementa byl Jonathan Nolan v roce 2001 nominován na Oscara a na filmovém festivalu Sundance za něj obdržel cenu Waldo Salt Screenwriting Award. Také se nedávno podílel na scénáři dobového dramatu Dokonalý trik. Na námětu filmu Temný rytíř se podíleli .Christopher Nolan a David S. Goyer.

BOJOVÁ TECHNIKA KFM
Role Batmana má však i zcela konkrétní fyzický rozměr, Bale se proto znovu zapojil do kurzů Keysi Fighting Method (KFM), jíž Temný rytíř využívá v boji s nepřáteli. KFM je relativně mladé bojové umění, jde o intuitivní metodu boje se silným důrazem na soustředění. Bale si na procvičování metody KFM vyhradil denně tři hodiny ve společnosti mistrů Andy Normana a Justo Diegueze. „S pomocí KFM se naučíte, jak každou jednotlivou část svého těla využít jako ničivou zbraň a to není vůbec jednoduché,“ říká Norman. „S Christianem jsme šli tvrdě na věc, všimli jsme si, že si všechny dovednosti osvojil až neuvěřitelně rychle. Od natáčení prvního filmu se technicky posunul mnohem dál, zjevně má metodu KFM mnohem víc osvojenou.“

VÝSLEDKY
Se Supermanem šláplo studio Warner poněkud vedle a i když Bryan Singer režíroval, film komerčně neuspokojil. Za to Temný rytíř ano. Produkční náklady filmu se vyšplhaly nad 180 milionů dolarů a výsledek, jaký se docílil, nečekal snad nikdo. Ano, zemřel Heath Ledger, představitel Jokera a tím se rozjel mediální cvrkot, který filmu udělal obrovský P.R. Také se od začátku hovoří o jasné oscarové nominaci. Nechme se překvapit. Temný rytíř dlouho kraloval na všech žebříčcích a nakonec mu zbyly pouhé čtyři miliony k tomu, aby celosvětově vydělal miliardu dolarů! Pro srovnání, Batman začíná s podobným rozpočtem vydělal „pouhých“ 371 milionů.

Christian Bale se pod režijní taktovkou Christophera Nolana vrací v roli Bruce Waynea, který v kostýmu netopýřího muže Batmana pokračuje v boji se zločinem ve městě Gotham. A jeho nejnebezpečnějším protivníkem je král zločinců Joker (Heath Ledger). Akční dobrodružná fantasy v režii Christophera Nolana navazuje na film Batman začíná a Christian Bale si v ní zopakoval roli Batmana/Bruce Waynea v nekončícím boji se zločinem. Wayne v kostýmu netopýřího muže jde spolu s poručíkem Jamesem Gordonem (Gary Oldman) z Gothamské policie po králi zločinců Jokerovi známého podle symbolu - hrací karty s žolíkem - kterou zanechává na místech činu. Vtipálek s prořízlou tváří (Heath Ledger) má tentokrát v plánu Batmanovi dokázat, že slova Gotham a mír nikdy nebudou stát v jedné větě vedle sebe. Na uvolněné místo po bývalém králi místní mafie usedá Sal Maroni (Eric Roberts) a přebírá vládu nad většinou gangů v Gothamu. Na scéně se rovněž objevuje nový státní návladní Harvey Dent (Aaron Eckhart), který by rozdanými kartami (i s žolíkem v balíčku) mohl pořádně zamíchat... (oficiální text distributora)