Cizinec

The Tourist, USA/Francie 2010
Obraz: 16:9
Zvuk: český 5.1 , anglický 5.1, titulky: české
Čas: 103 minut Distributor kino: 27.01.2011 Falcon Distributor DVD: 2.5.2011 Bonton

Občasná americká touha přivlastnit si cizí námět může vést k ukvapeným remakům typu „Cizince“, kopírujícího starší francouzský film „Anthony Zimmer“. Nemůžu ze zkušenosti filmy srovnávat, ale dle stručného popisu tuším, že k inovaci nedošlo.

Film začíná vskutku atraktivně - skupina policistů z Scotland Yardu sleduje Elisu Citron-Wardovou (Angelina Jolie) a ano, jak si dokážete ze jména představitelky odvodit, svou práci si užívají. Ale není to Elisa, kdo je zajímá. Její přítel Alexander Pearce je ovšem o krok napřed a požádá ji, aby se ve vlaku „přilepila“ na někoho, kdo by mohl být považován za něj samotného se změněnou tváří. Elisa si tedy přisedne k nešťastnému učiteli Franku Tupelovi (Johnny Depp). Frank se v cuku letu ocitá s krásnou ženou v romantických Benátkách a zaostřeno na ně dva má nejen civilizovaná policie. Alexandrův šéf je totiž ne zrovna lidumilný gangster a stejně jako vláda Jejího Veličenstva cítí, že mu Alexander ukřivdil.

Vzhledem k prostředí děje a „šmrncu“ Jolie a Deppa se film snaží prodat sám sebe prostě na tomto základu. Vychází mu to tak ze dvou třetin. Johny Depp to se snahou o předvedení nevinné oběti okolností přehnal a nemohu říct, že bych měl starost o Frankův osud, jelikož o něm víme skoro jen to nejdůležitější. Těžko to můžu omluvit, aniž bych cosi neprozradil, jenže ani pro člověka, co celý film viděl, není konečné rozuzlení dobrou omluvou. Ostatně, čím okatěji scénárista mlží nebo zatajuje, tím víc ukazuje vlastní karty, takže je sám proti sobě.

Na rozdíl od Deppa se Jolie toho nedá moc vytknout. Elisa taky není příliš hluboká postava, ale dokáže „elektrizovat“ scénu, v níž účinkuje. Což je co říct, když se pohybujeme v nejmagičtějším městě Itálie. Žádná z okolních postav se neprojeví nikterak víc nebo míň než její role vyžaduje.

Největším problémem je, že film mi nejde dost dobře zařadit. Samozřejmá snaha o akci a napětí mu vychází polovičatě, viděl jsem už mnoho promyšlenějších příběhů a akčních scén, které nervy drásaly. O humoru, osobním konfliktu a romanci nemluvě. Připomínám, režisér Florian Henckel von Donnersmarck (proslavený filmem Životy těch druhých) dostal ke zpracování již existující dílo a jak to tak vypadá, jediné, co s ním udělal bylo, že splnil svou povinnost vytvořením americké pompézní hvězdně obsazené verze…. A přesto je to zábava. Je to převzaté, neuvařené, jenže vás to jednou nebo dvakrát „dostane“. Nepovažujme to za snímek seriózní, pouze pozoru-hodný…

Text: Jiří Kábrt

altalt

Johnny Depp představuje ve filmu Cizinec amerického turistu, kterého lehkovážný flirt s cizinkou zaplete do sítě intrik, romantiky a nebezpečí. Frank se v průběhu spontánního výletu po Evropě zcela náhodou seznámí a začne flirtovat s Elise, pozoruhodnou ženou, která mu ale zkřížila cestu zcela plánovitě. Jejich vášnivá romance se v okouzlujícím prostředí Paříže a Benátek dále rozvíjí a oba zjišťují, že se nevědomky zapletli do smrtící hry kočky s myší. (oficiální text distributora)