Tron: Legacy, USA 2010
Obraz: 16:9
Zvuk: český 5.1, anglický 5.1
Titulky: české, anglické, slovenské
Čas: 120 minut Distributor kino: 16.12.2010 Falcon Distributor DVD: 20.04.2011 Magic Box

v id="filmblock1">

Pouhá existence druhého dílu filmu TRON z roku 1982 se dá srovnat s fenoménem prequelů Hvězdných válek nebo remaku King Konga. Má na čem stavět a díky slávě předchůdce se očekává dostižení a především vylepšení oproti originálu. Nicméně nejčastěji tak dojde spíš ke zradě klasiky. V případě podivného světa plného polidštěných programů je i jeho pokračování zvláštní – filmaři si dali záležet a přesto si nemohli odpustit použití otřepaných motivů.

Osobně se musím přihlásit k nostalgii po třicet let starému příběhu ošizeného programátora, který je na cestě za svými právy „zvirtualizován“ a v počítačovém světě bojuje po boku Trona, programu jednoho ze svých kolegů, proti zlotřilému ovládacímu systému, který ostatním obyvatelům upírá víru v jejich uživatele. Neškodně kýčovitá hraná disneyovka předvedla nový svět skrz nevídané speciální efekty – ironicky ve své době ztratila právo na získání Oskara za ně, neboť použití počítače považovala Akademie za nečestné. George Lucas by nyní musel vyhlížet jako Al Capone.

Hlavní hrdina předchozího příběhu Kevin Flynn (Jeff Bridges) v našem světě zůstal tak dlouho, aby svého syna Sama poučil o dobrodružství v zemi za počítačovým monitorem a pak znovu zmizel, tentokrát se však znovu neobjevil ani po dvaceti letech, kdy je Sam (Garett Hendlund) technicky zdatným, avšak společensky odepsaným hochem, který rebeluje proti nespravedlivému světu, v němž firma jeho otce se především snaží vydělat peníze a nikoliv napomáhat lidem a pokroku. A najednou udeří blesk – otcův spolupracovník (a tvůrce programu TRON) Alan Bradley (Bruce Boxleitner) ho zavede na stopu otcova zmizení – a přímo na „Grid“ (mřížku), světa programů.

Úvod v našem světě tedy není originální ani trochu. Jakmile se dostaneme na Grid ovládaný „nácky“ v čele s Clu (programem Kevina Flynna hraný také Jeffem Bridgesem), tento trend pokračuje. Motivy, hlášky a postavy působí velmi známě, ovšem diváka zasáhne jak očividný rozdíl oproti prvnímu dílu, tak skutečnost, že se jedná o „známou prověřenou chuť koktejlu“, nikoliv „stokrát provařenou pachuť“. I když bude na každém z vás, jestli se nerozhodnete pro druhou možnost – podobně jako v případě Cameronova Avatara. Příběh opět nasazuje nábožensko-politickou alegorii, aniž by se tím stával nějak kontroverzním a příběh se díky ní tentokrát získává na ponurosti.

Stejně jako první díl stojí film na svém vizuálním kabátě a ten je „dechberoucí“ – elektronická struktura Gridu se pod vlivem 3D brýlí ukazuje jako aréna pro rychlou neinteraktivní videohru – a toto je jeden z mála filmů, který si to může dovolit, neboť přesně o to jde. Technohudba vás nenechá na pochybách, že se nalézáte v umělém prostředí. Otázka však zní – nejsou umělé i postavy? Oba Flynnové, jak jsem už naznačil, jsou stereotypy a Clu, coby typický padouch má k dispozici jednodušší materiál, byť je po velkou část děje asi nejpřirozeněji působícím jedincem. Quorra (Olivia Wildeová), program nakloněný protagonistům, dobře kombinuje nebojácnost s nevinností a pochválil bych ji nejvíc. Nejméně pak asi Michaela Sheena, představitele šaškujícího Castora – správce klubu na Gridu, jenž zkrátka nemá se svou postavou příliš potenciál. Kromě těchto čtyř postav (a tří herců) tu máme jen bandu Cluových poskoků a elektronický svět zářivé disneyovky nyní vylepšený o holocaust je zaplněný komparsem. V tomto ohledu byl určitě lepší první díl, v němž zkrátka vše v prostředí působilo o dost živěji. Také jsem byl zklamán tím, že kromě vizuálního vylepšení nepřibylo více originálních a vtipných elementů, jako byl například mluvící bit z jedničky.

Pokračování dle mého názoru opět originál nepřekonalo, ale scénárista s režisérem stvořili něco, co fenomén obohacuje – pravda, pesimisticky a ne překvapivě, ovšem stále jde o svébytnou podívanou.

Text: Jiří Kábrt

TRON: LEGACY je 3D high-tech dobrodružství zasazené do digitálního světa, který je úplně odlišný od čehokoli, co jste již na velkém plátně viděli. Sama Flynna, 27letého rebela, pronásleduje záhadné zmizení jeho otce Kevina Flynna, muže, který byl kdysi známý jako největší světový tvůrce videoher. Když Sam objeví záhadný signál poslaný ze staré Flynnovy arkády – signál, který mohl být jenom od jeho otce – zjišťuje, že se ocitl v digitálním světě, kde byl Kevin uvězněn po 20 let. S pomocí nebojácné válečnice jménem Quorra, se otec a syn vydávají na cestu, která jim může přinést život nebo smrt, cestují po vizuálně fantastickém cyber vesmíru – vesmíru, který stvořil sám Kevin, a který se stává modernějším s vozidly, zbraněmi a krajinami, které si nikdy před tím nedokázal představit a nelítostným zloduchem, který se nezastaví před ničím, jen aby znemožnil jejich útěk. (oficiální text distributora)