Žoldáci strachu

Der Commander, NĚM / IT 1988
Zvuk: český DD 2.0, německý DD 2.0
Čas: 101 minut Dostribuce: 7.3.2011 Řitka Video

Generál Dong udělal převrat v šikmooké armádě Kambodže, aby mohl zvednout ceny drog. Což zákonitě nakrklo narkomafii, která si zcela logicky usmyslela, že Donga klepne přes pazoury.  A to prostřednictvím najatých žoldáků. Žoldáků, které vede ten nejlepší z nejlepších. Velitel Colby.

Commander, kterého nějaký dement strašidelně překřtil na nesmyslné Žoldáky strachu, navazuje na předchozí německo - italské „žoldácké opusy“ jako Komando Leopard, či Tajný kód Divoké husy, které jsou sice blbé jak zákon a „osmdesátky“ káže, ale na druhou stranu jim nechybí spousta chlapů v maskáčích, kteří mají za úkol jediné. Pořád po sobě střílet všemi různými kalibry, uskakovat před helikoptérama, či plameny z plamenometů a samozřejmě likvidovat nepřátele rovnou po tuctech. U těch se zase předpokládá, že během zásahu butou „tančit“ v předsmrtelných křečích, nebo při výbuchu granátu vyskakovat několik metrů nahoru. Popřípadě do stran.

Což samozřejmě nechybí ani ve Velitelovi. Stejně jako v něm nechybí Bodie z Profesionálů, jehož představitel Lewis Collins si zahrál i ve zmíněných dvou filmech. V jednom vůdce povstalců v druhém borce z borců nejborcovatějšího, jako zde. Jen ten totiž může akční výlet do Kambodži přežít. Popřípadě z něj přivést i zbytky své žoldácké jednotky, která zde měla splnit dostatečně nepřehlednou a riskantní misi.  Zatímco v džungli startuje mise v níž není o všechny laciná klišé nouze, v okolním světě probíhají zákulisní machinace, aby film nebyl jenom o zmíněném střílení.

Ty jsou bohužel v osmdesátkovém podání trochu nepřehledné, ale to vem čert. Zato elektronická hudba ze syntetizátorů je charakteristická až až. Stejně jako mnohdy „více než úsměvné“ (rozuměj debilní, rádoby drsňácké dialogy). A v komandu samozřejmě nechybí ani šťabajzna, která má sice malé kozy, ale zase dokáže úderem karate přerazit středně silnou kládu.

Mise žodláků je samozřejmě dostatečně prostoduchá, stejně jako postrádá logiku. Vezou do Kambodže zbraně, včetně atomovky, generálovi Dongovi, jen s úmyslem mu udělat pakárnu. Pak jsou tu rovněž banditi, zakuklení agenti, rebelové, hadi, útočící vrtulník a
A to samozřejmě není vše. Granáty po explozi dělají téměř atomové hřiby, zásobníky jsou nevyčerpatelné, intriky řádně zapeklité.  A samozřejmě dojde i na zradu, bez které by byl tento druh filmů jako slepec bez bílé hole. Jenže Colby je klasický geroj, který si za každé situace ví rady a pro každý průser má záložní plán.

Žoldáci strachu (to je fakt hodně debilní název) jsou prostě brutálně slátanou béčkovou zábavou a klasický produkt osmdesátých let. A jako takový ho je třeba brát. I když je pravda, že v té době už existovalo mnoho lepších a kvalitnějších akčních filmů.  Ale díky Boddiemu funguje aspoň ta nostalgie.

Skvěle obsazená akční jízda, které dominují Bodie ze seriálu Profesionálové (Lewis Collins) a hlavní záporák slavných westernů (Lee Van Cleef), nás zaveze až do exotické Kambodže. Major Colby coby žoldák kdysi zabíjel lidi a později si z toho udělal profesi. Obklopil se skupinou stejně schopných zabijáků a nechá se za velké prachy najímat kýmkoli a na jakoukoli práci. Je to muž bez zázemí, bez minulosti, který smrt už dávno zakalkuloval do svého života jako něco, s čím nutně musí neustále počítat. Díky své „skvělé“ pověsti Colbyho znají zejména v kruzích mezinárodního zločinu a mnohý z bossů podsvětí už využil jeho služeb. Nová práce ho přivádí do Kambodže, kde má zničit sídlo despotického samovládce, kontrolujícího rozsáhlý obchod s drogami. Colbyho instinkt tuší zradu, ale touha po odměně je silnější... (oficiální text distributora)