Muži, kteří nenávidí ženy: remake

Girl with the Dragon Tattoo, USA / VB / ŠVÉ / NĚM 2011
Obraz: 2.40:1 (16:9)
Čas: 158 minut
Distribuce kino: 12.01.2012 Falcon
Distribuce DVD / BD: 16.05.2012 Bonton

Švédská novela, základní kámen díky předčasné smrti autora, bohužel „jen“ trilogie zasáhla knižní svět razancí rozjetého vlaku, který svou nekompromisností smetl před sebou všechna tabu. Není divu že krátce po jejím úspěchu následoval film a chvíli po něm americký remake.

Američani totiž rádi předělávají kultovní záležitosti k obrazu svému. A tak se z mužů, kteří nenávidí ženy  stala dívka s dračím tetováním – podle svérázné hlavní hrdinky, která se postupně vyprofiluje v ústřední postavu celé trilogie. Tady jsme však ještě na začátku, kdy má investigativní novinář Blomkvist problémy. Navezl se ve svém článku do nesprávného člověka a dostává to „nehezky sežrat“. A pak je zde samozřejmě Lisbeth zdatná hackerka, příležitostná vyšetřovatelka a oběť zvrhlých choutek svého kurátora. A asi neprozradím příliš, když napíšu, že z těch dvou bude zajímavý „investigativní“ pár.

Jelikož americká verze je téměř do puntíku totožná se švédským originálem, její jediné plus tkví pouze ve jménu režiséra Finchera a temné atmosféře, kterou dokáže vybudovat. Fajn je sice i úřadující James Bond Daniel Craig v roli Blomkvista, ale tím výčet kladů končí. Samozřejmě že pro našince. Americký divák bude hýkat nad tím jaký jeho filmaři natočili napínavý film a současně se bude ptát proč se jeho děj odehrává ve Švédsku. Za velkou louží totiž moc velký přehled o evropské kinematografii nemají. Ani o té velice zdařilé, což původní Muži co nenávidí ženy, jsou.

Takže zde máme dějové zrcadlo. Temný děj o špinavých tajemství velké průmyslnické rodiny sjetý přes kopírák. Máme zde i plíživou atmošku studeného ostrova v němž mrznou emoce i city. Máme tu několik desítek let pohřešovanou dívku, stejně jako hodně ujetého úchyláka. A samozřejmě zde máme Blomkvista, který se společně s Lisbeth snaží toto zatuchlé předivo mnohdy slepené krví rozmotat a odhalit pravdu. Což nepředpokládá pouze exkurzi do chlíva zakrytého okázalým přepychem smetánky, ale i jistou dávku bolesti.

K Fincherově cti je třeba dodat že filmu se nedá nic vytknout. Kdyby se nejednalo o plagiát, ale o původní kousek, člověk by měl více než dostatečný důvod hýkat nadšením. Což však po švédské verzi, která navíc disponuje i ostatními dvěma pokračováními a tvoří tak kompletní „Millenium trilogii“, nejde. Ostatně Bonton tyto filmy vydal zhruba před rokem a něco. Takže ne ve velkém časovém odstupu. A tento příběh i přes přehršel postav a jmen, či spletitější, ne příliš jednoduchý děj odehrávající se v několika rovinách, zrovna nepatří k těm, které se člověku po sledování hned vykouří z hlavy.

Stará špína rodinného klanu s fašistickými kořeny, kostlivci vyplouvající napovrch v podobě zapomenutých rituálních vražd, odraz perverze ukrývající se v lidských nitrech a tajemná minulost hlavní hrdinky (ta ovšem začne pronikat na světlo až v dalších filmech), se zde skládají v dostatečně epický thriller, který se nesnaží za každou cenu verbálně šokovat, ale příjemně vám z něj po těle nebude. To mají samozřejmě švédský originál i Fincherova předělávka rovněž společné.

Další slova jsou zbyteční jako je zbytečných většina filmových předělávek. Tedy i Dívka s dračím tetováním, která sice nabízí atraktivnější podání, čímž příběh podle Stiega Larssona může přiblížit většímu počtu diváků, ale v zásadě s ničím inovativním nepřichází. Ale na druhou stranu, proč by měla.

Disk disponuje nápaditým a vtipným bookletem v podobě papírové skládašky v níž je uloženo DVD (vypadající jako klasická "palba"). Bohužel však nedisponuje bonusy. Na disku najdete jen jeden. Audiolomentář.

+ SPECIÁL
Stieg Larsson a jeho trilogie

Novinář a milovník anglosaské literatury Stieg Larsson si začal hrát s myšlenkou, že napíše detektivní román už počátkem devadesátých let.

Ke psaní své původně zamýšlené série o deseti knihách se však kvůli pečlivým přípravám a čekáním na múzu, dostal až v roce 1997. Nakladatele však kontaktoval až v roce 2003, tedy v době, kdy měl napsané dvě knihy a pracoval na třetí. Jedno z velkých nakladatelství Larssona dvakrát odmítlo. Na podzim roku 2003 podepsalo s Larssonom smlouvu nakladatelství Nordstedts. Larsson v roce 2004 provádí drobné úpravy svých dvou prvních knih a dokončuje třetí. Pak koncem roku, kdy zbývá do vydání první knihy jen několik měsíců, umírá.

Knihy se postupně stávají světovými bestsellery. Pět let po vydání první knihy je celá trilogie zfilmována. Dva roky na to v americké koprodukci vzniká remake prvního filmu a o dalších se vážně uvažuje.

Mikael Blomkvist (Daniel Craig) je finanční reportér, odhodlaný očistit svou pověst poté, co byl obviněn z veřejného pomlouvání. Jedním z nejbohatších průmyslníků ve Švédsku, Henrikem Vangerem (na Oscara nominovaný Christopher Plummer), je povolán, aby rozluštil tajemství dávného zmizení jeho milované neteře Harriet – kterou, jak je Vanger přesvědčen, zavraždil některý z členů jeho rodiny. Novinář se vydává na odlehlý ostrov u promrzlého švédského pobřeží, aniž by tušil, co tu na něj čeká. V téže době je Lisbeth Salanderová (Rooney Mara), výstřední, ale velmi efektivní detektiv společnosti Milton Security, pověřena úkolem Blomkvista prověřit. Tento úkol má nakonec za následek to, že s Mikaelem spojí síly při vyšetřování vraždy Harriet Vangerové. Ačkoliv se Lisbeth distancuje od světa, který ji opakovaně zradil, její hackerské schopnosti a dokonalé soustředění se ukáží jako zcela klíčové. Když se Mikael postaví tváří v tvář zachmuřené rodině Vangerů, odkrývá Lisbeth tajemství, zametená pod koberec. Dvojice začíná rozkrývat řetěz vražd, táhnoucí se z minulosti až do současnosti, který oba detektivy křehkým poutem sbližuje, ale současně je vtahuje do nejdivočejších proudů řeky moderního zločinu. (oficiální text distributora)