Velkokníže Jaroslav

Jaroslav: Tisjaču let nazad, RUS 2010
Zvuk: český DD 5.1, ruský DD 5.1
Čas: 100 minut
Distribuce DVD: 21.05.2012 Hollywood Classic

Tak si trochu prosvištíme ruské dějiny. Nepochybuji o tom, že většina z vás o nich ví, stejně jako já, velký kulový. A začneme hned na počátku 11 století, kdy Kyjevská Rus poddaná velkoknížeti byla spravována jeho syny. A jeden z nich se jmenoval Jaroslav.

Ten vládl Rostovské zemi obklopené zbojníky a lapky, jež lovili místní vesničany a prodávali je do otroctví. Jaroslav bude muset těm parchantům ukázat, zač je toho ruka a meč bohatýra. Jenže zbojníků jsou hordy a tak se z toho alespoň vyklube pěkný masakr. A popravdě řečeno i slušně natočený. Ne, Velkokníže Jaroslav není tradičním pompézním filmem ale o mnoho skromnějším ruským filmem.

Ale zpět k ději. Ten nechává knížete Jaroslava padnout do rukou pohanského kmene Medvědů, v Rostově je zakuklený zrádce pod krycím jménem Sova, který zbojníkům dává příkaz, aby vypálili vesnici medvědů a Jaroslava zabili. Toho chtějí vlastně zabít i pohani, protože mu nevěří. Hodinka dějepisu ve filmovém pojetí se tak mění v historické dobrodružství na jehož pozadí se prolínají osudy některých (pro příběh zásadních) postav. A není to špatná podívaná.

Jednak jsou dějiny či legendy staré Rusy pro většinu lidí „polem neoraným“ a druhak dobrodružné pojetí k legendě o Jaroslavovi s vizí sjednotit kmeny na svém území a vystavět na břehu Volhy tvrz, aby mohl kontrolovat řeku, prostě padne. A to nepochybuji, že filmoví tvůrci si mnohé kvůli příběhu, vymysleli. Samozřejmě to zásadní v něm ponechali – expanzi křesťanství, jež postupně vytlačovalo pohanské obyčeje. Ostatně i kníže Jaroslav, jemuž dějiny daly jméno Moudrý, je dostatečně kladnou figurou světových dějin a i když film nevypráví o jeho cestě na Kyjevský trůn spojený s bratrovražedným bojem, faktem zůstává, že tato významná postava ruských dějin je vnímána jako panovník, jehož  vláda byla obdobím vrcholného politického i kulturního rozkvětu Kyjevské Rusi.

Film se moudře zabývá obdobím Jaroslavova vzestupu, který si teprve jako pán svého knížecí začíná dělat pořádek okolo Rostova a spolu s tím ve svých řadách. Starou samozřejmě nezůstávají vnadné děvy, drsní žoldáci (hlavně Viking Harald v tomto případě hraje první housle)a taky zákeřné úklady, intriky a lsti (inu jsme přeci v Rusku). Ovšem i přes komornější pojetí a fakt, že prostředek filmu je spíš naplněn vztahy a událostmi, které vedou k finálnímu zúčtování, Velkokníže Jaroslav zkrátka nenudí a zcela potvrzuje starou pravdu, že méně někdy znamená více. A to i přes četné historické lapsy. O historii tady totiž vůbec nejde. Nenadarmo je jedním ze zahraničních distribučních názvů i Jaroslav: Útok barbarů. Hodinka dějepisu skončila.

Rok 1010, Kyjevská Rus. Kyjevská Rus se skládá z mnoha menších knížectví, kterým vládnou synové velkoknížete Vladimíra z Kyjeva. Loupeživé bandy ale drancují ruské země a zotročují tisíce lidí. Na severovýchodě ríše se rozkládá nejvzdálenější knížectví — Rostov. To dostává na starost mladý princ Jaroslav, když je mu pouhých 11 let. Jak Jaroslav roste, upevňuje postupně svou moc. Rozhodne se vybudovat pevnost na Volze, aby zastavil nájezdníky. Snaží se sjednotit okolní kmeny, ale je zajat pohanským kmenem „Medvědů“... (oficiální text distributora)