Underworld: Awakening, USA 2012
Zvuk: český DD 5.1, anglický DTS HD
Čas: 89 minut
Distribuce kino: 19.01.2012 Falcon
Distribuce DVD / BD: 23.05.2012 Bonton / Sony Pictures

Akčně hororová série Underworld, která již před několika lety (dávno před Twillightem) začala vířit řevnivost mezi moderními upíry a vlkodlaky, přišla celkem nečekaně do své čtvrté fáze.

Zatímco jednička definovala pravidla a vrhla na scénu upíří bojovnici (smrtonošku) Selene (nepochybně inspirovanou Bladem), která se zamilovala do hybridu upíra a vlkodlaka Michaela, dvojka pak již méně bombasticky přinesla  pokračování v podobě boje Seleny proti starým upírským rodům a trojka se s diváky vrátila do hluboké minulosti, kde rostly kořeny k událostem z předchozích filmů,

čtvrtý nejnovější film s podtitulem „Probuzení“ pouští do hry sílu doposud upozaďovanou. Lidi. Normální lidi, kteří se rozhodli uspořádat čistku a masakrují jak upíry, tak i vlkodlaky ve velkém. Což je ostatně celkem pochopitelné. V reálu by se vám asi taky nelíbilo, kdyby opodál partička upírů vysávala vaší starou, nebo kdyby proměněný vlkouš rozsápal na kusy vašeho oblíbeného dědečka. Ano, toho, který vám tak rád vyprávěl pohádku o Červené karkulce.

Jenže tady jsme ve filmu a tak po připomenutí si děje z předchozích filmů, hlavní hrdinka Selene, která  tuto lidskou křižáckou výpravu spojenou se stanným právem a upíro – vlkodlačí genocidou nazývá dobou temna, utíká před brutálními čistícími jednotkami a efektně je, za pomocí nejedné 3D vychytávky (ano, čtvrtý Underworld nepostrádá 3D efekt), likviduje. A divák jí to co? Samozřejmě. Divák jí to baští, drží jí palce a líbí se mu, když upírka v upnutém latexovém oblečku vyhodí do vzduchu vojáka s plamenometem. Inu, kdo si zahrává s ohněm, často se popálí. Jenže ani Selena není všemocná, stejně jako už to taky není moc atraktivní kus. Skončí proto doslova u ledu. Hybernizace je svinstvo. Z umělého spánku se probudí jako Objekt 1po dlouhých dvanácti letech. Tedy po době, kdy se mnohé změnilo.

A tak tady máme blízkou budoucnost, v níž (jako krysy v podzemí) údajně přežívají zbytky lykanů a samozřejmě i zdecimované rody upírů, které už dávno nemají navrch. Navíc se během let, když byla Selene u ledu se přihodila jedna velmi zásadní záležitost, která se bývalé upíří hyperbojovnice osobně týká.. A aby toho nebylo málo, všechno je tak trochu jinak. Selena tak objevuje nové doupě upírů stejně jako hrozbu charakterizovanou smečkou lykanů, která je pronásleduje po dálnici. A dojde i na vlkodlačího obra. Film se tak vrací ke kořenům, k jedničce, tesy k boji vlkodlaků a upírů. Tvůrci se tak bohužel vyhnuli možnosti ozvláštnit sérii něčím zbrusu novým. Jinými slovy, zůstala jen poskakující divoženka z latexu, která za akrobatických kreací likviduje rozličnými zbraněmi vše co se jí nelíbí a má v dosahu. V jiné, ne zcela nepodobné sérii Resident Evil takto funguje Mila Jovovich, tady Kate Beckinsale. Tam se porcují zombíci, tady vlkodlaci, občas nějaký upír, nebo člověk.

„Svět se změnil, nepřítel zůstává stále stejný.“

Po nadějném začátku tak film sklouzává do stereotypu hororové mlátičky, v níž nechybí některé z vychytávek prvního filmu (např. řežba se stříbrnými řetězy, tentokrát s 3D efektem), zmíněný lykanský hromotluk (tentokrát s bílou civilní kůží a umělou genetickou výbavou) a samozřejmě ultimátní (v tomto případě skutečně ultimátní) řežba na konci. Potenciál blízké budoucnosti zůstává (až na pár odhalení) zcela nevyužit. Což je škoda. Na druhou stranu, čtvrtý Underworld ani na moment nenudí. Rychlý spád nedává divákovi žádný řas k tomu, aby začal přemýšlet, upíři s vlkodlaky se řežou s nadšením vášnivých dřevorubců a krev teče proudem. Sice bezduše a zbytečně, ale mnozí to tak mají rádi. Ke štěstí jim bohatě stačí vejpůl rozervaná hlava digitálního likana spáry malé holčičky. Ano, hraje se zde na efekt a nejen na ten trojrozměrný. Ten sice není na špatné úrovni, ale na druhou stranu, až na pár triků během filmu příliš neexceluje.

Reklamní název na obalu BD disku slibuje „Dosud ten nejlepší Underworld“ a samozřejmě jako většina názvů lže skoro jako smažka, která nemá na fet. Čtvrtý Underworld je i přes nadějný začátek stereotypní krmí pro fanoušky série a ty, kteří by rádi zjistili co Kate skrývá za latexovým oblečke. Tady už bylo našlápnuto k tomu, aby to zjistili. Bohužel, nevyšlo to. Takže někdy příště?
Závěr sice otevírá další možná vrátka k pokračování, ale zároveň naznačuje, že i to by bylo jen o tom samém. A to moc lákavá představa určitě není. Stejně jako asi nebude lákavé zjištění co se ukrývá pod latexem. Inu Kate už je přeci jenom čtyřicítka.

BD DISK
Blu Ray disk se čtvrtým Underworldem obsahuje obě verze filmu (2D i 3D) na jednom disku. K nim jsou navíc podle očekávání přihozeny bonusy. Ty otevírá audiokomentář tvůrců, které střídá složka s krátkými dokumenty k filmu. Tedy klasická reklamní masáž v podobě několika kraťasů třeba o obsazení, vzniku super lykana, nebo o výstavbě vize města budoucnosti. Ponusy pak pokračují  sestřihem nepovedených záběrů, hudebním videoklipem a reklamami. BD vydání pak ještě nabízí tzv. previzualizaci záběrů v níž můžete v animované formě vidět alternativní začátek, honičku s lykany na silnici a další. Některé animace jsou i v 3D, což není moc zásadní. Což však zásadní je, bohužel k horšímu, je fakt, že bonusy postrádají českou podporu.

Od chvíle, kdy Selene se svým lidsko-lykanským milencem Michaelem zničili prastarého upíra Marcuse ve filmu Underworld: Evolution, uběhlo již patnáct let. V jejich průběhu lidstvo odhalilo existenci jak upírů, tak lykanů, a rozpoutalo válku s cílem obě rasy vyhladit. Selene, která byla v průběhu genocidy zajata, se po více než deseti letech probouzí jako vězeň v neprodyšně uzavřené laboratoři společnosti Antigen, mocné korporace, která se snaží vyvinout vakcínu proti virům, jenž mají na svědomí existenci upírů a lykanů. Selene je zničena zjištěním, že Michael zemřel, ale smutek je velice záhy překonán šokujícím zjištěním, že v průběhu svého kryogenního spánku porodila dceru Eve (India Eisley). Ve snaze najít úkryt pro sebe i své dítě se Selene ocitá ve světě, kde jsou příslušníci její kdysi tak hrdé rasy na hranici vyhubení a zbytky přežívajících se ukrývají v podzemí. Odvržena zbývajícími klany se Selene rozhodne spojit své síly s mladým upírem Davidem (Theo James), který se k ní připojí v krvavém tažení proti Antigenu, jenž se snaží zničit ji i její dítě. Když jí na stopu přijdou také její obvyklí nepřátelé, lykani, zdá se, že je i Selene naprosto bezmocná proti nejzákeřnějšímu protivníkovi v historii série Underworld: geneticky vylepšenému superlykanovi. (oficiální text distributora)