Dracula (1979)

Dracula, USA / VB 1979
Zvuk: český DD 2.0, anglický DD 2.0
Čas: 105 minut
Distribuce DVD: 10.05.2010 Řitka Video

Prochází staletími, netknut časem. Nejednou ho zabili, ale pokaždé se znovuzrodil. Znovuzrodil se i koncem sedmdesátých let.

A znovuzrodil se jako fešný, uhrančivý muž, smyslné, téměř civilní zlo, na hony vzdálené výbornému, ale již přežitému Christopherovi Lee, který cenil uplynulá léta svůj špičatý úsměv v žoldu společnosti Hammer Film. Zkrátka a dobře, nový Dracula měl předefinovat již vyčpělé kulisy, stejně jako zajeté koleje s nejslavnějším a nejznámějším upírem všech dob spojené. Snad asi taky proto byla režie svěřená Johnu Badhamovi, který měl za sebou úspěch s populární Horečkou sobotní noci. A ten to vzal opravdu od podlahy.

Notoricky známý příběh lehce překopal a rozehrál jej ve chvíli, kdy si mořská bouře pohrává s lodí, která má kromě zbytku posádky ještě v podpalubí velkou dřevěnou truhlu s nápisem Dracula. Ano, začíná se ve chvíli, kdy se charismatický upír dostává mezi smrtelníky a stěhuje se do polorozpadlého domu podobného starému zámku, aby své široké okolí přesvědčil svými činy, že jsou jisté věci mezi nebem a zemí, stejně tak, aby jim trochu pustil žilou.

V centru jeho zájmu jsou samozřejmě stejně jako ve Stockerově románu dívky Lucy a Mína, z nichž oproti tradici a klasice jde na řadu první neduživá Mína, která je navíc dcerou profesora Van Helsinga. Dracula ji vysál důkladněji než vysavač z libovolné TV reklamy na domácí spotřebiče a udělal z ní nemrtvou, která si s gustem pošmákne na krvi malého dítěte. A Dracula? Ten mezitím hustě dělá do Lucy. A vůbec mu nevadí, že ta chodí s Jonathanem Harkerem. A jelikož ani Lucy neříká ne, tak ji prostě velkolepě ojede. A do toho hraje dramatická hudba.

Chudák Mína je mezitím odhalena jako upírka a napíchnutá na klacek. Stejně tak je Helsingem odhalen i Dracula, čímž se film může dostat do finále, které podobně jako celý tento film jemně míchá s postavami, stejně jako událostmi Stockerovy klasiky, díky čemuž, i když sledujete to staré a známé dění, vám připadá, že máte před sebou něco novějšího, stejně jako dějově inovativnějšího. Zkrátka a dobře na svou dobu se tento Dracula povedl. A co víc, dá se na něj dívat i dnes. Rozhodně mnohdy lépe než na současné nové moderní inovace této nesmrtelné postavy.

VERDIKT
Povedená reinkarnace Draculy z konce sedmdesátých let: Jiří Zídek
Jelikož filmy o Draculovi kompletuji, docela mi vadilo, že byl tento významnější film o něm téměř nesehnanelný. To se naštěstí změnilo.

Na rozdíl od většiny disků z produkce Řitky, tento disk má alespoň miniaturní bonus v podobě traileru. Jo, není to moc a ten je ještě v docela hnusné obrazové kvalitě, ale někdy člověku stačí i málo.

+ SPECIÁL
Draculové
Když nepočítáme Upíra z Nosferatu, Dracula zažil svůj první vzestup v černobílé éře Universalu, ve třicátých a čtyřicátých letech, kdy byl o něm natočen nejeden film. Tehdy klasická monstra jako vlkodlak či Frankensteinovo monstrum slavila úspěch a nejednou se i ve společném filmu potkala.
Další éra Draculových filmových dobrodružství přišla se studiem Hammer, kde dal Draculovi tvář Christopher Lee, který nejslavnějšího upíra ztvárnil ve velké řadě filmů.
Koncem osmdesátých let pak Universal produkoval Badhamův zmodernizovaný zářez, ale úplně totálního fláku se Dracula dočkal až v případě Coppolovy verze z roku 1992.

Vyprávění, jak charismatický Dracula do Anglie přišel, z Lucy svou upíří děvku udělal a nakonec nevydejchal projížďku na lodi.