The Descendants, USA 2011
Zvuk: český DD 5.1, anglický DTS HD
Čas: 115 minut
Distribuce kino: 19.01.2012 Bontonfilm
Distribuce DVD: 23.05.2012 Bontonfilm

Byť George Clooney žije na Havaji, „havaj“ moc nemá. Jeho žena Elizaber právě skončila v kómatu a jeho dvě děti se moc nedokážou poprat s krizí, kterou tato nešťastná událost přinesla.

Mladší desetiletá dcera Scottie si vytuhlou maminku fotí, neboť to považuje za fotografické umění a ta starší, Alex zase ráda zachlastá a jako klasická puberťačka prožívá své období rebelie. A aby toho všeho nebylo málo, Clooney k tomu všemu řeší prodej starých rodinných pozemků, který z něj a jeho početných příbuzných má udělat milionáře. A tak tady máme další slzopudné drama podávané s lehce humorným nadhledem a samozřejmě podle všech pravidel amerického rodinného filmu, kde si lidi rádi uvědomují své hodnoty. Nejinak tomu bude i tady.

Takže Líza pomalu umírá a na taťku Clooneyho je toho trochu dost. Obzvlášť když celou dobu fungoval jako otec spíše sporadicky. A tak tady máme další klasické klišé. Musí najít cestu ke svým ratolestem. A to vše za zvuku havajských popěvků a melodií, během nichž se dozví, že byl paroháč, že si jeho dcera nabrnkla debila a že bude muset manželku asi odpojit od přístrojů. No to opravdu není „havaj“.

Režisér Alexander Payne, jehož jméno zazářilo zdařilou Bokovkou, dostal v tomto případě k realizaci dostatečně silný příběh, takový, jaký mají Američani rádi, a přetavil jej do průměrného, nijak zvláště oslnivého filmu, v němž se kráčí odnikud nikam. A to i přes fakt, že Clooney je kvalitní herec a daná tématika v podobě lidského dramatu. dozajisté mnohého rajcuje. Jiný má zase rád zmíněnou havajskou hudbu, jejiíž přemíra může v dalším vyvolat dávivý komplex. Faktem taky zůstává že děj by se dal shrnout do jedné věty.

Je těžké hodnotit film jehož řemeslným kvalitám se toho nedá moc upřít a který je určen hlavně pro specifické publikum, které si rádo šmejdí s kapesníkem nasáklým slanými slzičkami šmejdí po ksichtě. Tady má příležitost provádět tuto činnost necelé dvě hodiny, které jinému musí nutně připadat jako celá věčnost. To že paroháč s nevěrnou manželkou na smrtelné posteli hledá jejího amanta v jehož osobě mu osud přinese ještě jedno malé překvapení, by se dalo odbýt i v celkem kratším časem. Stejně jako epizodky ze života jedné rozhozené rodiny, která se pomalu stmeluje dohromady, aby ve finále mohla říci mamce „Goodbye!“.

Takže „Goodbye“. Hořkosladké dvě hodiny protentokrát stačily. A záplava havajské hudby, kterou nemusím už nějaký ten rok slyšet rovněž. Ach, jak dojemné.

Text: Antonín Hodný

Poklidný havajský život Matta Kinga (Clooney) se začne sypat ve chvíli, kdy jeho žena po nehodě skončí v kómatu. Otec dvou dcer, předčasně vyspělé desetileté Scottie a sedmnáctileté rebelky Alexandry, který doposud sloužil jen jako „záložní“ rodič, se najednou musí vyrovnat s vědomím, že výchovu vlastních dětí musí zvládnout sám. A to pro člověka, který doposud výchovně nefungoval, bude přetěžký úkol, který mu „dětičky“ rozhodně neusnadní. Spíš naopak. Během jedné ostřejší výměny názorů Alexandra konsternovanému otci prozradí, že matka havarovala během romantického lodního výletu s milencem. Takováhle rána mezi oči může člověka přimět k čemukoliv, Matta dovede k rozhodnutí najít milence své ženy, přičemž vlastně úplně jistě neví, co si s ním počne, až ho najde. Během téhle očistné, zábavné a složité cesty, na níž ho doprovázejí jeho dcery, si uvědomí, že to, co zdánlivě rozbila nehoda jeho ženy, tedy pevná rodina, bylo rozbité už dávno předtím. A že on jediný ji může opravit. Ale musí chtít. (oficiální text distributora)