Camelot

Camelot, USA / VB / KAN 2011
Obraz: 1.78:1 (16:9)
Čas: 10 x 49 minut
Distribuce DVD: 16.05.2012 Bontonfilm

Artušovská legenda již byla předmětem několika filmových zpracování. Od toho nejznámějšího a nejbombastičtějšího (Boormanův Excalibur), přes povrchní popcorn (První rytíř) až po celkem obstojný animák Kouzelný meč.

Rovněž neušla  ani pozornosti televizních tvůrců, kteří mají na svědomí TV minisérii Mlhy Avalonu z roku 2001. A Camelot, tentokrát regulerní TV seriál, měl pravděpodobně na tuto legendu návázat a jak je dnes módní, trochu jí inovovat. A tak se televizní inovátoři dali do díla a z Artuše se stal blonďatý skorobuzík, z Merlina plešatý intrikán, který se spíše než mágovi podobá drsnému žoldnéři a jediná Morgana zůstala intrikánskou svini, toužící po moci, která se hned poté co jí zemře otec brutálně spáruje i spáří s jeho největším nepřítelem Lotem.

Kořeny Artušova zplození vzali tvůrci hopem (Merlin ho Artušovi vypráví) a kontinuální děj odpálili ve chvíli, kdy král Uther zemřel a Merlin přijíždí pro Artuše, jež vyrůstal, nevědom si svého původu, v pěstounské péči. Camelot už dávno stojí  (postavili ho Římani) a je ve skutečnosti ruina s několika spojenci. Nepřátel, kteří si dělají zálusk na celou zemi je však mnohem víc. Základ k dalším dílům je tak položen.  Ovšem jestli čekáte podobný nářez jaký třeba přináší Hra o trůny, tak honem zklidněte hormon a dejte si studenou sprchu. Nic takového se totiž nekoná.

TV Camelot moc bombastickou výpravou nedisponuje. A upřímně ani příběh překopávající legendu do standarsní krmě pro sériového diváka, moc neoslní. Artuš se v druhé epizodě dostává k meči bohů, Excaliburu (ten je pro větší efekt zaražen uprostřed koryta vodopádu), aby měl proti Lotovi, který se jej chystá rozdrtit účelnou zbraň a pochopitelně se potkává i s blonďatou čubkou Guinevere, která s Artušem flitruje i když je zasnoubená s jiným. Což samozřejmě bude mít pro vývoj dalších, díky legendě známých skutečností, své následky.

Ovšem na legendu, konkrétně na její kompaktnost se zde moc nehraje. Ta slouží pouze jako rámec klasické rozbředlé televizní šou v níž jednotlivé epizody celkový děj neposouvají příliš dopředu. Slouží spíše jako povrchní a dějově nepříliš zdařilé pohledy do ruiny Calelotu v nichž se odehrávají mnohokrát okoukané a obehrané zápletky bez většího náboje či atraktivity. Stejně tak bitvy a šarvátky jsou více než komorního rázu a upřímně řečeno, nejsou ani příliš zdařile natočené.

S každým dalším dílem se pak břečka zbytečných dialogů a událostí rozšiřuje, Morgana, Merlin a nakonec i Artuš, všichni prožívají banální epizodky mnohdy nemající s legendou toho moc společného a evidentně slouží k tomu, aby počet epizod nebyl příliš nízký. První sezóna jich obsahuje celých deset. V nich třeba zažijete zrod dalšího Excaliburu (míněno tím meče) má sice nápad, ale ten bohužel osaměle stojí v cestě další vatě, během které se řeší fakt, že Guinevre je prována za někoho jiného a Artuš s touhou smočit vytváří milostný trojůhelník, v němž je on za krypla, či upevňování Artušovi moci a rozšiřování území, což samozřejmě pokoutně dělá i jeho hlavní oponentka Morgana.

Kam to všechno vede, je jasné. Oba protipóly – bratr a sestra upevňují, každý na svém hradě, svou pozici, posléze následují intriky, do nichž se tvůrci snaží zapojit i magii, což s koncem první sezóny vrcholí nevyhnutelným střetem. V seriálu rovněž nechybí ani dnes stále módnější sexuální orgie“, které sice nejsou zastoupeny v tak hojné míře jako třeba ve zmíněné Hře o trůny, ale na druhou stranu si „zapíchá“ i Merlin, což se v minulých adaptacích nestávalo.

Kamelot se sice v závěru snaží být zajímavý a dramatický (a místy se mu to i daří), přesto mu však seriálová sláma a promarněné ambice čouhají z bot. Což je škoda. Při velkorysejším rozpočtu a větší invenci by se skutečně mohlo jednat o zajímavý počin. Takhle se jen jedná o nevýrazný stereotyp, který vám vyšumí z hlavy dříve než dojedou titulky poslední epizody. Tedy za předpokladu, že seriál dokoukáte až do konce. Což se díky všeobecné slabotě nedá garantovat.

DVD DISK:
Papírový obal obsahuje tři krabičky s jednotlivými disky na kterých je v poměru 3  - 3 a 4 rozvrstveno všech deset dílů první a zatím poslední řady seriálu. Ovšem díky nedostatečnému ohlasu se nedá předpokládat, že k ní přibude nějaké pokračování.  Na bonusy se v tomto případě nehraje.

Následkem náhlé smrti krále Uthera hrozí, že Británii zachvátí chaos. Kouzelník Merlin má vize temné budoucnosti, a tak dosadí na trůn mladého a impulzivního Artuše, Utherova neznámého syna a dědice, jenž byl vychován jako obyčejný chlapec. Ale Artušova chladná a ambiciózní nevlastní sestra Morgana, s pomocí nadpřirozených sil, s ním bude o královskou korunu bojovat až do hořkého konce. Toto jsou opravdu temné časy pro nového krále a jediným světlem, zářícím v Artušově drsném světě, je krásná Guinevere. Postaven před úkol sjednotit království plné klamu a rozvrácené válkou, bude Artuš čelit zásadním morálním rozhodnutím a mnoha těžkým zkouškám. Zapomeňte na vše, co jste si mysleli, že znáte ... toto je příběh Kamelotu, jaký dosud nikdy nebyl vyprávěn.

Epizoda 1: Král Uther umírá a kouzelník Merlin je na cestách, aby našel Artuše, mladého muže, o němž se domnívá, že dokáže vyvést zemi z temnoty. Avšak Utherova dcera Morgana považuje korunu za své dědičné právo, a aby trůn získala, uzavře spojenectví s králem Lotem.

Epizoda 2: Artuš potkává Guinevere, ženu svých snů. Morgana a král Lot plánují zaútočit na Kamelot a zmocnit se trůnu. Merlin díky dědičnému meči prokazuje Artušovo právo být králem.

Epizoda 3: Kay a Leontes hledají důvěryhodného nového bojovníka, který by se k nim připojil. Artuš s Merlinem přijímají pozvání na večeři na Morganině hradu. Artuš je nucen přiznat porážku ve své snaze získat Guinevere.

Epizoda 4: Merlin se vydává na cesty, aby s pomocí legendárního výrobce mečů našel vhodný meč pro krále. Rozhovor s Guinevere Artuše změní a on začne prosazovat svou moc zápasením s Leontesem.

Epizoda 5: Artuš pořádá v Camelotu první spravedlivý tribunál, při kterém má dojít k souboji vůle ne krve. Morgan s pomocí Sybiliny mazanosti oslovuje obyvatele města, ve snaze získat trůn.

Epizoda 6: Muži Camelotu objevili, že území za hradem je plné nebezpečí. Artuš se doslechne, že se Guinevere vydala sama za svým otcem a vydá se za ní, aby ji na cestě ochránil.

Epizoda 7: Morgana na hradě Pendragon pořádá hostinu pro krále Artuše a jeho rytíře, ovšem když na hrad zaútočí, nastane tam všeobecná panika. Artušovi a Morganini muži spojí síly v boji proti nepříteli. Merlin má za to, že je za tím vším nějaká nekalost.

Epizoda 8: Morgana pokračuje ve svých nekalých plánech – usadí se na Camelotu a započne svůj plán vrazit klín mezi Artuše a jeho muže. Igraine se snaží nalézt cestu, jak se dostat z hradu Pendragon.

Epizoda 9: Artuš a jeho muži se dozvěděli o útoku na průsmyk Bardon a okamžitě se vydávají jej bránit. Merlin si uvědomuje, že ho na scestí svedla manipulativní Morgan. Artušovi muži odhalili jeho zradu a ztrácí k němu důvěru.

Epizoda 10: Artuš se snaží ubránit žoldákům v průsmyku Bardon. Morgan mezitím vede Sybilu a své následovníky ke Camelotu. Po cestě dostane uspokojivé informace, které ji usvědčí v jejím přesvědčení, že trůn má na dosah ruky.
 (oficiální text distributora)