Mupeti

Muppets, USA 2011
Zvuk: český DD 5.1, anglický
Čas: 103 minut
Distribuce kino: 09.02.2012 Falcon
Distribuce DVD / BD: 30.05.2012 Magic Box / Disney

Říká vám ještě něco Studio kamarád? A co takhle Jů, Hele a Muf. Jo ti všichni byli plyšoví a pravidelně vyplňovali televizní obrazovku, před kterou zasedali malí a velcí diváci, aby se infantilně bavili.

Čímž se dostáváme k Mupeťákům. Těch bylo jen víc, jejich skečovitý humor byl mnohdy absurdnější a výprava mnohonásobně pestřejší. Není divu, taky mezi námi byli od poloviny sedmdesátých let a díky neuvěřitelnému ohlasu v různých obdobách vytrvali v pozici celosvětového fenoménu až do devadesátých let. U nás se jejich šou nazývala Sezamova ulice. Pak jejich sláva začala blednout, vyhasínat a nakonec chípla a vytratila se do neznáma. Tak je koupil Disney. A rozhodl se je vrátit na výsluní slávy. Samozřejmě v dostatečně infantilním příběhu, v němž není nouze o divný humor, nejedno klišé a taky písničky.

Dějovou linii tvoří dva bráchové. Gery a Walter. Walter je Mupet, čili plyšák. Gery vyrostl v mladého muže, který má roštěnku jménem Mary (Ne, nic na téhle Mary není, je docela prkenná), Walter nevyrostl a má z toho plyšové trauma. Má taky sen. Podívat se do Los Angeles, kde stojí legendární mupetí studio. To je samozřejmě tohoto času v ohrožení. Nachází se pod ním totiž bohaté naleziště ropy, což je rajskou hudbou pro uši magnáta Texe Richmana, který ho chce srovnat se zemí a nahradit ropnými vrty. Katastrofa? Pro dříve narozené, kteří Mupeťáky milovali rozhodně. Pro současnou omladinu jen detail. Něco se musí změnit. A Mupeti musí rychle sehnat deset mega v dolarech, aby své studio získaly zpět. A ty se dají (za předpokladu, že nežijete v Česku, či nejste odborník na tunely, rychle vydělat jen jednou cestou. Udělat velkou mupetí šou.

Čímž je v kostce řečeno vše, co drží celý film z disneyho produkce, toužící s Kermitem, Miss Piggy, nebo Velký Gonzem, oslovit mladší generaci pohromadě. Současně se zde ani nezapomíná na ty dříve narozené a tak tu máme bujarý, barevně rozkravený a dostatečně svérázný hybrid, který se v podobě komediálního muzikálu, snaží zavděčit všem.  Malý i velký divák je tak konfrontován světem, kde plyšové i lidské celebrity žijí pod jednou oblohou, kde se lítost nad ztracenou popularitou vyjadřuje písní a kde se plyšáci všech tvarů, povah a stupňů šílenství, dávají dohromady. „It´s Muppets Time!“

Mupeti jsou zároveň klasickým rodinným filmem. Až na nejedno cameo (které pobaví spíše ty odrostlejší), nějaký ten vydařený fór a kousek nostalgie, v něm nic víc nehledejte. Dílo zkázy rovněž odvádí dva lidští průvodci Muppeťáků v podobě Geryho a Mary, z nichž se Gery většinou tváří  (někdy i sladkobolně ksichtí)jako debil a společně se svou Mary vlastně dělá jen plyšákům křečovité křoví, čímž odpovídáme na otázku „Může mít křoví křeč?“ Odpověď zní: „Ano, může!“. A sekvence kdy řeší své rodinné problémy, jsou vyloženě k nasrání. Zparodovaný Hříšný tanec, kdy prase miss Piggy zalehne při zvedačce plyšového švába, je lepší. A rapování hlavního padoucha, který plyšový není, ostatně taky.

A pak je zde samozřejmě vyvrcholení v podobě šou. A dorazí i Whoopy Godberg, která je dnes stejně odkecaná jako Mupeti. A nebude chybět ani klišé v podobě několika posledních rozhodujících minut. Prostě šou se vším všudy, která má tu nepatrnou smůlu, že se zrodila, stejně jako znovuzrození Mupeťáků, ve scenáristické mysli. Mupets jsou totiž i přes tisícové davy v ulicích, oslavujících jejich návrat pořád přežitkem let dávno minulých. Jako mončičáci a rubikuva kostka. A na tom nic ani tento průměrný film nezmění.

BD Disk
Kromě tradičně výtečného obrazu a zvuku, které BD disk umožňuje (efekt 3D zde chybí) disponuje modrý disk i nejedním bonusem. Hned zkraje zde naleznete dokumentární filmíček o návratu Mupetů, který střídají uměle vytvořené (nepovedené) vtipné scény jakoby přebleptů, či vtipných situací a nepovedených záběrů z natáčení. Což samozřejmě není vše. Dalším „vtipným“ bonusem je kraťas ze čtených zkoušek, pak následuje kompletní rap padoucha z filmu, vystřižené scény, várka trailerů a na konec informace, že všechny omentáře na disku jsou jen zábavního charakteru. Tento „bonus“ je asi nejúchylnější.  A poslední informace na závěr, bonusy obsahují českou podporu.

Walter, největší fanoušek Mupetů na světě, jenž je na dovolené se svými přáteli Garym (Jason Segel) a Mary (Amy Adams) z amerického městečka Smalltown, odhalí zákeřný plán ropného magnáta Texe Richmana (Chris Cooper), který se chystá srovnat se zemí Mupetí divadlo a těžit ropu, nedávno objevenou přímo pod tímto bývalým působištěm Mupetů. Aby Walter, Mary a Gary mohli zorganizovat největší televizní mupetí maraton v dějinách a pokusili se tak získat deset milionů dolarů, potřebných na záchranu divadla, musejí společně s Kermitem nejprve znovu sjednotit všechny Mupety, kteří se mezitím vydali za vlastním štěstím: Fozzie v současné době vystupuje s revivalovou skupinou Moopeti v casinu v Renu, Miss Piggy pracuje jako editorka módní rubriky pro plnoštíhlé v pařížském Vogue, Animal je pacientem kliniky v Santa Barbaře, která svým klientům pomáhá zvládat návaly hněvu, a Gonzo je bohatým podnikatelem v oboru instalatérství a kanalizací. (oficiální text distributora)