Profesor

Il Camorrista, IT 1985
Zvuk: český DD 2.0, italský DD 2.0
Čas: 164 minut
Distribuce DVD: 01.06.2012 Hollywood Classic / Film X

Během průběhu mnoha let minulých gangsterská, potažmo mafiánská kinematografoe zaznamenala stovky zásahů. Od těch velkolepých, třeba v podobě Kmotra až po záplavu nesmyslných italských blábolů. Itálie totiž k mafii patří stejně jako lubrikační gel k homosexuálovi.

Italský film Profesor patří k těm lepším. Není to jen komerční kalkul se slátaným scénářem ve kterém se musí hodně střílet, popřípadě ukazovat kozy, ale v tomto případě se jedná o klasický vzestup zločince a samozřejmě i jeho pád. Rovněž v tomto ranku klasika, mnohokrát zfilmována. Profesor však obsahuje jisté nóvum. Jeho hlavní hrdina totiž většinu filmu sedí ve vězení.

Ne, nejedná se o parodii, ani slabomyslnou hovadinu. Ba právě naopak film je více než inspirován osudy skutečného dona Raffaela Cutola. Hlavní hrdina tak stejně jako jeho stejnojmenný předobraz ve věku jedenadvaceti let omlátí hlavu šmejdovi, který obtěžival jeho sestru o dveře auta tak důkladně, že to ten nerozdejchá a může se tak těšit na 24 let v chládku. A jelikož za mřížemi není zrovna moc velká zábava (alespoň pokud se nevyžíváte k tamější oblíbené kratochvíli „Ohni se pro mýdlo“) začal Rafaelo studovat, až se z něj stal Profesor.

Rozuměj inteligentní ctižádostivý muž, který si nejprve udělá pořádek za mřížemi (s místním donem, který měl věznici pod palcem si moc do oka nepadli) a posléze se jeho chapadla (Chobotnice je ostatně italským populárním označením mafie) začala rozprostírat do širokého okolí. Rovněž klasika, která se samozřejmě nevyhne boji o moc spojeným s válkou gangů, která je ve filmu znázorněna slušně brutální koláží v níž nechybí třeba předhození člověka prasatům. Zde se samozřejmě film plně inspiruje válkou mezi reformovanou Camorrou a ostatními gangy podporovanými sicilskou Cosa Nostrou ze sedmdesátých let. Profesorovo jméno nabývá na proslulosti.

Samozřejmě s jídlem roste chuť a tak hlavní hrdina, který měl doposud všechno dobře spočítané, postupně začíná propadat sebeklamu, že je všemocný. Rovněž nic nového pod sluncem. Uprchne tedy z blázince a začíná, byť na útěku vstupovat do „veřejného“ života. V Itálii prolezlé mafií je totiž možné všechno. Sicílií počínaje, Neapolí konče. Ostatně zde se mafii říká Camorra. Není tedy divu, že film se v originálním znění jmenuje Camorrista. Tím právě profesor je. Sjednocuje Camorru v celek, aby kontroloval veškerou ilegální činnost v celé Kampánii, reformuje jí a samozřejmě proniká až za hranice Itálie. A to se pochopitelně neobejde bez následků. Velká moc s sebou přináší i velký počet nepřátel.  V Profesorově případě mocných nepřátel v podobě politiků, kteří jsou v mnohém ohledu proradnější než mafie.

Giuseppe Tornatore natočil v roce 1985 Profesora jako svůj debut a podařil se mu opravdu vyvedený kousek. Sice ve svém rozjezdu značně pomalejší, ale s každou přibývající minutou beutálnější a nekompromisnější. Na nějakou kapku krve se zde nehledí, mrtvoly z filmu by slušně zaplnily středně velkou márnici a příběh díky reálnému základu, šlape jako hodiny. I přes některé herecké, nepříliš přesvědčivé výkony. Ale co, tehdy se psala osmdesátá léta a mnohá, dnes třeba i „klasika: má nejednu vadu na kráse. Pro Profesora je podstatné, že i přes úctyhodnou, téměř tříhodinovou délku (ma DVD je u nás uváděna úplná, nikoliv mezinárodní kratší verze) film nic neztratil ze své působivosti. Pro milovníky mafiánek je to prostě povinnost, pro všechny ostatní zajímavá exkurze ke kořenům neapolské mafie, která je schopná plnit stránky reálných novin i dnes a mimochodem i v Česku.

Mimochodem, víte, že porevoluční československo bylo živnou půdou pro několik bossů Camorry?