Speciální jednotka

Forces spéciales, FR 2011
Zvuk: český DTS, francouzský DTS
Čas: 109 minut
Distribuce kino: 09.02.2012 Bioscop
Distribuce DVD / BD: 06.06.2012 Magic Box

V sedmdesátých a osmdesátých letech se béčkovou kinematografií prohánělo nejedno speciální komando drsňáků, kteří stříleli nepřátele po tuctech, žádná voda jim nebyla dost hluboká a přesila dostatečně velká. To bylo tenkrát.

Dnes je doba někde jinde. Hrozby jsou o mnoho reálnější stejně jako taktické postupy a výkony speciálních jednotek. Včetně té o které vypráví tento film. Francouzské. Ta má totiž za úkol vysvobodit a posléze dopravit do bezpečí investigativní novinářku Elsu, která se díky své tvrdohlavosti a blbosti, říkejme tomu třeba pracovní zapálení, dostala do křížku se Zaiefem, hlavou jedné radikální odnože Talibanu, který má přezdívku Kábulský řezník. Emancipovat radikálům manželky (obzvlátě ty, které byly ve dvanácti prodané do postele mohamenána, se nevyplácí. Není divu, že skončí unesená s pytlem na hlavě a somruje o život.

Jenže Francie má své reportéry ráda. Proto není divu že záchranná operace je na spadnutí. Tým šesti pozorovatelů – speciálů je na cestě, aby zmapoval situaci a úderná síla v pohotovosti. Jenže Zaiefa chytl rapl a jak se zdá je jen otázkou několika málo hodin, kdy se Silviin krk seznámí s ozubeným ostřím velkého nože, čehož přímým důsledkem bude, že novinářka ztratí hlavu. Definitivně. Improvizace je tudíž více než žádoucí a šestici pozorovatelů čeká daleko ostřejší úkol, než se původně předpokládalo.

„Při speciálních operacích není úspěch zaručen. Proto jsou speciální.“

Francouzský akční film. Ano, zní to trochu zvláštně, nicméně faktem zůstává, že žabožrouti se poslední dobou snaží. A Speciální jednotka je toho důkazem. V podstatě se jedná o čistou, moderně střiženou žánrovku, v níž její hlavní hrdinové nedělají (alespoň zpočátku) v zájmu exhibice před kamerou takové hovadiny, jako jejich béčkoví a céčkoví předchůdci z minulých let. Což je určitě pozitivní. Rovněž zlo není přehnaně démonické. Allah Akhbar!

Přesto však film působí v mnohém plytce. Vinou je, že charaktery jednotlivých členů komanda nejsou nijak zvláště vykresleny, takže divák je spíš bere jako skupinu těch hodných, kteří se snaží s bandou rozzuřených Talibanců za vytrénovanými hýžďovými svaly zachránit osvobozené rukojmí. A samozřejmě, mnohé se během této mise podělá. Zase tak moc se systém podobných filmů nezměnil.  Stejně tak se nezměnila potřeba filmařů nechat pomřít nějaké ty postavy, aby to bylo trochu dramatické. Speciální jednotka tak zdrhá přes hory v poměrně nezáživném a nevýrazném duchu, což se bohužel odrazí i na absenci jakéhokoliv napětí. Škoda. Jinak se totiž jedná o slušnou a řemeslnou filmařinu.

Ovšem s přibývajícími minutami se i tvůrci nechali zlákat akčním pokušením (viz. Z taktického hlediska nesmyslný útok na vesnici), mrtvoly se podle zaběhaných klišé začínají kupit speciálové to s neomezenou municí (rozuměj bezednými zásobníky) šijou do Talibanců vyrovnaní v řadě a Talibanců i přes tento fakt spíš přibývá, místo aby jich ubývalo. Pak tu máme zasněžené vrcholky hor, pro maximální efekt zpomalený marný souboj jednotlivce s přesilou a v konečném finále samozřejmě i na finální střet s Zaiefem, který šel jako ohař po stopě, neboť nechtěl ztratit svou tvář.

Zbývá něco dodat? Asi ne. Speciální jednotka je modernější ne ta blbou a slušně natočenou epizodou z kroniky všech těch speciálních kluků, kteří se s nabitými kvéry a rozličnými úkoly pohybují po akčním kinematografickém světě. O úplný blábol se nejedná, ale o čistokrevný průměr určitě. Jinými slovy, zas tak bombastická tato mise nebyla.

BD DISK
Po bonusové stránce zústává tento BD disk naprosto nevyužit. Jeho soušástí jsou pouze základní funkce. Jinak nic.

Kontroverzní novinářka Elsa (Diane Kruger) působící v Afghánistánu je unesena členem Talibanu. Únosce vyvěsí na internet video stanovující nejzazší termín její popravy. Zpravodajská služba odhalí, že se Elsa nachází ve vesnici na hranici s Pákistánem. Šestičlenná speciální jednotka je vyslána do nebezpečné oblasti, kde vládnou rebelové. Záchrana Elsy je úspěšná. Nejtěžší část mise ale všechny teprve čeká: útěk z Pákistánu a přechod přes divoké, pusté a nehostinné hory Hindúkuš s nelítostnými pronásledovateli v zádech... (oficiální text distributora)