Válečný kůň

War Horse, USA 2011
Zvuk: český DD 5.1, anglický DTS HD 7.1
Čas: 147 minut
Distribuce kino: 23.02.2012 Falcon
Distribuce DVD / BD: 13.06.2012 Magic Box / Dreamworks

„Já mám koně, vraný koně, to jsou koně mí. Válečný!“ pobroukával si během natáčení Tin Tina Steven Spielberg, načež sbalil kameru a štáb, sehnal nějaký ten nepostradatelný peníz a jal se natočit jeden podivuhodný příběh koně.

A to ne jen tak obyčejného koně. Válečného koně jménem Joey, který sice nebyl vhodný k práci na poli, ale zato dokázal propojit několik lidských osudů. Ale vezměme to hezky od počátku. Tedy od divokého hříběte, kterého na dražbě koupil za neuvěřitelný balík starý Ted (toho času ožealý) svému synovi Albertovi, což ho málem stálo existenční problémy. Spielberg tak rozehrál velkolepé dobrodružství ve starém stylu, rozmáchlou podívanou z Anglie těsně před vypuknutím první světové války, která, jak název napovídá, značně s Joeyho osudem zamíchá. A nejen s ním.

Joey totiž putuje na frontu a hned, od prvního „hurá“ útoku, v němž hraje roli i linie německých kulometů, začíná jeho anabáze napříč evropským bojištěm. Spielberg tak po vzoru svého Ryana nahazuje opět hrůzy války (tentokrát té první světové), stejně jako prostý fakt, že na obou stranách bojují jen lidé. Popřípadě mladí kluci, kteří by se normálně sešli u piva. Nebo pomohli koni chycenému do pasti. A právě na osudech těchto normálních lidiček, na obou stranách barikády Spielberkův film stojí. A Joey ten funguje jako skvělý propojovací prvek.

Jenže to celé má vše jeden malý, bohužel podstatný háček. Film je dobrý, zcela jistě nadprůměrný, plný nádherných epických obrazů, jenže tak nějak diváka nestrhne. Divák se na něj dívá, ale po nějaké chvíli si uvědomí, že to, co se před ním odehrává, mu je vlastně ukradený. Nemluvě o faktu, že kvůli mladším divákům, které přitáhne ke sledování ten prima koník, jsou večkeré hrůzy války, či drsnější scény, snížené na minimum. Jo, většinou se umírá mimo obraz. Člověk by čekal od Spielberga víc. Mnohem víc. Velkolepá podívaná se totiž u něj rozumí tak nějak samo sebou.

Filmu tak chybí přímý tah na branku, a byť je příběh zvířat v konfliktu, kde i lidé mnohdy trpěly jako zvířata zajímavý a hlavně výpravný, divácký orgasmus u něj nehrozí. A to i přes fakt, že se na frontu, podle očekávání, dostává i Albert, který stále hledá svého koníka. V této rovině zapojuje Spielberg do hry klišé a ždímačku citů, samozřejmě. Když umírají lidé, stejně jako když umírají koníci. Mimochodem Joey si taky našel svého koňského kamaráda. Prej že ve dvou se to lépe táhne. Co? Třeba těžká německá artilerie.

Finále je tak už plné klišé, jež vedou ke kýženému „Wow efektu“ jež žene krev ho hlavy a slzy do očí, některé z osudů se lehce (byť trochu nevěrohodně) propojují. Jak již bylo řečeno, Válečný kůň není špatný film. Je to dobrý, snad více než dobrý velký film plný nádherných obrazů, emocí, lidských osudů a všech těch věcí na kteří se lidé, hlavně Američani tak rádi dívají. Ovšem není to bombastický film. I přes fakt, že jej natočil Spielberg.

BD DISK
Na BD disku patří mezi největší bonusy film o filmu. Tento má dvacet minut a na rozdíl od mnoha reklamních blábolů se v něm oněco málo o natáčení skutečně dozvíte. Dalším bonusem je již tříminutový kraťas a na závěr je jako bonus canc, kterým si velká studia krejí zadek, kdyby něco někdo nevhodného plácl v rozhovorech, tak se jí zříkají zodpovědnosti. A to je celé. Člověk by u tak velkého filmu čekal mnohem více.

Působivý příběh mladého chlapce jménem Albert a jeho milovaného koně Joeyho se odehrává na samém počátku první světové války. Joey je Albertovým otcem prodán britské jízdě a následně poslán na frontu, kde začíná jeho pozoruhodná pouť na pozadí velké války. Navzdory překážkám, kterým je na každém kroku nucen čelit, Joey ovlivňuje a mění životy všech, se kterými se na své pouti setká. Albert, který na svého přítele nedokáže zapomenout, opouští domov a vydává se na francouzská válečná pole, aby zde svého koně našel a přivedl ho zpátky domů. (oficiální text distributora)