Saxána a Lexikon kouzel, ČR 2011
Zvuk: český DD 5.1
Čas: 90 minut
Distribuce kino: 15.09.2011 Film Europe
Distribuce DVD: 14.05.2012 Česká televize

Potkali jste někdy na ulici staříka, jak jde, rozhazuje rukama a vede nesouvislý dialog s neexistujícími lidmi? Tak přesně tak na vás bude působit pokračování legendární Dívky na koštěti.

Kdybych měl film vystihnout jednou scénou, tak je to ta, kdy se ve finále řítí hrdinka zpátky k rodičům, křičí nadšeně „Mami! Mami!“ - a vrhne se do náruče otci. Film je živým příkladem úsloví „hlava neví, co huba mluví“.  Nedávají smysl dialogy ani děj. Lidé se zmateně potácejí pohádkovým světem, a když se nakonec přece jen objeví nějaká komplikace, tak vůbec nepochází z toho, co se tam dělo předtím, ale vtrhne tam překvapivě jako kněz do bordelu.

A stejně jako spolu vzájemně nesouvisí jednotlivé scény, nesouvisí spolu ani jednotlivé věty. Postavy si nepamatují, co říkaly před vteřinou, díky čemuž obvykle reagují jako naprostí sociopati:

Rodiče: Ztratila se nám dcera. Co když se jí něco stalo?
Teta: No jo... ale já pořád nemůžu sehnat chlapa.
Rodiče: Ach, ta teta... Jdeme spát.

Jako psychopati se chovají všichni... pokud zrovna legračně neomdlévají. Na ztrátu několika milionů či všemocné magické knihy reagují, asi jako kdyby se jim připálil květák. Policisté přivolaní ke studni, do které prý spadly děti, se do ní ani nepodívají a oznámí, že dnešní děti umí plavat, a kdyby spadly do studny, tak by tam šplouchaly. A tak dále.

Ale kašleme na detaily. Sám příběh nedává naprosto žádný smysl, a pokud se o něm pokusíte jen uvažovat, bude se vám mozek pokoušet protlačit nosními dírkami ven. Většina toho, co se s nevalným úspěchem vydává za zápletku, vyplývá buď z toho, že:
a) Jiřina Bohdalové něco ukradne
b) hrdinové se chovají tak stupidně, že by to neprošlo ani u pětiletých dětí, natož u pětisetletých pohádkových bytostí
c) scenáristé sami netuší, co se dál, tak tam připíšou novou postavu.

Malá Saxána různě bloumá pohádkovým světem (tedy těmi třemi místnostmi, které programátoři dokázali udělat) a snaží se najít kouzelnou knihu, která je sice děsně mocná, ale nikoho nějak extra nezajímá. Pátrání probíhá tak, že Saxána chodí po různých lidech a ptá se, jestli tu knihu neviděli, a oni řeknou, že ne, ale ať se zeptá o dům dál. Je to v podstatě taková pohádková jehovistka. Do toho se tam někde poflakuje komiksový padouch s pracovním nasazením Big Lebowského, který měl být asi původně hlavní záporák, jenže po pěti vteřinách se na to zapomnělo, tak se tam do konce filmu tak nějak bezprizorně motá. A aby se tam aspoň něco dělo, tak se na konci filmu najednou vynoří hrdinčin dědeček, který se musí zachránit ze zajetí zlé čarodějnice. Což se během pár minut udělá a pak se vrátí zpátky, zjistí, že dědeček ví také kulový a všechno se nějak mimochodně vyřeší.

Počítačové triky, které jsou tam z devadesáti procent naprosto zbytečné (nenakecáte mi, že trpaslíci nejdou udělat jinak než počítačem), jsou na úrovni pět let staré počítačové hry, jen bez její invence. Ale naštěstí pro programátory je to ostatní kolem tak špatné, že triky jsou na celém filmu asi to nejlepší. Ano, když uvidíte kamarádského čertíka, jak mává rukama, řeknete si, jaká je to hrůza... dokud nespatříte živou Jiřinu Bohdalovou, která hraje ještě hůř.

Rozhodně je Jiřina Bohdalová jedno z nejděsivějších monster celého filmu. Vtrhla do pohádkového filmu, okupovala ho a nakazila estrádovitostí. Je sice zábavné, že celá její rovina je absolutně amorální (a proto taky dobře dopadne), ale to, co provádí, není zábavné ani trošku. Je to diblík ve frontě na krematorium, stupidní, sobecký, životu škodlivý a naprosto otravný tvor. Ani ostatní nemají o moc lepší role ani vtipy. Jediný, kdo se úplně neznemožnil, je Petra Černocká... hlavně proto, že její role připomíná Sigourney Weaver z Galaxy Questu: většinu filmu se dívá do magické knihy a opakuje, co v ní vidí.

Saxana je filmové ztvárnění stařecké senility. A tomu odpovídají i patřičně olezlé vtipy. Nic proti omdlívání a zavírání lidí do blázince, to zabralo už v první Saxaně, ale tady to není ani dobře podané nebo gradované. Ano, asi třikrát jsem se během filmu usmál, ale mohly to být čistě svalové křeče. A odkazy na minulý díl, na Arabelu nebo na Kdo chce zabít Jessii, působí spíš bolestně.

Po skončení filmu jsem vážně uvažoval o tom, že se dám na drogy, abych si rozesral mozek a na tenhle zážitek zapomněl... jenže při mé smůle bych měl halucinace, ve kterých by mě honila Jiřina Bohdalová a chtěla si mě vzít za muže...

Text: Jiří Pavlovský

Tři sta let po škole! Tak zněl ortel vynesený před mnoha a mnoha lety nad Saxánou, studentkou čarodějnické školy v Říši pohádek, která utekla do světa lidí za svou první láskou Honzou Bláhou. Saxána nyní žije normálním životem v krásné rodinné vile se svým manželem Janem, dcerkou Saxánkou, bláznivou tetou Irmou a strýcem Evženem. Na co ale úplně zapomněla, je půda skrývající tajemství o jejím předešlém čarodějnickém životě. Právě toto maminčino tajemství náhodou objeví dcerka Saxánka, která se nenadálou souhrou okolností a své zvědavosti ocitne v kouzelné Říši pohádek plné trpaslíků, rarachů, draků, bazilišků, šotků a morkolabů. Na malou holčičku čekají neuvěřitelná dobrodružství neznámého světa, který se právě ocitl na pokraji zkázy. Odvážná Saxánka za pomoci svých nových pohádkových kamarádů rozplétá zamotaný svět pohádek, který se zlými silami snaží ovládnout komiksový gangster Crashman. Žákyni 2.B čeká nelehký úkol, jak se vypořádat se všemi nástrahami podzemní říše, přelstít komiksového gangstera a dostat se zpátky domů k mamince. (oficiální text distributora)