Blade 2 (BD vydání)

Blade 2, USA / NĚM / ČR 2002
Zvuk: anglický DTS TRUE HD 7.1, český DD 2.0
Čas: 117 minut Kino premiéra: 04.07.2002
Distribuce DVD: 21.09.2005 Warner Bros
Distribuce BD: 11.07.2012 Magic Box / Warner Bros

V pražské Pařížské ulici jsou upíři. Jako v podstatě všude. Pijí lidem krev a Bladeovi se to nelíbí. Proto je likviduje všemi dostupnými prostředky. Dnešek není výjimkou. Blade si totiž udělal výlet do Prahy.

Jeho kámoš Whistler totiž není tuhej, jak se v jedničce zdálo, ale upíři ho odtáhli a udělali z něj jednoho z nich. Jeden z jeho věznitelů byl i Marek Vašut, jehož jediným dialogem bylo: „Kurva piča!“ Ano, Marek Vašut není tím, čím se zdál doposud být. Takže jsme hned začali oslím můstkem, který vrací do hry Kristophera Kristofersona. A pak je zde ještě jedna významná změna.

Ve světě upírů se totiž objevil nový druh. Nový dravec. Ten, který loví upíry. Krvesajci tak mají vážný problém. Už nejsou na vrcholu potravinového řetězce. Což je problém tak vážný, že navrhnou Bladeovi smír a možnost podílet se v boji proti Smrťákům, zdegenerovaným upírům. A k tomu vyfasuje upíří speciální komando Blood Pack, původně určené k jeho likvidaci.

V druhém filmu o Bladeovi vstoupil do hry Guillermo del Toro, pro kterého byl Blade skokanským můstkem ke komiksovému Hellboyovi a stvořil parádní akční jízdu, která dokonce zastiňuje předchozí film. Je tak jezdecký a tak cool, že už víc ani být nemůže. A zároveň se neutápí ve stereotypu zajetém předchozím filmem, byť jeho mnohé atributy hojně využívá. Nemluvě o faktu, že Blade - Wesley Snipes je ve vrcholné formě. A od věci není ani Ron Perlman (pozdější Hellboy), či Karel Roden, který není upír, ale jen právník. Těžko říct co je horší. Snad už jenom politik, či exekutor.

A pak jsou zde samozřejmě smrťáci, kteří podobni Murnoovu Nosferatu rovněž ukrývají tajemství. Navíc to jsou mimořádně odolní parchanti. A stříbro, ani česnek na ně nezabírají, jak se během první řežby na diskotéce (mimochodem ta se pořádala v pražském ČKD) ukázalo. Řež to tak dělá intenzivnější, rychlejší a drsnější. Ano, dvojka si na nic nehraje. Je to čistá akční esence k níž nepotřebujete mozek. Zato ostatní smysly si pošmáknou. Masakr v kanálech je vskutku megalomanský.

Pointa a smysl zrodu smrťáků už méně. Nicméně vše hezky drží pohromadě, což je vlastně věc již několik let dobře známá. Druhý blade již dávno není novinkou, ale již dávno profláknutým kouskem, lterý přišel po příchodu Millénia. K čemu tedy tento text? Věc je prostá. Žijeme v době nástupu BD disků a kompletní Bladeova trilogie vychází na modré placce. S výtečným obrazem a zvukem, samozřejmě. Bohužel i s dvounulkovým českým dabingem, který k tomu nejdokonalejšímu nosiči ve světě domácí zábavy moc napasuje. Stejně jako u Bladea neoriginální zoufalé hlavní menu s několika symboly.

BD disk však disponuje mnohými bonusy a to je hodně příjemné. Najdete v nich audio komentáře, trailety, videoklip, ale rovněž hravý režisérský deník obsahující několik minidokumentů z natáčení.  Ten střídá desetiminutovka ve které se divák dozví jak Del Toro k Bladeovi přišel, byť byl v té době v „hollywoodské nemilosti“ za neúspěch svého filmu Mimic. Stejně tak se divák dozví, že hlavní záporák byl původně Bladeův nepovedený genetický bratr. Další složka The Blood Pact obsahuje osm minidikumentů z natáčení a obsah pětiminutovky Comics Book Origins asi není třeba díky názvu moc rozpitvávat. A je toho daleko více. Další dokumenty rozebírají vizuální efekty, hudbu, či upírské mýty a nechybí ani storyboardy, či galerie. Paradoxní je, že mnoho těchto opravdu bohatých bonusů se ani nedostala na zadní stranu obalu tohoto BD disku. Zajímavou složkou jsou samozřejmě i vystřižené a alternativní scény. Zde třeba nechybí třeba jízda letenským tunelem, nebo pohled do Bladeových prepubertálních let. V některých je rovněž rozšířena Rodenova role s již zmíněnou verzí, že první smrťák je geneticky vytvořen s Bladeovi krve. A je toho samozřejmě mnohem více.

Mimochodem, původně se král upírů ukrýval v orloji a měl dlouhé háro. Ano, je toho mimořádně velká porce. Stejně tak jako je druhý Blade, alespoň dle mého mínění nejlepším filmem z celé série. Není divu, že del Torova hollywoodská klatba po něm skončila a on se mohl vrhnout na vysněného Hellboye, který jeho pověst machra potvrdil. Pstatně sám del Toro v jednom z bonusových dokumentů řekl: „Nejdůležitější na filmu podle komiksu je, aby ho inteligentně natočil někdo, kdo skutečně ten žánr zná.“

A v tom měl zatraceně pravdu. Blade 2 je toho důkazem.

Když Blade (Wesley Snipes) v předchozím díle opustil svého nejlepšího přítele Whistlera (Kris Kristofferson) měl za to, že je mrtvý. Došlo však ještě k něčemu daleko horšímu. Whistler byl infikován upířím virem. O tom však Blade nemá ani tušení. Našel si nového společníka, který si říká Scud (Norman Reedus) a je expertem na antiupíří zbraně všech typů. Společně křižují nocí a zdá se, že je likvidace upírů baví více, než kdykoli předtím. Jako blesk z čistého nebe je tak zasáhne zpráva, že Whistler je zadržován kdesi v Praze a není na tom zrovna nejlépe. Blade neváhá ani sekundu, protože přijít na pomoc příteli je pro něj samožřejmostí, i když to znamená proniknout hluboko do týlu nepřátelských linií. Boj s nemilosrdným protivníkem začíná a Praha se brzy zalije krví... (oficiální text distributora)