Do útoku

Over the Top, USA 198
Zvuk: český 5.1 DTS HD, anglický 5.1 DTS HD
Čas: 96 minut
Distribuce BD: 1.8.2012 Magic Box

Bylo to v mezičase mezi Rambem dvojkou a trojkou. Stallone byl akční bůh, což potvrdil drsnou kriminálkou, kde jako Cobra chránil dlouhonohou kozatou blondýnu na kterou se zaměřila armáda magorů. Není divu, že mu nevadilo natočit „něco“ jiného.

I přes pitomý český distribuční název „Do útoku“ který zní dostatečně akčně, na filmu, který se v originále jmenuje Over the Top, tedy něco ve smyslu „Nad vrchol“ nic moc akčního není. Naopak obvyklá Stallonově filmografii té doby, které kraloval především zmíněný Rambo, se trochu vymyká. S důrazem na slovo trochu. Žádný strach, Sly pár „hrstí“ rozdá.

Ovšem středobodem celého filmu je vztah otce a syna, podobně jako v moderní Ocelové pěsti. Stallone je kamioňák, který je fajn, rovina chlap, který před lety opustil rodinu. Včetně syna, kterého téměř neviděl. A jeho matky, dcery nechutně bohatého egocentrika, která se rozhodla, že je na čase, aby se synek s taťkou poznali. Což zavání klasickou rodinnou zápletkou. A aby to nebylo jen o citech a pocitech, je tady zmíněný bohatá děda, kterému se dceřin nápad ani trochu nezamlouvá a pak ještě mistrovství světa v páce. Páka (Američani jí říkají Armwrestling), pokud to nevíte, je taková ta hra, během které se dva upocení a ufunění chlapi, nebo ženy, snaží přetáhnout paži soupeře. Ve svérázné prasečince Ilza, sibiřská tygřice to dělali nad rozjetými motorovými pilami. To ale zde samozřejmě nehrozí. Jak již bylo řečeno, tento film je krotký.

Taťka a synek po různých peripetiích k sobě nacházejí cestu, maminka je nemocná, děda je hajzl, který chce kluka jen a jen pro sebe (ne pedofilní zápletku v tom nehledejte) a mistrovství světa v páce nabízí taťkovi, pokud vyhraje, zářivější budoucnost. To je v kostce vše. Zbytek si asi domyslíte sami a nebude to daleko od pravdy, neboť tento film skutečně nepsal scenáristický Einstein. Stallone se na něm pouze podílel jako spoluscenárista.

Ostatně ono mistrovství, natočené ve stylu sportovních filmů, je největším tahounem tohoto filmu. Sly se zde lehounce přibližuje ke svému Rockymu a vyřazovací turnaj samozřejmě disponuje všemi klady i zápory podobných kratochvílí. Včetně zabijáckého hovada na konci. Nicméně to vše, za zvuků pecky typické pro osmdesátá léta, funguje. Minimálně pro nostalgiky, pro které je vydání tohoto filmu DVD malým svátke. Do útoku totiž zde slaví svou opožděnou premiéru. Inu takový hit jako Rocky, nebo Rambo to nebyl ani tehdy. Ae byl to film ze Stallonem a to se počítá. Protože Stallone byl v té době bůh. A bozi můžou natočit cokoliv. Tedy i drama taťky, který chce získat přízeň svého synka a vyhrát nový kamion. A proto páčí o 106. A víc ze mě už dnes nevypáčíte.

Fanoušci hrdinů Rockyho či Ramba se mohou těšit z dalšího vydařeného filmového kousku svého hrdiny. Nezapomenutelný Sylvester Stallone (v tomto případě i spoluautor scénáře) se tentokrát představí jako řidič kamionu Lincoln Hawk, který nás ve snímku Do útoku zavede do proslulého Las Vegas, kde se koná bouřlivé Mistrovství světa v páce. Hawk, který musí spoléhat na svou bystrost a sílu vůle, se pokusí napravit svůj život získáním finanční odměny za první místo a obnovit vztah se svým synem (David Mendenhall), kterého dříve opustil kvůli svému majetnému a bezcitnému tchánovi (Robert Loggia). A tak si to Hawk v bouřlivém finále rozdá s některými velikány šampionátu - pěkně ve stylu Rockyho. Užijte si tuto fantastickou zábavu! (oficiální text distributora)