Zkrat

Haywire, USA / Irsko 2011
Čas: 89 minut
Distribuce (kino): 08.03.2012 Hollywood Classic
Distribuce DVD: 30.07.2012 Hollywood Classic

V americkém prdelákově, severně od New Yorku debata jestli nastoupit, nebo nenastoupit do auto nakonec vyústila ve rvačku. A došlo i na bouchačku. Výsledkem bylo, že Mallory sebrala auto, mladého kluka jako rukojmí a zdrhla.

Mallory je totiž tajná agentka, která v rámci své práce vyžírá takové ty svinské mise, nad kterými si každá vláda raději myje ruce. A jak už to ve filmech podobného ražení bývá, dostala se do pěkných sraček. Inu, tak už to ve světě agentů a tajných konspirací chodí.

Poté co Steven Soderbergh odpověděl na otázku jak by vypadal svět po epidemii, která se urvala ze řetězu, sebral své oblíbence včetně již hodně starého Michaela Douglase a vousatého Banderasa, načež s nimi vplul do vod tajných operací. Mnohdy tak tajných, že kdokoliv má o nich tušení, má s ním i podepsaný ortel smrti. Jednou takovou je i záchranná mise v podobě osvobození čínského novináře, která se samozřejmě podělá. A Mallory, která jí měla na triku má tak „po ptákách“. Navíc má na čele namalovaný velký rudý terč.  Nic neobvyklého. Tohle je k vidění v každém béčku se špionážní příchutí.

Jenže  Soderbergh, jak už je jeho zvykem, chtěl z toho udělat něco víc. Mnohem víc. Začal tedy tak, že akční scénu natočil tím nejvíce možným impotentním stylem. S otřesnou hudbou, k tomu. „Čistokrevný akčňák přeci dokáže natočit každý blbec,“ řekl si nejspíš. „A já blbec nejsem! Jí jsem umělec!“ A tak Steven začal točit umění. Hodně se v něm kecá, což není u tohoto režiséra rovněž nic neobvyklého. Taky se zde tak trochu skáče v dějových rovinách – rovněž obnošená vesta. Jenže ono to ani moc nebaví. No to je moc silné slovo. Ono to spíš nudí. Čím dál tím víc. A to je průser, totožný s tím, do kterého se dostala Mallory. Minimálně z diváckého hlediska. A na tom nic nezmění ani hvězdné obsazení (vedle zmíněného Douglase a Banderase rovněž Ewan McGregor, Bill Paxton či stále populárnější Fassbender) v podobě aktérů malých, či větších roliček. Opět nic neobvyklého.

Jistě pár zajímavých věcí tu je. Pohled na fingované manželství dvou špionů včetně opravdu svérázné svatební noci, Mallory totiž „umí dělat bitku“ Dokonce i se speciální jednotkou. Jen ten režiser – umělec do toho zase „sere“ tu nesnesitelnou hudbu, která se k akční sekvenci vůbec nehodí. Inu umělecké ambice a režisérské záměry jsou mnohdy nevyzpytatelné. Zkrat takový není. Ve své podstatě je to jednoduchý film. Pod celou tou fasádou uměleckých záměrů, akční impotence a chladné neosobnosti je jediné poselství dalšího ženského špionážního super esa: „Dali jste mi polknout hada, udělali ze mě terč, a to jsme neměli dělat!“ Tedy nic nového pod sluncem.

DVD je primitivní. Statická obrazovka podbarvená hudbou a v ní tři základní funkce DVD.  Prázdný a neosobní, jako ostatně celý film, který je na něm vylisován.

Mallory Kane je tajnou vládní agentkou, která pracuje v těch nejnebezpečnějších a nejšpinavějších koutech světa a její mise nejsou vždy tak úplně legální. Po úspěšném osvobození jednoho čínského novináře jí někdo z kolegů podrazí a chce její smrt. Stane se terčem zabijáků, kteří znají každý její krok, a aby přežila, musí dopadnou ty, jenž jí zradili. Díky svému vojenskému výcviku vymyslí dokonalou – a nebezpečnou – léčku. (oficiální text distributora)