Tranzit

Transit, USA 2012
Čas: 84 minut
Distribuce DVD: 12.9.2012 Bontonfilm

Transportní obrněné vozy jsou mnohdy mile naditou kasičkou. Obzvlášť když se je rozhodnete vykrást. A přesně takový nápad měla i vostrá skupinka zlodějů se šéfem ukrývajícím se pod pračí maskou. Jo, trochu připomínal Batmana.

Jenže zdání klame. Po této loupeži zůstalo v luftu spousta úhledných balíčků ukradených dolarů a nějaká ta mrtvola. A samozřejmě taky pochopitelně zalarmovaná policie, která staví zátarasy se snahou brutální zločince lapit.

Tři lupiči a jedna lupička (s hlubokým výstřihem, jak se na tento druh filmu sluší) tak mají lehký problém. Jak ukradený balík peněz dostat do bezpečí. A právě k tomu jim má dopomoci nic netušící rodina, která se tak nějak nevědomky stane kurýrní společností. Ano, je to tak. Další chudáci, kteří se ocitli na nesprávném místě.

Vcelku neznámý José Antonio Negret tak servíruje divákům další průměrný kousek kriminálního ražení, v němž aqmerickou rodinku čeká celkem blbej den. Oni se totiž věci tak nějak občas zamotají. A i přes hodně jednoduchou zápletu, se to samozřejmě zamotá trochu i tady. To aby to nebyla taková nuda. Třeskuté akce si v tomto nezávislém filmu příliš neužijete. Ovšem celkem slušnou atmosféru, již ano.

Motiv rodiny v ohrožení, která musí spojit své síly, by mohla čelit na první pohled silnějšímu zlu, je značně profláknuté téma. Vzpomeňte si třeba na Hory mají oči. V tomto podání je sice značně civilnější, ale díky slušně odvedené práci bezchybně fungující. A místy dokonce i napínavé.Hra na honěnou prostě má své kouzlo. Kdyby neměla, lidi by se už dávno nehonili.  A to vše platí i přes několik málo hluchých míst.

Rodinka se totiž dostane do područí zločinců a je třeba se trochu pochlapit, což Jimovi Caviezelovi docela jde. A marní nejsou ani ostatní herci. Na obou stranách barikády. Atmosféra začíná totiž houstnout a dojde i na pár slušných brutalitek a více než slušné finále. Což se dá u nic neříkajícího a tím pádem nijak očekávaného filmu s tuctovým názvem a béčkovou zápletkou  označit za velké překvapení.

Ano, bývávaly doby, říkalo se jim devadesátá léta, kdy by tento snímek o naháněčce v divočině a pudu sebezáchovy, který z každého člena každé americké rodiny udělá bezmála Supermana, byl nesporným hitem. Jenže doba je už jiná. A tak se musí spokojit se statutem docela vyvedeného akčního thrilleru s nepříliš silným rozpočtem, nějakou tou trhlinou v logice, ale jinak více než slušnou a naplněnou ambicí svého diváka chytit a nepustit. Navíc se slušnou nepřepálenou stopáží. A to se cení.

DVD disk

Nezávislý, naprosto neznámý film, rovná se nulové bonusy. Distributor asi tak nějak předpokládá že Tranzit lehce zapadne mezi záplavu vydávaných titulů a žádný poprask na scéně zcela jistě nezpůsobí. A navíc, na bonusy se už nějakou dobu stejně dávno nehraje.

Aby zlodějský gang propašoval čtyři miliony dolarů skrz policejní zátarasy, ukryje svůj lup do zavazadel nic netušící rodiny na prázdninách. Teď lupiči chtějí své špinavé peníze zpět a nezastaví se před ničím, co by jim v tom mohlo zabránit. Tahle dovolená měla dát rodinu Sidwellových znovu dohromady. Když ji začne pronásledovat a ohrožovat zlodějský gang, který svůj lup ukryl do jejich zavazadel, členové rodiny pochopí, že bez vzájemné spolupráce nikdo z nich nepřežije. (oficiální text distributora)