Gallipoli

Zvuk: anglický DD 5.1
Čas: 110 minut
Distribuce DVD: 12.2.2000 Paramount / Magic Box

Film Gallipoli od dob, kdy jej začátkem osmdesátých let natočil Peter Weir (např. Truman Show), již zístal statut klasický. A to nejen proto, že v něm uvidíte tehdy mladičkého Mela Gibsona.

Jak je zřejmé z jeho názvu, jedná se o film z doby první světové války a konkrétně v něm půjde o bitvu týkající se tureckého poloostrova Gallipoli. Bitvu, která se nejen že táhla  přes celý rok 1915, ale která se nakonec vyklubala v nehezké fiasko Spojenců, po jejichž boku bojovali i australské jednotky. A válka si samozřejmě vybrala svou krvavou daň i na nich.  Tolik stručné historické okénko a my se můžeme s klidem věnovat filmu, který je mnohdy označován jako významné protiválečné dílo.

Ústřední postavou jsou dva kamarádi, dálkoví běžci, kteří se dobrovolně přihlásí do vojenských služeb. Jeden z nadšením, druhý tak trochu z vypočítavosti. A jelikož se zrovna válčí a anglánům hoří koudel u prdelních svalů právě u Gallipoli, oba kámoši budou mít brzy možnost na vlastní kůži poznat, že válka je svině krvavá. Asi takhle nějak by se dal shrnout celý děj téměř dvou hodin. Ale to by to nebyl Peter Weir, aby tuto jednoduchou poitu nerozvinul do mnoha a mnoha obrazů. Podobně jako ve svém pozdějším Master and Commanderovi. Ovšem na rozdíl od něj, v Galipoli tato nastavovaná kaše nechutná zrovna nejhůř.

Předem si je třeba uvědomit, že Gallipoli není typický válečný film. Většinu filmu se v něm vůbec neválčí. Důraz je kladen hlavně na to, jak se dva kámoši vydali do války, což popravdě zabere necelou hodinu. Jako příběh o přátelství to funguje, jako vykreslení charaterů hlavních postav rovněž, tak proč se hned čertit. Mezihra v Egyptě, kde se Australané připravují do války je již o poznání lepší a  i největšímu tupci musí být jasné, že se jedná o předskokana k událostem spojeným s exkurzí do místa, po kterém je celý film pojmenován.

Což se samozřejmě stane. Ale ani zde se Weir nechce příliš odvázat, jako kdyby chtěl svým hrdinům, byť nyní ve válečných kulisách, dopřát co nejvíc minut bezstarostného mladého života. Navzdory sluncem vysušených zákopů a faktu, že občas okolím prolétne pár kulek a střepin dělostřeleckých granátů.  Ovšem i přes zdánlivou idylku je jasné, že tohle nemůže skončit dobře.

Ne, Gallipoli není typický válečný film. Díky svým posledním minutám v sobě samozřejmě nese své poselství o nesmyslnosti války, spojený se ždímačkou na city, ale to je tak asi všechno. Podmanivý soundtrack emoce jen umocňuje a poslední záběr podtrhává. Jistě, jako takový se film ve své době vymykal standardu a pro Australany měl navíc bonus v podobě vlasteneckého náboje. Není divu, že právě tam posbíral devět filmových scén. Nicméně dnes jde už jen o slušně vykreslený, celkem pomalý příběh, který nijak zvláště nepřekvapí. Na jedno dlouhé úterný odpoledne dobrý. A dobrý je za tři. Tedy někde uprostřed.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/i8e7ECdG69U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>