Resident Evil: Odveta

Resident Evil: Retribution, NĚM / KAN 2012
Čas: 92 minut
Distribuce kino: 13.09.2012 Falcon
Distribuce DVD / BD: 16.01.2013 Bontonfilm

Začíná to klasicky. Polonahá Mila Jovovich se vzbudila. Tak jako ve všech residentních filmech s výjimkou čtyřky. Divák se tak může hned z kraje podívat na náznaky jejích malých koziček. Samozřejmě, dnes již v hodně zestárlém provedení.

Abych byl přesný zmíněnému probuzení ještě předcházel masakr na lodi Concordia, ke kterému se schylovalo v hodně otevřeném konci předchozího filmu. A podle očekávání nedopadl pro všechny, kreří zde hledali útočiště, dobře. Otevřenému konci Resident Evil: Afterlife tak bylo učiněno zadosti a Alice, známá rovněž jako Projekt Alice se nedobrovolně vrátila domů. Do rukou všemocné korporace Umbrella, jež s ní má u ž popáté své plány. A nejen s ní. V roli vězně s vymydleným mozkem se zde objevuje i další postava předchozích filmů a her – drsná policistka Jill Valentine. A to samozřejmě není vše. Vítejte na velkolepém residentním večírku. Další staří známí dorazí vzápětí.

Pátý Resident Evil v řadě již může počítat s bohatou historií, čehož bez ostychu využívá. Divák, který má na začátku v hlavě stejný zmatek jako Alice se tak najednou ocitne na předměstí Racoon City před začátkem zombie invaze, vzápětí ve scéně na ulici v Tokiu, kde začínala čtyřka a Alice má najednou plné ruce, nohy i zbytek těla, práce, aby odrážela hordy zombies nadržených urvat si z něj kus šťavnatého masa. Jedno je jisté. Prsty v tom má Umbella, to je bez pochyb. Otázkou však zůstává co je realita a co fantasmagorie.

Vzápětí se objevuje Ada Wongová (hrdinka z her a posledního animovaného filmu) a s ní i Wesker, který by měl být po smrti. Tentokrát však na druhé straně barikády a snaží se jí pomoci, neb Alice může zachránit lidstvo, jak jí tvrdí. Jestli tohle není blázinec, pak už nevím, co by jím mělo být. A Alice, samozřejmě, nabídku k útěku přijímá. Jenže to nebude sranda. Z testovací obrovské základny, uryté uvnitř ledovce nedaleko bývalé ruské ponorové základny na Kamčatce se blbě utíká. A to i když máte upnutý latexový obleček a cestou posbíráte nějaké ty bouchačky co občas střílejí ty cool zpomalené kulky. Ale aspoň bude sranda a bude se něco dít.

Uprchlíci mají totiž k ruce i záchranný úderný tým, ve kterém nechybí ani další starý známý – Luther West, sympatický černoch, který přežil čtyřku a tu nejcennější motivaci – snahu přežít. Mají i schopnost dělat různé vylomeniny, které se dají přetavit v 3D efekty. Třeba ale poznamenat, že ty v předchozím filmu byly o dost lepší. A stejně je třeba dodat, že na logiku, nebo nějakou košatost příběhu, se zde sere z vysoka. Takže by ten útěk nakonec přeci jenom mohl vyjít.

Jenže červená královna, jako by té z jedničky z interaktivního oka vypadla, se nechce lehce vzdát. Prorokuje, st ejně jako v jedničce, že všichni zemřou, a taky se o to snaží. Jednotlivé polygony, makety částí světových měst (Tokio, New York, Moskva) se tak stávají smrtícími pastmi. A dojde i na zombie rudoarmějce. A to není samozřejmě všechno. Překvapení bude víc.

Paul W.S. Anderson nacpal do svého nejnovějšího filmu opravdu vše, co nacpat mohl. Od narážek na předešlé filmy, až po četné postavy objevující se v opravdu nečekaných souvislostech, sem tam nějaká drsňácká hláška, kus černého humoru a pak najednou monstrózní šatna na klony. Jo, je to dostatečně zábavné. Minimálně pro toho, kdo má celou filmovou sérii nakoukanou.

To že se tam jinak v podstatě děje úplný kulový, a děj by se dal shrnout do věty: „Alici zajali a ona utíká ze zajetí“, tak nějak nehraje roli. Základna Umbrelly je totiž jeden velký, lehce morbidní Disneyland (tedy spíše Residenteviland) a pokud totiž přistoupíte na tuto hru, budete se během jeho návštěvy zcela jistě bavit. A o to tady jde.  Jen je tak trochu škoda, že pozvánku na tento mejdan z nepochopitelných důvodů nedostali Claire a Chris Redfieldovi.

Bohužel, s koncem filmu dochází dech. Podobně jako ve čtyřce, je finále tím nejslabším místem. Ostatně mimo mísu je i název Odveta. O tu se zde vůbec nejedná. Podtitulek „Útěk“ by byl asi víc na místě. A pak je zde samozřejmě klasický otevřený závěr, který se odehrává v okolí Bílého domu a snaží se předcházející tristní minuty bez nápadu a vizualizace (když je to blbé a fádní, ta ať se na to alespoň dobře kouká), narovnat. A celkem se mu to daří. Wow efekt je tady, v duchu staré dobré internacionály si můžeme zazpívat „Poslední bitva vzplála, dejme se na pochod,“ a vychutnat si slušnou scenérii, která by se mohla stát otvírákem dalšího filmu. Pokud k němu někdy dojde. Ale o tom možná někdy příště.

Smrtelný virus společnosti Umbrella Corporation dál pustoší Zemi a mění světovou populaci na legie masa, které jedí Nemrtví. Jediná a poslední naděje lidské rasy v podobě ALICE (Milla Jovovich), se probudí v srdci nejtajnější operace společnosti Umbrella a odkrývá víc o své tajemné minulosti, jak dále pátrá v komplexu. Alice, bez bezpečného útočiště, pokračuje v honbě na ty, kteří jsou odpovědni za šíření epidemie; honbě, která jí dovede z Tokya do New Yorku, Washingtonu a Moskvy a vyvrcholí ohromujícím odhalením, které ji donutí znovu přemýšlet o všem, o čem si dosud myslela, že je pravda. Alice, které pomáhají noví spojenci a staří přátelé, musí bojovat tak dlouho, aby přežila a unikla nepřátelskému světu na pokraji zapomnění. Konec se blíží. (oficiální text distributora)