Captain America: První Avenger

Captain America: First Avenger, USA 2011
Zvuk anglický 7.1 DTS HD, český DD 5.1
Čas 125 minut
Distribuce kino: 4,8,2011 Bontonfilm
Distribuce Entertainment: 23.11.2011 Paramount / Magic Box

Když v roce 2003 oživil, oscarovým úspěchem Tygra a draka, nadopovaný Ang Lee, kontroverzního marveláckého superhrdinu, zeleného vzteklého obra Hulka, nemohl ještě ani zdaleka tušit, že pokládá základní kámen ke komiksové filmové události.

Tou je samozřejmě myšlena týmovka Avengers, která je už dnes vlhkým snem nejednoho komiksového fandy, stejně jako filmmového diváka. Ale nepředbíhejme. O nějaký rok později se objevil povedený Iron Man, který už v sobě nesl fragmenty možného spojení, Hulk prodělal akčnější reparát, s 3D mánií vytáhl své kladivo i mýtický Thor a do panteonu zásadních postav komiksové týmovky už zbývalo jen jedno jediné jméno. Kapitán America, superhrdinný symbol americké demokracie, nezávislosti, odvahy a dalších hodnot, který si to na stránkách komiksu rozdával už s fašouny už od roku 1941 a samozřejmě, v různých obměnách bojuje se zlem a parchanty, brojícím proti vlajce z pruhů a hvězd, dodnes.

Ale i v tomto případě se jedná v podstatě o reparát. Kapitán America už kouzlo filmového celuloidu poznal začátkem devadesátých let, tedy v době, kdy se filmový průmysl díval na komiksy (hlavně ty Marvelácké) jako na bezduchou zábavu, ze které se může jen výjimečně vykřesat něco pořádného. Jako třeba Burtonův Batman. Není proto divu, že národně propagandistického reka si vzal pod režijní patronát zasloužilý sračkař Albert Pyun a stvořil s ním další z nablblých béček, kde padouch Rudá lebka (vytvořený fašistickými genetickými experimenty) připoutá Kapitána Americu (supervojáka vytvořeného americkými genetickými experimenty) k raketě mířící na Washington, aby se po ledové, padesátileté, hybernaci mohli znovu utkat o osud světa, spojeným s piánem spouštějícím zbraň zkázy, v tehdejší současnosti. Ano je to náramně pitomé, naivní a stejně tak laciné. Tohle si americký patriot a současně jedna ze základních komiksových postav Marveláckého univerza, nezasloužil.

A tak vítejme v době, kdy filmy podle komiksu jsou kasovními trháky a tím pádem velkým byznisem. Kapitán Amerika znovu ožívá, tentokrát v našlapené produkci áčkového trháku, doplněné samozřejmě o stále více a více populárnější 3D efekt. A jde na to hned od počátku.
Neduživý kluk Steve Rogers s malou sílou ale velkým srdce chce bojovat jako jeho čerstvě odvedení vrstevníci s fašisty v Evropě a tak se po několika peripetiích podrobí experimentálnímu programu na výrobu supervojáků. Jeho nemesis, padouch Red Skull (tedy Rudá lebka) se jako vůdce fašistické elitní a všemocné organizace Hydra, disponující neomezenými prostředky, pokouší vytvořit superzbraň. Klasické schéma, jež je v tomto případě doplněnou o nejednu epizodu z života obou protivníků, což filmu dodává zpočátku civilní rozměr, prohlubující charaktery. A pak samozřejmě, zhruba v polovině filmu dojde na lámání chleba, tedy válku obou četnými komiksy provařených ikon, o kterých se v žádné historické knize o druhé světové válce, nedočtete.

Captain America je klasickým produktem Hollywoodu, kterému lze ke cti přičíst nejeden plus. Tím hlavním je, že svého hrdinu nebere příliš vážně. Nadhled s velmi zábavným přesahem tady prostě funguje, stejně jako nejeden odkaz na marvelovské komiksové universum, otcem Iron Mana počínaje, nenásilným naroubováním původního (dnes už značně komicky působícího) komiksového kostýmu do děje, pokračujíc a finální tečnou v podobě Nicka Furyho, konče. Film se díky tomu stává další filmovou epizodou seriálu, jehož vyvrcholením mají být právě několikrát zmíněný Avengers. Současně se však jedná o příjemné retro, které je od reálných skutečností druhé světové války na míle vzdáleno (ne, fašisti skutečně neměli paprskové zbraně jako ve Hvězdných válkách), ale díky komiksové stylizaci všechno do sebe náramně zapadá a tvoří mix klasického příběhu loosera, který se stal superhrdinou, se vzpomínkami na pařanskou počítačovou střílečku jménem Wolfenstein, doplněnou ještě o zábavně akční eskapády netradiční bojové jednotky.

Ano, na druhou stranu film nepřináší nic nového, co by jste nečekali. Nenajdete zde žádnou monumentální scénu, která by vám utkvěla v paměti, nedočkáte se žádného brutálního zvratu, který by s vámi zacloumal, ale stejně tak se nedočkáte ani hořkého zklamání. Snad jen 3D efekt je v tomto případě o mnoho slabší a až na pár efektů (třeba slušně vržený štít), film nijak neobohacuje. A ten to v podstatě ani moc nepotřebuje. Kapitán America, první Avenger, vlastenec číslo jedna, jehož kostým kombinuje americkou vlajku, je zkrátka tady. Od válečných let ušel pěkný kus cesty. A i když se film s komiksovou linií v několika (mnohdy zásadních) detailech rozchází (podle komiksu byl America objeven a rozmrazen už v roce 1953, aby se mohl postavit tehdy aktuálnímu „rudému zlu“ ve studené válce, nebo je zde rovněž otázka kapitánova sidekicka Buckyho), jeho současná reinkarnace patří k dalším solidním zářezům na poli komiksových filmových adaptací, přibližující tuto klasiku s prvopočátečním úmyslem evokovat ve válečných letech vlastenectví, současnému divákovi. A že se mu to daří bez úšklebků spojených s poznámkou, „co je to za debila běhajícího ve válce s americkou vlajkou na sobě,“ je výkon skutku fenomenální.

BD Disk: Nejvýpravnějším produktem spojeným s Captain Americou je BD balení ve speciální edici. To obsahuje disk s 3D verzí filmu, stejně jako BD disk s 2D verzí a bonusy, který je na pultech obchodů i v single balení. Bonusy na něm jsou slušné, nikoliv vyčerpávacící. Najdete zde audio komentář k filmu a tak trochu nelogickou hranou hříčku Cesta k Thorovu kladivu. Zásadnějším bonusem jsou vystřižené scény, které však nepřinášejí nic výjimečného, co by ve filmu chybělo. Včetně prodloužené závěrečné tečky. Není divu, že skončili ve střižně. Pak zde najdete několik dokumentů týkajících se filmu (kostým superhrdiny, převedení postavy do filmu, technologie), stejně jako kratičký pohled na komiksový zrod postavy – ten by mohl být daleko detailnější, nepřináší totiž nic nového. Podle očekávání nechybí ani teaserové promo k Avengers. Bonusovou tečku pak tvoří trailery. Bonusy jsou s českou podporou.

Odkazy

CAPTAIN AMERICA by Jiří Pavlovský

Marvel to rozjel ve velkém a snaží se, aby každý z jeho velkých hrdinů měl svůj vlastní film. Co to je? Filmový socialismus? Nikdo nezůstane bez filmu? Ne, socialismus to není: ty filmy jsou totiž (až na pár zelených výjimek) zábavné a dobré. Spider-Man, Iron Man, Thor, X-Men... a teď i Captain America.

Snímkem Captain America si tvůrci uhryzli pořádné sousto. Především - celý film se odehrává za druhé světové války, což je válka, u které asi většina mladých diváků ani netuší, že proběhla a proti komu byla. Proti Saddámovi? A za druhé je hrdina sice „super“, ale poměrně decentně. Je jen rychlejší, silnější... a jeho jedinou extra zbraní je velké kovové frisbee. Čili nic, z čeho by se člověk posadil na zadek.

Takže ano, byl to riskantní tah. Ale hele, ono to funguje.

Jasně, určitě to nesedne každému. Captain America: První Avenger je příjemně retro dobrodružný film, něco mezi Rocketeerem, Shadowem a Indiana Jonesem. Netlačí na pilu a nezavaluje vás akcí, spíš neúnavně a svižně buduje postavy i atmosféru.

Captain America je v podstatě shrnutí původu. Čili to, co v komiksu obvykle zabírá první stránku, na které se dozvíte, že hrdinovi někoho zabili, a on přísahal, že bude bojovat se zločinem a demolovat si tím vztahy. Většinu filmu zabírají události předtím, než se z Captaina stala ikona. A tahle část je vážně skvělá. I díky Chrisu Evansovi, který dokáže být i přes hrdinovu absolutní mirkodušínovskou kladnost pořádný sympaťák. Jak jako neduživý kluk, tak jako svalnatý Captain America.

Problém nastává ve chvíli, kdy se hrdina chopí štítu a vyrazí do skutečné akce. Ta rozhodně není tak monumentální, jak by si superhrdinský biják zasluhoval.  Protivníků jsou sice spousty, ale jsou jednotvární a nevýrazní – a stejně tak bez švihu jsou souboje s nimi. Ani hlavní padouch není nic extra a jeho ďábelský plán spočívá v tom, že si postavil letadlo. Ano, zloduši mají svítící pistole... ale kdyby si místo nich vzali obyčejný samopal, tak by v soubojích dosáhli lepšího výsledku.

Ale i když filmu k dokonalosti chybí jedna skvělá akční scénu, jeden fascinující záběr, který by se vám přisál na mozek a už byste ho z něj nikdy neseškrábali, tak se mu to dá odpustit, protože všechno tu funguje. Počínají Chrisem Evansem, který je coby Steve Rogers ideální, přes Tommyho Lee Jonese, který ze sebe sype sarkastické hlášky, a Stanleyho Tuciho, zamaskovaného skoro k nepoznání. Je tu i spousta špeků pro nerdy. Znalci poznají hned několik kapitánových kostýmů (včetně ještě předválečného nekulatého štítu), poznají i pár klasických komiksových obálek a zjistí, že v případě rodiny Starků nepadlo jablko moc daleko od stolu. Dokonce i to 3D je tu poměrně obstojné... byť je k němu bohužel přibalený děsivý český dabing, ve kterém Němci mluví s komickým přízvukem, vhodným leda tak do Haló, Haló: „Fitam fas, herr Kchaptain Amerikcha, ja byt ráda, že fás zase fidím.“ Zřejmě Hitlerova posmrtná pomsta nejslavnějšímu americkému hrdinovi.

Captain America: První Avenger
Recenzent: Václav Blaženov

Co by to byl za rok, kdyby se v období letních blockbusterů neobjevil, alespoň jeden film na motivy komiksu. Letos si na naše peněženky brousí zuby rovnou tři - Green Lantern, Kovbojové a vetřelci a v neposlední řadě první Avenger, postava hájící barvy americké vlajky. Captain America je (momentálně) poslední filmem, který má pod svou záštitou filmové studio komiksového nakladatelství Marvel, které se snaží, obdobně jako je tomu v komiksech, o provázanost jednotlivých filmů, postav a jejich vesmíru. Po výborném prvnímIron Manovi a jeho o něco méně kvalitním ale stále podařeném pokračování, nevýraznémHulkovi a překvapivě sympatickém Thorovi je to právě Captain America, který uzavírá představení superhrdinů v samostatných filmech před jejich týmovou spoluprací v chystaných Avengers.

A v českých kinech se mu na rozdíl od ostatních zatím příliš nedaří (důkazem budiž i skoro prázdný sál kina, které jsem navštívil). Ačkoli ani Iron Man ani Thor u nás nejsou zrovna známé postavy (to bych si dovolil tvrdit, že právě Captain America je v širším povědomí), přilákaly do kin mnohem víc lidí než americký patriot. Nerad bych se pouštěl do nějakých sociologických studií, ale jádro pudla bude zřejmě ležet právě v amerikanismu, který Captain zastupuje a který směle nosí na své hrudi. A to v zemi, kde stále víc lidí říká "ne radaru", zřejmě není to pravé ořechové.

Postava Captaina America (skloňovat či neskloňovat?) byla vytvořena během druhé světové války k probuzení vlastenectví a podpoře amerických vojáků na frontě. To je fakt, který jí nikdo neodpáře a ani tvůrci filmu se mu nesnažily jakkoli vyhnout. A ačkoli se ho snaží sami ve filmu ironizovat, nic to nemění na tom, že tato postava ve své plochosti nic víc nenabízí. Captain America dostává větší hloubku až ve chvíli, kdy se po několika desetiletích probouzí z umělého spánku v ledu a jako voják se starými ideály se musí vyrovnávat s bezcitností moderní doby. Nic z toho však ve filmu nečekejte. Ten vypráví klasický komiksový příběh z doby druhé světové války doplněný o lehce sci-fi komiksové prvky.

Steve Rogers je nepříliš fyzicky zdatný mladík, který by rád pomohl své vlasti na frontě, leč je neustále odmítán. Osud (či scénárista, zaměňte si dle libosti) tomu chce, aby dostal šanci a stal se prvním a zároveň posledním subjektem v pokusu o vytvoření supervojáka, zvrátil válku a postavil se zlotřilému Red Skullovi z paranormální nacistické divize Hydra. Scénář následuje klasický vzorec - představení hrdiny, získání schopností, jejich první zátěžový test a na závěr pořádný souboj s padouchem. Film celkově působí lehce staromilsky, jako vzpomínka na Hollywood raných 90. let. Kombinace druhé světové války a lehce sci-fi prvků a styl vyprávění bývá často přirovnáván k filmům s Indiana Jonesem a po jeho shlédnutí vám bude jasné proč.

Herecké obsazení je samo o sobě kvalitní. Chris Evans (Scott Pilgrim, Fantastická čtyřka) má tu smůlu, že nemá příliš, co hrát. Postava správňáka Stevena Rogerse je totiž nejen plochá, ale pro film taky nevýrazně napsaná. A tak ani nevíte, jestli ji máte fandit nebo ne. To démonický Red Skull Hugo Weavinga (Matrix, Pán prstenů) je o poznání výraznější postava, kterou bohužel naprosto shazuje český dabing (tomu jsem se snažil v kině vyhnout, ale na rozdíl od zbytečného 3D se mi to bohužel nepodařilo). Raději ani nechci vědět, z čí hlavy se vylíhl "geniální" nápad nadabovat nacisty přihlouplou češtinou ve stylu Milana Šteindlera v Alles Gutte. Nejenže se takto z filmu vytrácí veškeré napětí, ale ten pak působí jako nechtěná parodie. Sázkou na jistotu pak bylo obsazení Tommy Lee Jonese do role generála, který má jako jediný podařené hlášky.

Celkově se režiséru Joe Johnstonovi nedá moc vytknout - odvedl celkem slušnou filmovou práci. Na druhou stranu ve vás po zhlédnutí filmu nejspíš zůstane neslaný nemastný pocit a jediné, co si zapamatujete, bude trailer na filmové Avengers, umístěný již klasicky za závěrečnými titulky. A to je trochu málo. Nemůžu to říct jinak, film stojí na hlavní postavě a ta má stejný problém jako celý snímek - Captainovi America chybí koule.