Ruby Sparks, USA 2012
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 100 minut
Distribuce DVD / BD: 23.01.2013 Bontonfilm

Spojení fiktivního světa z knihy s tím reálným není v zásadě nic nového, nebo převratného. Vzpomeňte si na Nekonečný příběh, nebo na to, když se Belmondo stal Mužem s Acapulca.

Není ani nic nového, když se autor bláznivě zamiluje do svého díla. Lidově se tomu říká „sebežerství“ V tomto případě však sebežerství získalo zcela nový rozměr.

Mladému, lehce zakomplexovanému pisálkovi Calvinovi se zhmotnila jeho literární postava – komplikovaná, trochu svérázná dívka Ruby. A samozřejmě před ním roztáhla nohy do praku. Prý se tomu říká láska. Přesně jak zpívala kdysi Lenka Filipová. Takže hola hola, máme tady romantiku s fantaskním přesahem.

Čeká nás tedy onanie (míněno doslova)mladého autora bestsellerů nad svým dílem? No, nevypadá to tak. Ruby se zdá být živoucí bytostí, reálnou stejně jako její sexy spoďáry povalující se ve spisovatelově bytě. A stejně tak reálný se zdá být i jejich vztah. A jelikož Ruby vidí i ostatní, vypadá to, že že se stal opravdu zázrak a dívka snů se skutečně zhmotnila. Nemluvě o faktu, že její charakter, povahu a ostatní věci dokáže korigovat a rozvíjet několik úderů do psacího stroje a další řádky s Ruby spojené,

Pokud přistoupíte na tuto hru, máte zde slušně podivnou romanci. Jonathan Dayton a Valerie Faris již svojí předchozí Little Mis Sunshine ukázali, že nechtějí točit konvenční filmy a Ruby je toho dalším důkazem. Na abstraktním námětu se tak rýsuje podobenství o snaze předělat toho druhého k obrazu svému, což samozřejmě nemůže dopadnout dobře. Tak jako v reálném životě. Ruby tak reflektuje kámen úrazu nejednoho skutečného vztahu, stejně jako poselství, že život, či láska se má ubírat svou přirozenou cestou. I když to někdy bolí.

Toto poznání pak vrcholí v emotivně silně vypjaté scéně, která podtrhuje absurditu sobectví, vztahovačnosti, ješitnosti a všech dalších nectností, které dokážou sebe více romantický vztah plný lásky rozmetat na hadry. To už není romantika, ani komedie, to je silný závěr, v němž všechny dílky dokonale zapadnou do sebe. Jenže ouha. Autoři  se rozhodli nejít na dřeň a v samotném závěru dokonale vyměkli. Na závěr se tedy opět brnká na strunu romantiky a konec se již klasicky topí v předvídatelném klišé. Což trochu (i když ne tak zase moc) zamrzí.

Ruby Sparks je tak slušně odvedeným inteligentním filmem s fantaskním přesahem který měl skončit o pár minut dřív, aby byl ještě o třídu lepší. Ale znáte to. Tihle pisálci si to stejně vždycky napíšou podle svého. A mnozí pak s pocitem sebeuspokojení onanují nad svým dílem. Dopsal jsem a právě odcházím na záchod. Myslím, že jsem to napsal moc hezky :)

Režiséři filmu Malá Miss Sunshine uvádí “nádhernou a okouzlující” (Marshall Fine, The Huffington Post) romantickou komedii s Paulem Danem a Zoe Kazan v hlavních rolích. Mladý, kdysi úspěšný spisovatel Calvin (Dano) nyní zápasí s tvůrčím blokem, ale i se svým milostným životem. Teprve když vytvoří půvabnou románovou postavu jménem Ruby (Kazan), získává novou inspiraci. Ruby probouzí k životu nejen jeho psaní – ale také sebe samotnou – a to doslova! Tváří v tvář opravdovému vztahu se svou původně virtuální přítelkyní stojí Calvin před zásadním rozhodnutím. Dopíše tuhle romanci sám, nebo to ponechá osudu? Ve vedlejších rolích filmu se představují Annette Bening, Antonio Banderas a Elliott Gould. Ruby Sparks je “příjemná romantická komedie, která vás dojme a má ambice stát se filmovou klasikou” (Katie Walsh, Indiewire). (oficiální text distributora)