Země bez zákona

Lawless, USA 2012
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 111 minut
Distribuce kino: 20.09.2012 Bontonfilm, Distribuce DVD / BD: 06.02.2013 Bontonfilm

Za ta léta se tak nějak už stalo zvykem, že gangsterský film z dob prohibice vypráví příběh vzestupu a pádu jednoho, pokud možno reálnou historií podloženého, gangstera. Třeba Al Caponeho, který se stal celebritou té doby, nebo Lucky Luciana, terý rovněž nebyl od věci. To zde ale neplatí.

A to i přes fakt, že film má nálepku „podle skutečné události“. Mimochodem, slyšeli jste někdy o bratrech Bondurantových? No asi ne, i přes fakt, že skutečně žili. Tvrdí to vnuk jednoho z nich Matt, který napsal knihu Země pašeráků v níž líčí osudy svých předků a ukazuje, jak probíhala prohibice na venkově ve Virginii, jehož zalesněné kopce v noci připomínaly, díky plamenům z ilegálních palíren, lampionový průvod.

Tak tohle je svět, kde žijí Howard, Forrest a Jack. Svět, který má svá pravidla jako to, že když se pokusíš na někoho vystartovat, můžeš dostat boxerem do tlamy, nebo že když jsou tajní obzvlášť dotěrní, můžou schytat pořádnou dávku kulek z Thompsona. Jasně, legendární samopal s kulatým zásobníkem, charakteristický pro prohibiční války gangsterů, zde samozřejmě nechybí. Jenže pravidla se s příchodem nového a dostatečně slizkého zvláštního zástupce šerifa Charlie Rakese, mají změnit.

Tak trochu jiný a divný (což se vzájemně nevylučuje) zpěvák Nick Cave, který k filmu přičichl již několikrát (naposledy v trochu jinému westernu The Proposition), si asi Bondurantovu knihu přečetl a zalíbila se mu natolik, že podle ní napsal scénář v němž nejde o vzestup a pád, ale vymezení se brutálně prosazované, stejně jako zneužívané pravomoci „muže zákona“. Což ostatně rovněž není nic nového, zkorumpovanými šerify - prasaty se hemží nejeden western i nejedna moderní kriminálka.

„Násilí nedělá chlapa chlapem. To z něj dělá odhodlání, jak daleko je schopen zajít.“

V gangsterském světě ve spojení s buranským venkovem, kde platí právo silnějšího, to však celkem funguje. Obzvlášť, když způsob zjištění kdo je vlastně silnější, není přiteplalý jako ulízlá pěšinka zparchantělého zástupce šerifa, ze kterého se vyklube skutečná lidská svině. Už jste někde viděli, co dokáže pěkná rána ostrým boxerem do hrtanu? Nic moc pěkného to není. Stejně jako hezky pomalu rozřízlá krkovice.

Brutality je tedy ve filmu dostatečně. Ovšem co mu chybí, je náznak jakékoliv emoce. Příběh odplaty a obrany svého teritoria sice funguje, ale současně s tím funguje studeně a bez života, což hodně snižuje zážitek z této story. Když totiž člověk nemá o hlavní hrdiny strach, nebo jsou mu nedej bůh ukradení, je něco špatně. Možná že rejža John Hillcoat (má na svědomí i zmíněný caveúv Proposition, a nedávnou necaveovskou postapokalyptickou Cestu) chtěl, aby to vyznělo neosobně, v tomto případě ke škodě celého filmu.

Země bez zákona není špatná, ale jízda to rovněž není. Bohužel. Několik hluchých míst, společně se zmíněnou neosobností dokonale degraduje jinak syrovou historku s až westernovým přesahem, vymykající se většině gangsterských klišé. Ostatně událost známá v Americe jako Great Moonshine Conspiracy Trial z roku 1935 která je nastíněná ve finále filmu, je zcela logicky přizpůsobená příběhu, který je ve své podstatě naprosto jednoduchý a mašíruje si to v kolejích reklamního sloganu „Tam, kde neplatí zákon se z psanců stávají hrdinové. A vo tom to je. Gangstera století se tak bohužel nekoná, máme zde jen slušný, lehce nadprůměrný western z dob prohibice.

Bratři Bondurantovi jsou tvrdí hoši. Nejstarší z nich Howard (Jason Clarke) přežil 1. světovou válku, ale to co v ní prožil, v něm zanechalo hluboké následky. Prostřední Forrest (Tom Hardy) málem zemřel, když se spolu s rodiči nakazil španělskou chřipkou. Na rozdíl od nich nemoc přežil a tento zážitek ho zocelil. Nejmladší Jack (Shia LaBeouf) se od bratrů trochu odlišuje, svou vnímavostí a citlivostí jako by se do drsného prostředí ani nehodil. Zatímco většina obyvatel městečka živoří, podnikavým bratrům se daří, vybudovali si totiž prosperující byznys s načerno pálenou whisky. Nekalému podnikání ve Franklin County ale začínají krušné časy, když do města přijede zkorumpovaný zástupce šerifa Charlie Rakes (Guy Pearce). Zatímco většina obyvatel se podvoluje jeho teroru, bratři Bondurantové se nehodlají nikomu podřizovat. Ačkoliv proti Rakesovi bojují jako rodina, jejich vztahy se začínají měnit. Jack dospívá, sní o drahých autech, luxusních oblecích a krásných ženách a také jeho ambice v prodeji načerno pálené whisky se čím dál víc rozšiřují. A tak se svým přítelem Cricketem (Dane DeHaan) rozjíždí proti vůli Forresta vlastní obchod s whisky a kvůli tomu se zapletou s největším gangsterem ve městečku, Floydem Bannerem (Gary Oldman). Do životů bratří Bondurantových vstupují i dvě krásné ženy. Tajemná a živelná Maggie (Jessica Chastain) padne do oka uzavřenému Forrestovi a tichá křesťanka Berta (Mia Wasikowska) zaplane pro Jacka. Situace ve městečku se začíná vyostřovat a bratři se rozhodnou hájit, co si tvrdě vybudovali. Postaví se přesile, která si říká Zákon, aby definitivně rozhodli, kdo má nad městečkem kontrolu.(oficiální text distributora)