Expresní zásilka

Premium Rush, USA 2012
Čas: 88 minut
Distribuce DVD / BD: 06.02.2013 Bontonfilm

Honíte se rádi na kole? Pak je tohle film přímo pro vás. Je to totiž taková atraktivní, dobře natočená cyklistická onanie.

Ke kolu a cyklistice nemám vztah. Dokážu si ale překvapit, že to někoho baví. Kurýra jsme nikdy nedělal. Přesto si dovedu přestavit, že se někdo takhle rád živí. Takže cyklisti a kurýři, šlápněte do pedálů, je tady film pro vás. Wilee, jeho hlavní hrdina je kurýr. Denně se řítí na kole přeplněnýma ulicemi New Yorku, aby předával vzkazy, balíčky, diskety, no prostě všechno, co je třeba přepravit z bodu A do bodu B. A je to samozřejmě dostatečný šílenec,  aby z si z jízdy a kole a tím pádem i práce udělal skutečné adrenalinové potěšení. Je prima a cool (to není skrytá reklama na jistou TV stanici) a tak všichni, co rádi šlapou do pedálu ho musí milovat.

Jenže pak dostane k vyřízení zásilku, konkrétně obálku, o kterou má eminentní zájem někdo jiný. Cesta z bodu A do bodu B tak bude mít v sobě víc adrenalinu, než obvykle. A jelikož jsme si právě do detailu popsaly zápletku celého filmu, můžeme si povídat o něčem jiným. Třeba o šlapkách. Bez nich by kolo nebylo kolo. Nebo o režisérovi Davidu Koeppovi. Bez něj by totiž naprosto primitivní film neměl v sobě kus jisté atraktivity, která diváka nutí koukat na to dál. Jo, je to sice o hovně, ale má to něco do sebe.

Cesta s průserovou zásilkou napříč městem je totiž prokládána atraktivně podanými vysvětlujícími flashbacky, jež postupně dávají dohromady celkový obraz, terý je sice jednoduchý, ale hezky se na něj kouká. Takže tu máme zkorumpovaného poldu gamblera, čínskou nafii, nebo třebadopravního cyklo policistu. A pak samozřejmě ještě Wileeho kolegy mesengery, mezi něž patří jeho holka a taky jeho konurent, terý by rád jezdil jako on a tay by si to rád rozdal s jeho holkou. No, moc toho není a aby to ježdění na kole nebylo moc stereotypní, což s každou přibývající  minutou je, tak rejža Koepp občas přihodí nějaký ten vizuální nápadíček a k němu v rámci možností i nějaký ten zvrat.

V konečném důsledku se ta jedná o celkem funkční jednohubku na jedno podívání, která po zaklapnutí všech dílků sládačky získá svůj smysl, ale zároveň člověk nemá moc důvodů, aby se k ní vracel. Alespoň podle mého názoru. Jak jsem již předeslal, honění se na kole moc nemusím (rád si ho nechám vyhonit jinak) a cyklisti, kteří na silnici serou na pravidla silničního provozu, mě rovněž serou. Hrdiny v nich tedy zákonitě nevidím. Maximálně vzduchoplavce v které se promění, když nečekaně otevřu dveře od auta a oni do nich v plné rychlosti narazí. Což však neznamená, že i mezi nimi nejsou fajn kluci a holky.

Uhýbání před rychle jedoucími auty, bláznivými taxikáři, otevřenými dveřmi a osmi milióny nevrlých chodců je denním chlebem Wileeho (Joseph Gordon-Levitt), nejlepšího newyorského hbitého a průbojného cyklo-messengera. Chce to speciální výcvik jezdit na fixie – super lehkých kolech na jeden převod, bez brzd a mezi jezdci, kteří jsou méně zdatnými cyklisty a sebevražednými magory, kteří riskují to, z nich zbude mastný flek na chodníku pokaždé, když vyjíždějí do ulic. Ale chlápek, který je zvyklý vystavovat svůj život takovému nebezpečí, se dostane do takové situace, na kterou není zvyklý ani on. Při rutinní dodávce se jeho život změní v honičku na život a na smrt, která se odehrává v ulicích Manhattanu. Když Wilee vyzvedává svoji poslední obálku během dne, zjistí, že tenhle balíček je jiný. Tentokrát se ho někdo skutečně pokouší zabít.(oficiální text distributora)