Obraz 1.85:1 (16:9).
Zvuk: český DD 5.1
Čas: 110 minut
Distribuce kino: 12.07.2012 Aerofilms
Distribuce DVD: 20.02.2013 Bontonfilm

Film o filmu na jehož pozadí vzniká svébytný a úchylný film. Tak takový byl v roce 1980 film Trhák. A takový je dnes i Polski film, který se díky své jedinečné úchylnosti stal trhákem.

Jeho premisa je primitivně jednoduchá. Čtyři kamarádi a kolegové, herci Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Pepa Polášek a Marek Daniel se rozhodnou natočit film. Komediograf. To napadlo Matonohu během šoustačky se svou manželkou, která by z hlavní ženské role měla určitě radost. Režírovat to má Budař a finančně zalepit Poláci, kteří zase mají své odborníky na český humor a šmačnou mladou herečku. Stará Matonohova stará má smolíka. Bude se muset spokojit s tím, že polskou roštěnku nadabuje. Nakonec, dabing tvoří většinu její práce, tak co.

Kouzlo filmu jménem Polski film spočívá ani ne tak v příběhu, který samozřejmě neexistuje, jako ve faktu, že divák netuší, kde začíná a kde končí záměrná mystifikace. V jednu chvíli vidí Lišku jak si ho nad fotkou své bejvalky vystřižené z bulváru mastí páro, vzápětí jsme na karlovarském festivalu, kde Mirka Spáčilová sbírá materiály pro svou reportáž o plánovaném projektu a najednou řešíme Poláškovu krizi nad faktem, že jeho nejznámější rolí byla reklama na žvejky Orbit s devadesátých let. Nemluvě o Danielovi, který sice uvádí televizní AZ kvíz, ale jinak je dokonale neviditelný. Jinými slovy – nikdo ho nezná, což je pro herce úděl rovný smrti.

Polákům se líbí, že si dělají z Čechů srandu a ona to sranda opravdu je. Alespoň pro toho, kdo má alespoň nějaké povědomí o českém šoubyznysu. Liška nechávající se navigovat auto navigací jíž propůjčil svůj hlas, bulvár využitý k reklamě, cesta do Polska vlakem, která je pro potřeby scénáře kamuflována jako let. A samozřejmě v Polsku to nebude jinačí. U natáčení je totiž vždycky prdel. Jenže Poláci, i když obdivují filmy a humor Petra Zelenky, chtějí, aby za polské peníze byla ve filmu polská sranda. Mimochodem, hledat se polsky řekne šukat. A Liška by svou polskou hereckou kolegyni moc rád "hledal". Tu však pravidelně "hledá" polský producent.

„Nevim, mě to prostě sere. Prostě tady vytváříme, vole, nějakou pseudo česko-polskou družbu, vole. Navíc Matonoha cpe do každýho druhýho záběru šampaňský.“

Nudistický Danielův výstup v hotelu, narážka na sitkom Comeback, kde hraje Matonoha bráchu populárního Ozzáka, Liška hraje radši ve zkomolené polštině, protože šišlá. Znamená heslo I srdíčko PL, miluju Pavla Lišku? Nebo miluju Polsko.  A znamená to, že když hrál Pavel Liška v Návratu idiota, že je idiot? Jedno je jisté. Taková porce popkultury v českém filmu snad ještě nebyla.  Další odhalení je, že i když poláci humoru říkají jaja, smysl pro humor nemají. A Pavel liška ukáže péro. No těpéro!

Polski film je hovadina s Kaufmanovským přesahem, díky kterému je místy neodolatelný. Film jako Brno, dalo by se říci. Ne Nuda v Brně, to byla přeceňovaná hovadina.  Film vznikající v kravíně, solidní volovina. „Já nehraju jako čurák. Já jsem čurák!“ Projekt, který má koule mazat rozdíl fikcí a realitou, udělat z exekutora kokota s houslemi, hlásat společensky nekorektní frky o somálských dětech a dělat si kozy ze všeho, včetně samotných aktérů. A co na to Havlák? Ten jí má "pěkně zařízlou!

Finiš už je čistokrevný horor. Dorazí i spalovač mrtvol? Psycho před modrým plátnem. Realita je úplně v hajzlu a míra úchyláren je naplněna. Polski film je neskutečný psychadelický nářez, který se určitě dočká nejedné pochvalné kritiky. Včetně Mirky Spáčilové. Není divu, vždyť si v tom taky zahrála.

Čtveřice populárních herců – Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Josef Polášek a Marek Daniel – se rozhodla natočit své vzpomínky na bezstarostná léta studií na brněnské JAMU. Dnes už legendární kabaret Komediograf, který s úspěchem hrají hlavní protagonisté téměř dvacet let, vznikal právě v uvolněné atmosféře první poloviny devadesátých let minulého století, kdy „komunismus zkrachoval a kapitalismus ještě nezačal a kdy jsme všichni měli dobrou náladu.“ Originální humor ústředí čtveřice umocňuje osobitý nadhled Jana Budaře, který v téže době studoval na JAMU o několik ročníků níž. Kultovní scénky, sametová euforie, totální svoboda, hudba okamžiku, absurdita mládí či laskavost kamarádství, které pomáhá překonat i to nejtěžší zkouškové období, to vše nabídne Polski film, až přijde do kin.(oficiální text distributora)