Ve stínu, ČR / SR / POL 2012
Zvuk: český DTS 5.1
Titulky: české pro neslyšící, anglické
Čas: 106 minut
Distribuce kino: 13.09.2012 Falcon
Distribuce DVD / BD: 27.2.2013 Magic Box

Tak tohle není jeden z případů majora Zemana. Děj filmu ve stínu se sice odehrává v padesátých letech, ale bezpečnost, hlavně ta státní tajná, zde není za hrdinu. Je tu za svini, stejně jako jí byla ve skutečnosti.

Hlavním hrdinou nové české retro detektivky je ovšem někdo jiný. Kriminalista, kapitán Hakl. Taky žádný major Zeman řešící případ Mědirytiny. Jarda Hakl řeší případ vyloupeného klenotnictví. Pro kriminalistu jeho formátu celkem banální prkotina.  Bývalý kasař a aktuální Žid Kirsch je zatčen, jenže pak se do hry zapojí StB v tandemu se STAZI (pro neznalé to byl východoněmecký ekvivalent české Státní bezpečnosti), tedy, alespoň to tak na první pohled vypadá, a začnou se dít věci.

Loupež na poště vrcholí masakrem, židovskou obec čeká razie a nepohodlný svědek může skončit třeba pod koly těžké parní lokomotivy. A je toho samozřejmě mnohem více. Československo padesátých let, v době před měnovou reformou bylo zemí svinstva, které začalo bujet. Což je z této noirové detektivky zasazené do padesátých let, více než zřejmé.

David Ondříček si dal po velice průměrném Grandhotelu vrcholícím s průserem šestiletou pauzu a konečně se vrátil, aby ukázal, že umí natočit dostatečně temnou žánrovku a úspěšný film v jednom, a dokonce i prostý českého vyhuleného humoru. Česká kinematografie tak má po Kájínovi a seriálu Expozitura dalšího důstojného zástupce v detektivním žánru. A dokonce noirového ražení, což je na Česko jev takřka nevídaný. Pravda, konání padouchů by se dalo označit slovy „proč jednoduše, když to jde složitě“ a finální pointa rovněž nepatří mezi nejnáročnější (vnímavý divák znalý historických skutečností jí hravě odhalí již v první třetině), přesto se však jedná o hodně vyvedený kousek.

Svůj podíl na tom má samozřejmě doba do které je příběh zasazen a její filmové pojetí. To je takřka bezchybné. Ondříček natočil výživné retro bez zbytečného patosu a s velkou dávkou atraktivity. Doba, kdy se za pomoci sovětských poradců začínaly připravovat vykonstruované procesy, doba, kdy StB v rámci kolektivizace, likvidace církví, či jiných státních zájmů rozehrávala své konspirační hrátky, je bohatá na příběhy smrdící nejen po morálním hnoji. A tohle je jeden z nich.

Na BD disku jsou ještě k nalezení vystřižené scény, které atmosféru ještě více umocňují, nicméně podle režisérova komentáře, jež je u nich k dispozici, by mohly působit zdlouhavě. Ostatně první verze filmu měla dvě hodiny dvacet, druhá něco pod dvě hodiny a finální se nakonec vyloupla neco nad sto minut. Bohužel veškerých vystřižených scén se v tomto bonusu nedočkáte, jejich stopáž nepřekročí osm minut.

Dvacetiminutový film o filmu, který je vedle trailerů a videoklipu rovněž součástí bonusů zase přibližuje okolnosti natočení této detektivky. Divák se dozví, že než byla natočena, bylo k ní napsáno sedmnáct verzí scénáře, že se mu nevyhnuly problémy s financováním a pak taky to, že aby se dílo zadařilo, bylo zapotřebí česko – slovensko – polsko – izraelské koprodukce. Podařilo se. Po všech stránkách. A to je fajn. Že by konečně po letech, narušených několika málo výjimkami, česká detektivka konečně vystoupila ze stínu?

V bývalém Československu 50. let se odehrává napínavý kriminální příběh, který ve svém důsledku zasáhne do osobních osudů aktérů i jejich blízkých. Kapitán Hakl (Ivan Trojan) vyšetřuje krádež v klenotnictví. Z běžné vloupačky se ale vlivem zákulisních intrik tajné policie začíná stávat politická kauza. Z nařízení Státní bezpečnosti přebírá Haklovo vyšetřování major Zenke (Sebastian Koch), policejní specialista z NDR, pod jehož vedením se vyšetřování ubírá jiným směrem, než Haklovi napovídá instinkt zkušeného kriminalisty. Na vlastní pěst pokračuje ve vyšetřování. Může jediný spravedlivý obstát v boji s dobře propojenou sítí komunistické policie? Protivník je silný a Hakl se brzy přesvědčuje, že věřit nelze nikomu a ničemu. Každý má svůj stín minulosti, své slabé místo, které dokáže z obětí udělat viníky a z viníků hrdiny.(oficiální text distributora)