Skyfall, VB / USA 2012
Zvuk český DD 5.1, anglický DD 5.1
Čas: 138 minut
Distribuce kino: 26.10.2012 Forum Film CZ
Distribuce DVD / BD: 27.02.2013 Columbia Pictures / Bontonfilm

James Bond ve svém minulém dobrodružství nezazářil a „přílišná útěcha“ (Quantum of Solace) ambiciózní rozjezdy moderní reinkarnace agenta 007 málem dostala pod kytičky.

Na novou bondovku si tak diváci museli počkat několik dlouhých let a i s blížící se premiérou se diváci ptali, jestli tento „pád z nebes“ (Skyfall) bude dlouhým pádem až na samé dno, spojený s poslední ranou do vazu legendy s povolením zabíjet.

Naštěstí se tak nestalo. Agent 007 sice po adrenalinové honičce v Istambulu, kde naháněl parchanta s ukradeným seznamem obsahujícím tajné identity agentů NATO, dostal kulku do kožichu, kterou ve spojení s dlouhým pádem ze železničního mostu málem nevydejchal, ale naštěstí se po úvodní (tentokrát velice vydařené pecce od Adele) vrátil v plné formě. Pod režijní aktovkou Sama Mendeze, terý má na svědomí jak Americkou krásu, tak i gangsterský komiks Road to Perdition.

Vrátil se po čtyřech letech, aby se divák mohl zamyslet nad etikou obětování agenta v rámci plnění mise (což už bylo lehce naťuknuto v začátku Dnes neumírej), zavzpomínat na staré časy (třeba legendárního Aston Martina s kulomety namontovanými v předních světlech) a samozřejmě taky, aby své znovuzrození do moderních časů započaté Casinem Royalle beze zbytku dokončil. Což se mu povedlo.

Na konci tohoto filmu je zde Bond, James Bond, který bude v naší současnosti kdykoliv připraven zachránit svět. I přes fakt, že tento motiv je již několik let dávno out. V módě jsou totiž o mnoho střízlivější témata přibližující někdejšího super agenta bojujícího pod vodou i ve vesmíru, všednější realitě. A tento film samozřejmě není jiný. Ukradený seznam je jen předehrou k vražednému komplotu na Bondovo šéfovou M, která do filmové série naskočila v devadesátých letech ve filmu Zlaté oko.

Úspěch filmu s Bonden byl vždy dán hlavním padouchem, kterých se za těch několik let vystřídalo v celé sérii, nyní již čítající 23 filmů, požehnané množství. Většinou bizarních, trpících nejednou úchylkou a hlavně megalomanskou touhou ovládnout svět. Padouch tohoto filmu ukrývající se pod prostým jménem Silva, se tomuto konceptu příliš nevymyká. Až na to ovládnutí světa. Má totiž hlavně v plánu zchladit si svou žáhu na M. Staří kostlivci ve skříni, totiž mohou být nebezpečným svinstvem. Obzvlášť, když se je rozhodně vytáhnout sociopatický, perverzně ujetý ex agent využívající nejmodernější počítačové technologie, který neváhá s úsměvem a žertovnou hláškou na rtech prostřelit své nevěrné milence makovici, nebo zmanipulovat volby v Ugandě.

Nový Bond značně přitvrdil a není to vůbec k neprospěchu věci. Bývalý žertovný nadhled, terým bylo proslulé hlavně období spojené s Rogerem „Bondem“ Moorem, téměř neznatelně probleskne v několika málo záběrech (např. Bond si elegantně urovná oblek po nastoupení do vagónu, jehož zadní část pochroumal rypadlem buldozeru),  jinak se spíš film nese v hodně temném duchu slibujícím nejednu jobovku. Včetně té nejmasivnější, která byla bohužel pro mnohého již vyspoilerovaná před kino premiérou.

Ovšem nejen tou je živ tento film. Hořká a docela pochopitelná, je i padouchova motivace, která z něj tak nedělá jen brutální zlo, které je zde proto, aby bylo zlé, ale rovněž mu dává lidský rozměr. Jen jeho plán za který by se nemusel stydět ani Joker s druhého Nolanova Batmana, je, v rámci klasického klišé „proč jednoduše, když to jde složitě“ v mnohém přitažený za vlasy.

Dalším motivem tohoto filmu je demytizace supermana. To že Bond umí krvácet a dělá chyby již bylo řečeno v předchozích dvou filmech, zde je však tento motiv dotažen k dokonalosti. Včetně vymezení se bondovským „vychytávkám“, kdysi tak populárním. „Čekal jste vybuchující pero? Tímhle se už nezabýváme.“ Nový Q se tak stává typickým produktem nové doby a jeho špičkování s Bondem dává filmu, potažmo celé sérii zcela nový rozměr. Včetně vtípků na staré, lety zaběhnuté postupy, které jsou zde, jako mnoho jiných charakteristických bondovských atributů, pasé. Jako třeba přehnaný Bondův sexuální apetit využívající toho, že mu kamarádské i nepřátelské čubky okamžitě skáčou šipku do pelechu.

Na druhou stranu, mnohé, byť zmodernizované, zde zůstalo. Třeba Bondovo cestování po exotických lokacích (Turecko, Šanghaj, Skotsko), návštěva kasina, vražedný útok zvířecího mazlíčka (Varan si ještě v bondovce zuby na lidské maso nebrousil), nebo padouchovo v mnohém ohledu značně bizarní, doupě v němž hrdina padne do nepřátelských spárů. Samozřejmě jen do času. Skyfall prostě šlape ve všech ohledech. Od adrenalinových akčních scén, přes solidní příběh, až po solidní depresivní atmosféry jednoho konce, z něhož se zrodí nový začátek.

Samostatnou kapitolou je pak skotské finále, které v několika desítkách posledních minut, jako kdyby vyprávělo úplně jiný film. Bond společně s M, kterou se rozhodl zachránit přijíždí do nehostinného, sychravého Skotska, aby si to zde na férovku, ve stylu Smrtonosné pasti rozdal s armádou Silvových pochopů.  To není výlet zpátky v čase, jak jen nazval Bond, to je finální řežba, terá by se klidně mohla odehrávat v šedesátých letech, jak ostatně prohlásil i režisér Mendez, a jejíž poslední výstřel přináší definitivní vyvrcholení této „bondovské trilogie“, jak by se poslední tři filmy daly nazvat. Legendární James Bond tak stojí na novém počátku moderní současnosti. Kruh se uzavřel.  „Moc se těším na spolupráci, slečno Moneypenny!“

Nyní nezbývá jen čekat jak si s úskalími dnešní doby poradí. Nebo na to, jestli se náhodou svět opět neocitne v nebezpečí. Jisté však je jedno. Díky megalomanským tržbám, které Skyfall zaznamenal, James Bond, agent 007 s povolením zabíjet určitě neřekl své poslední slovo.

„007, úkoly se vrší. Připraven pracovat?“
„S radostí M. S radostí.“