Pěsti ze železa

The Man with the Iron Fists, USA / HK 2012
Zvuk: český DD 5.1, anglický: DD 5.1
Čas: 92 minut
Distribuce DVD: 27.02.2013 Universal Pictures / Bontonfilm

To že jsou doby opulentních kung-fu mlátiček a lamačů kostí dávno minulostí, by mohl potvrdit jak zestárlý Jackie Chan, tak i v západní produkci již nepříliš viděný Jet li. Staly se již nostalgií, společně se všemi smrtícími spáry, železnými pětmi a styly draka, opice, jestřába a já nevím ještě čeho.

Přesto se občas najde někdo, kdo zavzpomíná na dobu, kdy k akčnímu orgasmu stačilo, aby se bojovníka ujal správný „dědeček kungfáček“ a udělal z něj supermana, a ti disponující prostředky dokonce natočí i film evokující tuto slavnou éru kdy se procházelo 36 komnatami Šaolinu a Wong Fei přesně cílenými údery s kopy trestal nepravosti. A právě to je částečně i případ pěstí ze železa.

Východní hudbu vystřídal rap, obrazy nepostrádají moderního ducha, ale jinak je vše zdánlivě při starém. Lidi mají stále potřebu dokazovat si, čí kung-fu je lepší. V tomto případě jde navíc i o hromadu zlata, které v mnohém případě funguje jako bezkonkurenční lákadlo, kvůli kterému si lidi rozbíjejí huby. A v  Jungle Village, kde se děj odehrává je tlam na rozbití dostatek. Tuto bizarní čínskou díru totiž totiž ovládají četné gangy. Od lvího, přes hyeního, až po vlčí. A ty se pochopitelně nemají rádi, jejich příslušníci si rvou ruce z kloubů a vůbec si dělají také různé nepříjemné věci.

Příběh začíná ve chvíli, kdy je šéf lvího gangu Zlatý lev zákeřně zavražděn svými pobočníky Stříbrným a Bronzovým lvem, načež musí jeho nejoblíbenější syn Zun Yi , alias X-Blade (v titulcích Čepel X),vykonat pomstu. Přepálená stylizace příběhu není určitě náhodou, naopak je jasné, že s chutí karikuje naivní (ve své době bombastické) nápady nejednoho kung-fu, jeho zlaté éry. Včetně mnohdy až bizarních zbraní jako jsou různé kovové vystřelovací spáry, železné pařáty, či hi-tech zbroj Batmanovského ražení, vystřelující různé ocelové ostny a střely.

Čímž se dostáváme k dalšímu hrdinovi filmu, místnímu kovářovi, který je současně vypravěčem a (jujky!)černochem žijícím v starověké Číně. Jelikož během nejedné mlátičky zní zmíněný rap, není to přece nic divného. Taky je zamilovaný do jedné kurvy z bodelu. Právě on zachrání X-Bladea, což ho ve finále stojí obě haksny. A co může udělat bezruký kovář? No jasně, Ukovat si nové. Ze železa. Smysl názvu filmu – Pěsti ze železa, je tak nad nebe jasný. Je to prosté. Bruce Lee měl kdysi Pěst plnou hněvu, americký raper RZA má pěsti ze železa. Stejně jako je jasná nálepka „Quentin Tarantino uvádí“. To aby se to líp prodávalo a následovné šílenosti byly považovány za geniální.

První půlka filmu je skutečně nahuštěná vším možným a pozor nedávající divák se má šanci v ní trochu ztratit. Ale aspoň se může dívat na obrázky. Do Jungle Village přijíždí i nadmíru vyžraný gladiátor Russel Crowe jako drsňák  Jackie Messer, který si od jednoho z Charlieho andílků Luci Liu, vedoucí místní bordel objedná nějaké to asijské masíčko a blížící se zásilku zlata hlídají Vražední Blíženci s charakteristickou gymnastickou bojovou pozicí. Blíženkyně má bílé kalhotky, které se nebojí ukázat a taky na stehně samostříly, které se nebojí použít.

A to zdaleka není všechno. Nechybí zde ani monstrózní killer Kwon s mosazným tělem, či jiný, zvaný Otrávená dýka, rtuťovitě plusající jedovaté šipky. Film v tu chvíli začíná připomínat bizarní příběh X-Menů, odehrávající se v staré Číně. Eli Roth, zodpovědný za scénář je fakt magor, což ostatně už dokázal tím, když v Bratislavě otevřel svůj perverzní Hostel.  A je třeba poznamenat, že krví se nešetří ani zde. Taková železná pěst dokáže jednomu urazit palici jako nic.

Ve filmy jsou samozřejmě po vzoru starých i modernějších kungfáren porušovány veškeré fyzické zákony (co Číňan, to lítající Superman), ale to člověku v záplavě všech těch šíleností ani nepřijde. Je to fakt kláda. Černoch v Šaolinském klášteře, síla ducha oživující železo, masakrální oddíly Šakalů s rotačními kulomety, podzemní zrcadlové blidiště podobné Příchodu raka Bruce Lee, vražedné kurví komando, to vše jsou šílené atributy prostoduchého příběhu, jež je šílenou postou strých kung-fu filmů. A to že je jeden z hlavních hrdinů, řeč je samozřejmě o černochovi Tadeášovi, kterého si střihl sám režisér RZA, nedomrlej a naprosto bez známky charisma, vem čert. V té smršti přehulených šíleností se jeho herecký výkon  v podobě leklé ryby, hravě ztratí.

Quentin Tarantino uvádí film svých parťáků RZA (Ghost Dog: Cesta samuraje, Americký gangster) a Eliho Rotha (Hanebný pancharti) Pěsti ze železa, krví nasáklé a zlámanými kostmi nabité akční dobrodružství na motivy klasiky kung-fu. Někdo ukradl zásilku císařského zlata a každý bojovník kung-fu, vrah i nájemný zabiják v Číně udělá cokoliv, aby se neskutečného bohatství zmocnil. V hlavních rolích filmu se představují držitel Ceny Akademie® Russell Crowe, RZA, Lucy Liu a hvězda bojových umění David Bautista, který se utká se soupeři, jako jsou Rick Yune, Jamie Chung, Cung Le nebo Byron Mann. (oficiální text distributora)