Tajemný muž

The Tall Man, USA / KAN / FR 2012
Zvuk: český DD 5.1, anglický DD 5.1m
Čas: 106 minut
Distribuce DVD / BD: 06.03.2013 Magic Box

Skoro mrtvé malé městečko, v němž se ztrácejí děti, nezletilá sedmnáctka rodící v prázdných prostorách opuštěné školy a městská legenda o tajemném muži vodící děti do hlubokého lesa. Ne, tohle asi nebude rodinná komedie se zpívajícími zvířátky.

Obzvláště, když je pod ním, jako režisér, podepsaný  Pascal Laugier, tedy Francouz, který má na svědomí celkem brutální a perverzní Mučedníky. Nemluvě o faktu, že už jeho první obrázky svou studeností barev tepla na duši rovněž nezažehnou. Spíš naopak.

A popravdě už samotný začátek Tajemného muže není ani trochu optimistický. Zoufalství rodičů četných unesených dětí, bída umírajícího maloměsta a všeobecné zoufalství nejsou věci, ze kterých by jste pěli ódu na radost. To co divák cítí, není ani tak strach, jako spíš všudypřítomná deprese a sociální marast.

A samozřejmě dojde i na tajemného muže. Místní zdravotní sestra July bude mít brzo tu čest se s ním setkat. Během noci, kdy se pokusí ukrást jejího syna a odvézt ho neznámo kam ve staré omlácené dodávce. Záhy se z ní, přesně v duchu Laugierovy tvorby, stane dostatečně zdevastovaná hrdinka, bude muset dojít, stejně jako divák k nejednomu zásadnímu zjištění. July se totiž se ztrátou syna nehodlá smířit a tak jí čeká mnohé překvapení. A první na sebe nenechá dlouho čekat.

Třeba to, že čistokrevný horor spojený s bubákem, který si bere děti do své perníkové chaloupky, se zde ani náhodou nekoná. Že by se tady tedy pod křídly Urban legends ukrývalo nějaké špinavé tajemství maloměsta, věrné buranským hororům. Tak ani na tuhle kartu moc nevsázejte, tento film mající potřebu hrát si se svým divákem jako kočka s myší, totiž není ani trochu jednoznačný. Během pomalého tempa se stísněnou atmosférou postupně dávkuje střípky poznání, aby je vzápětí jako škodolibý manipulátor zpřeházel v úplně jiný obraz.

V polovině filmu se Laugierovi podařilo vše úspěšně obrátit vzhůru nohama a to mu evidentně nestačilo. Horor se definitivně změnil v thriller a sociální drama zároveň a když už si člověk myslí, že má v „pravidlech hry“, která se tu hraje jasno a svinský únosce - tajemný muž, je demaskován, přichází finální zvrat, který opět důkladně zamíchá kartami. A vše je opět vzhůru nohama.

Tajemný muž se tak snaží přijít s poselstvím. Ve finále nechce šokovat, ani diváka příliš uzemnit. Ne, určitě není určitě dokonalý, vlastně ona i finální pointa, byť se snaží vyznít optimisticky, je pro jakéhokoliv rodiče dostatečně perverzní, ale snad funguje alespoň jako motiv k zamyšlení. A možná že právě o to Laugierovi, po jeho brutální opusu Mučedníci, šlo.